L
lillenJ: Hejsan! Vid renovering av badrum i bostadsrättslägenhet. Måste man spackla väggarna innan man lägger på fuktspärr och allt vad det nu är innan man börjar kakla :)? Väggarna är vanlig betong och lättbetong sen är det en liten del som jag måste ha våtrumsgips. Har rivit loss gammla badrumstapeten och tagit bort allt gammalt limm. Vänligen Johan
0 svar · 838 läst
H
Hvdv: Det finns ju brunnar till monteringsplattan där utloppet ligger längre ner såvida det inte är en sådan på din bild. Jag upplevde inga problem när jag monterade min monteringsplatta med brunn.. kan ha varit en oden dock inte riktigt säker.
5 svar · 1,4k läst
·
E
engdahl_86: Jag har faktiskt kikat en del på skjutdörren, men är inte allt för sugen på den. Men de är ju absolut ett alternativ, då man slipper proppa i golvet vad jag förstår. Men de ultimata vore ju en 132 cm glasvägg med dörr som gick från sida till sida. Då får man utnyttja hela utrymmet till fullo. Men de är just de som kostar, för de måste ju special göras. Får grubbla lite till
4 svar · 1,3k läst
·
T
tank77: Åfan, har du tätskikt bakom dina plattor:rolleyes: Hur skulle det komma in vatten där???
15 svar · 7,3k läst
W
wedin: @Dawwe74 Du hade ju kunnat bygga ut en nisch med våtrumsskiva och gjutit upp en klack inne i nischen, tätskikt på insidan, skvallerrör och en inspektionslucka!? Nu ser det, imho, rätt jäkla illa ut. Både en dålig och felaktig lösning och en låg finish. När jag ser låg finish på ytskiktsjobbet, så tror jag knappast att man har varit mer noggran vid resten?
54 svar · 16,9k läst
·
it-snubben
it-snubben: En granitkeramikplatta kanske skulle vara ett alternativ? Googlade fram denna sida: http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=granit Upp till 60x60 för 500-600 kr tyckte jag lät rimligt. Finns säkert andra leverantörer också.
7 svar · 2,1k läst
Lolle
Lolle: Det är inget nytt utan GVK har inte förbjudit kartonggips. Antingen så kör du GVK och då är det de plastmattor som är testade som tätskiktsmattor utav dem som skall användas, bara att kolla listan men inte de som är godkända under BKR. Då är det inga problem vid en skada, men aldrig blanda. I längden lutar det dock åt att även GVK ändras, diskussioner och tester pågår
2 svar · 1,3k läst
H
Hippiemupp: Hej! Har kikat runt rätt mycket på olika massagebadkar nu och fastnat för ett på skånska byggvaror. Badkaret Heter Barbados Superior och om man kikar i manualen så finns det en bild på touchpanelen som det står Cybra på. Jag googlade detta och det verkar vara ett system som whirlpool har. Någon som har erfarenhet av detta kar eller av något av deras andra massagebad?
0 svar · 884 läst
nino
nino: läste kanske inte riktigt :) annars försänker du en eller två muttrar på baksidan av regeln och borrar ett genomgåendd hål
5 svar · 3,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Instämmer med Patrik för det är helt korrekt som han beskriver och mina elektriker lägger inte ens en slinga som någon kund köpt själv... just för detta med garantier. De hade för en del år sedan just lagt en slinga som en kund själv köpt och gjort precis som man ska göra med mätningar och annat men när slingan la av efter ett halvårstid så åkte de på att ersätta hela
9 svar · 2,7k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Hehe.. eller ta bort plastsilen och lägga dit silen som följde med klinkerramen.. :)
15 svar · 3,7k läst
·
S
Snylen: Hej, Vet ngn om det finns någon typ "byggnadsvärd" som säljer nytillverkade eller restlager av badrumsartiklar? Jag är på jakt efter två stycken, identiska, gröna (i första hand) eller blåa (i andra hand) handfat av 70-talssnitt. Typ de Gustavsberg eller Ifö som du hittar på blocket.se. Dock är jag inte allt för sugen på att köpa begagnat. För det första finns det risk att jag
0 svar · 1,7k läst
N
Nilinjo: Kan väl inte vara någon nackdel att kakla väggen först och sedan sätta upp taket? Speciellt om man som jag ska sätta upp ett huntonit-tak som redan är målat och klart? Vet att många av er inte gillar taklist men det ska jag ha..
