Bygger ett badrum på plan 2 där det är träbjälklag. Funderar på bygghöjden och sätt att reducera den - jag tänker på badrumsgolvet i förhållande till tröskel och rummet som man går i i badrumet från. Standard är ju att lägga golvspån på golvreglarna och sedan flyta. Jag funderar på att istället lägga 22 mm spån nedfällt i golvet så att golvspånet kommer i liv med bjälklaget. Ovanpå detta hellimma en tunn minerit med Ardex och sedan flyta. Sparar 1- 1,5 cm på detta. När jag fäller ned golvspånet monterar jag alltså typ 2x2 tums-reglar jäms med bef golvbjälkar nedsänkta 22 mm och lägger golvspånet på dessa så de kommer i exakt samma nivå som golvbjälkarna. Jag kan också kottla mellan golvbjälkarna för att få rejäl styvhet. Vad tror ni om detta? Ska flyta in 12 mm golvslang och ordna fall. Att det är extra jobb fattar jag men det är inget argument eftersom badrummet är litet och jag gärna tar detta extrajobb.

Jag har gjort så men flöt direkt på spån/bjälklag. 22 mm spån nedfällt mellan reglarna. Jag förstärkte spånet med 45 reglar tvärs innan jag limma/skruva fast dem på de limmade/skruvade 1"x4". Sedan 12 mm slang, nät och flytspackel ca 30 mm tjockt. till det kommer klinkers ca 10 mm. Bygger alltså ca 40 ovan bjälkar. Golvet i hallen utanför bygger ca 22+3+15 ~40 oxå.

Återupplivar denna tråd jag skapade för nu är det dags att fatta beslut. Mitt hus är gammalt och inga mått stämmer i bjälklaget, inte heller är bef golvbjälkar spikraka. Jag har nu ägnat en del tid åt att skruvlimma reglar 22 mm nedsänkt i bjälklaget och kottlat så det räcker och blir över, limmat, skruvat och använt vinkeljärn osv. Känns grymt stabilt. Ska sedan såga till 22 mm golvspån som jag lägger ned i i facken (och skruvlimma fast dessa såklart). Frågan är nu vad jag ska göra ovanpå detta? Ser att largab har flytspacklat direkt på detta spån/bjälklag. Jag var från början inne på att lägga ett lager skivor (minerit, masterboard) ovanpå allt spån/bjälklag och sedan flytspackla. Funderar dock på om det är verkligen är nödvändigt. Finns det nåt skäl att inte göra som largab? För att komma upp i nivå med golvbrunnen blir det 36 mm fiberflytspackel på lägsta punkt (i flytkakan ligger armering och 12 mm golvvärmeslang). Badrummet är litet 3-4 kvm typ.

Ingen som tror eller tycker nåt om att flyta en tjock kaka direkt på spån/bjälklag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.