Hantverkaren är villig att åtgärda??? tillåt mig gapskratta.
Förlåt förlåt mig men om man lyckats ställa till det på det viset så är det inte möjligt att han kan åtgärda detta badrum så att det skulle kunna komma i närheten av vad som vi i Sverige kan godkänna.Så det där med mode ordet kvalitetssäkra åtgärderna ja vad skulle det kunna vara. Riva alltihopa börja om från början och använda en hantis som kan för det gör definitivt inte den som varit där. Det som är utfört är bedrägeri rakt av. Det som borde oroa mest, finns det någon försäkring som skulle ersätta med en enda krona om det uppstår skador med det badrummet. Men du kan börja med att plocka fram lägsta godkända våtrummsstandard för Norge så kanske det går att finna något där.

cecar33 skrev:
Hantverkaren är villig att åtgärda??? tillåt mig gapskratta.
Förlåt förlåt mig men om man lyckats ställa till det på det viset så är det inte möjligt att han kan åtgärda detta badrum så att det skulle kunna komma i närheten av vad som vi i Sverige kan godkänna.Så det där med mode ordet kvalitetssäkra åtgärderna ja vad skulle det kunna vara. Riva alltihopa börja om från början och använda en hantis som kan för det gör definitivt inte den som varit där. Det som är utfört är bedrägeri rakt av. Det som borde oroa mest, finns det någon försäkring som skulle ersätta med en enda krona om det uppstår skador med det badrummet. Men du kan börja med att plocka fram lägsta godkända våtrummsstandard för Norge så kanske det går att finna något där.
Jag tycker du skjuter in dig på fel saker. Håller helt med om att den generella standarden på det som gjorts borde varit bättre. Det kan jag dock inte göra så mycket med, det är köpt så som det ser ut och det jag kan få fixat är regelrätta fel/områden som kan ge mig problem framöver. Att det inte är perfekt utfört (men funktionellt ok) får jag leva med.

Så till sakfrågorna, om du bortser från att det här är Norge, skulle de specifika åtgärder han föreslår vara ok enligt svensk standard ? Är det t.ex ok att täta ventilen med byggskum (min spontana tanke är att det inte är det) ? Det är den typen av input jag är ute efter.

Det som är oroande, tycker jag. Är att det ser ut som golvet är gammalt. Dvs man har (troligen) bara kaklat på väggarna. Det kan vara så att man kaklat på det gamla kaklet, eller så har man rivit den gamla väggbeklädnaden och kaklat.

Det betyder att det antingen är gammal fuktspärr under det ursprungliga kaklet, vilket beroende på byggår kan betyda att det helt saknas spärr. Eller så är det nya väggar, och då går det inte att ansluta den nya fuktspärren mot golvets fuktspärr på ett fungerande sätt.

Så (om vi ser rätt att golvet är gammalt) det kan inte finnas en korrekt fuktspärr under kaklet. I bästa fall finns det en skaplig spärr från när det byggdes från början under det ursprungliga kaklet, men den uppfyller då nästan garanterat inte dagens krav.

Det ser också ut som man dragit nya rör genom väggen, återigen det går inte att göra på ett korrekt sätt med fuktspärren om det är det gamla kaklet på väggen.

Det mesta som föreslås är ju rent kosmetiska åtgärder och att byta plattor som lossnat utan att det blir samma sak igen brukar bli svårt utan att åtgärda orsaken.
Sen ventilen så visst kan det duga med byggskum men det vore ju lika lätt att sätta in en stos som gick in i röret på en gång.
Byggaren kan ju hålla på och fixa och peta i grejorna men det kommer aldrig bli ett fint badrum.
Vad vet du om tätskiktet? Hur ser det ut i brunnen? Det är såna saker jag hade vart orolig för i ditt fall.

Edit: hempularen Golvet är nytt.

Stefan N skrev:
Det mesta som föreslås är ju rent kosmetiska åtgärder och att byta plattor som lossnat utan att det blir samma sak igen brukar bli svårt utan att åtgärda orsaken.
Sen ventilen så visst kan det duga med byggskum men det vore ju lika lätt att sätta in en stos som gick in i röret på en gång.
Byggaren kan ju hålla på och fixa och peta i grejorna men det kommer aldrig bli ett fint badrum.
Vad vet du om tätskiktet? Hur ser det ut i brunnen? Det är såna saker jag hade vart orolig för i ditt fall.

Edit: hempularen Golvet är nytt.
Både golv och väggar är gjorda samtidigt, allt nytt under 2010 (som du påpekar). Det skall vara tätskikt under det hela, förre ägaren skall ha fått både dokumentation och garantier för just den delen. Undersökningen som jag hade 3e-part utföra hittade inte heller något som tyder på att det inte är tätskikt (han kunde se det i golvbrunnen) så där känner jag mig ok.

Det som oroar mest vad gäller tätskiktet är plattorna vid/runt fönstret. De är nära duschen och skall därmed ha tätskikt. Att få bort dem och på plats nya ser jag som rätt knepigt utan att skada tätskiktet. Sen tror jag inte heller det är lösningen då man i så fall bara skapar samma lösning som nu har problem en gång till, och då så blir det antagligen samma runda igen inom 1år..

Lider med dig...
Personligen hade jag aldrig någonsin låtit det vara eller för den delen lagt ut en massa pengar för att försöka rätta till spektaklet. Mitt tips: riv ut och gör om allt från början. Givetvis rätt den här gången.

jeppeknaster skrev:
Lider med dig...
Personligen hade jag aldrig någonsin låtit det vara eller för den delen lagt ut en massa pengar för att försöka rätta till spektaklet. Mitt tips: riv ut och gör om allt från början. Givetvis rätt den här gången.
Som sagt så går det här på garanti, jag lägger inte ut en krona. Om jag beställde det själv från början så skulle jag givetvis inte varit ok med den kvalitet hantverkaren lämnat efter sig, inte mycket göra åt nu dock. Nu handlar det mest om att få bästa möjliga kvalitet ur de garantiåtgärder han utför.

Alltså, är TS verkligen 100% säker på att golvet är nytt också? Ser verkligen ut som ett äldre golv, både till färg, struktur på klinkern och på sättet fogarna är urlakade/blekta osv... verkar ju vara fler än jag som spontant trodde det var ett gammalt golv.

Bilderna kan luras, och det är inte mycket man ser av golvet.

Men går det inte att få dit en skärmvägg? Kanske en vikvägg om det är trångt?

Jeg kan lungt påstå att det där ikke är bra nokk for norske krav.
Vis bildene på http://www.byggebolig.no
og les på og gå med i http://www.huseierne.no/

Det er det verdt.

Lycke till.
De heter inte TH Mur og Flis håper jeg? Det ser ut som dom bara lite penare ellers.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.