2 svar · 2,7k läst
B
SBH: om du väljer a eller b är mest vad du tycker är enklast. jag skulle tagit b.
4 svar · 1,4k läst
T
tank77: Ja på första och vanlig färg på andra!
1 svar · 4,4k läst
M
mexi23: hejsan! nyligen renoverade jag badrummet från grund och till slut blev det snyggt men alla hörn och knappar funkar inte som det ska... Undrar om någon har erfarenhet där badrums golvet har inte tillräckligt fall så att hörn dusch-dörrarna klara inte hålla vattnet inom sin område 90 x 90 finns det någon slags skena som man kan klistra fast på golvet ( jag har 1,5 cm från golv till
0 svar · 1,4k läst
S
spud: Har läst på lite om spackel nu :) Får bli vanligt fix i hålen. Tack för svaren!
8 svar · 2,1k läst
B
bjurel: Jag renoverade ett badrum för ett antal år sedan. Jag höll på i ett helt år och återställde efter mig varje gång så att det gick att duscha, gå på toaletten och tvätta händerna. Det tog en en del tid att återställa funktionen efter varje gång som jag jobbade i badrummet, men det var bara en enda helg i slutet på arbetet, när golvet skulle kaklas som vi inte kunde använda
10 svar · 8,7k läst
S
Skullen: I mitt fall sitter det ett nät av papper på baksidan.
3 svar · 2,9k läst
Lolle
Lolle: Här blir det väldigt konstig och tvetydigt från skaderegleraren så jag undrar om det inte blivit några missförstånd i detta fallet just för att samma bolag är ansvarig för hantverkarens ansvarsskydd och hemförsäkringen För att bena upp det så måste jag säga att med det utlåtandet så låter det som att ersättningen kommer från hemförsäkringen och inte från firmans
40 svar · 8,6k läst
·
M
magnu: [citat] Trycket kommer att sjunka på en halvtimme eftersom plasten i slangen ger efter och den inneslutna volymen ökar. Wirsbo/uponor säger att man ska pumpa upp trycket till 1,5 ggr drifttrycket och vänta 30min. Sedan minskar man snabbt trycket till halva arbetstrycket. Trycket i golvvärmeslangen ska nu öka eftersom slangen drar ihop sig.
8 svar · 10,8k läst
A
Allmänobildad: Det finns ju speciell kakelfärg, kostar visserligen ca 400:-/litern, men det ska enligt lokala färgaffären räcka med ett lager färg. Det funderar jag på att måla på kaklet i vårat badrum för att fräscha upp utan några jättekostnader.
1 svar · 1,8k läst
D
darkg: Ok :-) jag hittade mer cirkulationsresonemang i en annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/45726-cirkulationspump-av-eller-pa-2.html
9 svar · 4,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Bra tips. d^_^b
33 svar · 19,0k läst
·
B
bäckåbölja: Verkar inte vara så sjukt saftiga priser ändå (blir väl desto värre om det visar sig vara asbest och det behöver saneras antar jag). Tack för svaren.
3 svar · 1,6k läst
Lolle
Lolle: Japp men samtidigt var ett av problemen förvärrade saneringskostnader för oss så det var därför det lobbades för att få väck organiska skivor som underlag för tätskikt. Samma väg håller GVK på att gå men än sålänge finns differensen så att man kan vilket som välja hur vill gå till väga. Skador orsakade genom fuktpåverkan i innertak är dock mikroskopisk i skadeutbetalningar
11 svar · 3,0k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Håller med Consensus, 577 är grymt bra. Betydligt enklare än lin och fett. Kostar ca 180 kr för en liten flaska.
24 svar · 5,2k läst
·
Stickan56
Stickan56: Om du vill ha en stabil golvkonstruktion så kan du gjuta en betongplatta på Lewis laxstjärtplåtar som i Sverige säljs av LIP .Med 20 mm golvärmeslang blir minsta bygghöjd 56 mm. Det finns trådar med bilder här på forumet. MVH Stickan
18 svar · 3,3k läst
M
mabraham: Jag fick ett fraktpris på cirka 280€ samt att produkten var felmärkt. Totalt hamnade jag då på 880€ (drygt 8100 kronor). Jag är tveksam till att dra hem denna duschvägg från Tyskland med altl vad det kan innebära i krångel om allt inte är som det ska. Jag hade ett erbjudande om 20% på väggen från en mässa vilket ger mig ett svenskt pris på 9600 kronor istället. Är du sugen på
5 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.