2 689 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Nytt hus, fallet i badrummet verkar inte vara ok!
Sida 1 av 2
Var och besökte två bekanta häromdagen, de bygger ett nytt hus som vi besökte.
Vi provade att spola vatten ifrån duschen och det visade sig att det rann ut en hel del vatten från duschen och ut på golvet.
Det är två st duschväggar 90cm som man så att säga stänger igen, man kan även vika in dom mot väggen för att få mer utrymme i resten av badrummet, ett duschhörn tror jag det kallas.
Det sitter ju en dropplist längst ner på duschväggarna men denna går inte ner mot marken utan lämnar 1-2 centimeter springa.
Dropplisten ser ut som på denna bild i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/185717-avstand-mellan-duschvaggens-dropplist-och-golvet.html
Jag tror inte att det rör sig om ett bakfall då det så att säga inte flödar vatten ut men det rinner ut en del.
Ett alternativ till att stoppa detta borde vara att sätta en ny dropplist som går hela vägen ner som går mot marken så att inte vattnet kan leta sig ut?
Fördelen är att vattnet torkar ganska snabbt då det är golvvärme inlagt.
Det känns tyvärr inte som ett bra fall, jag kan inte tänka mig att det ska rinna ut så mycket vatten som det gör.
Arbetet har gjorts av ett GVK-behörigt företag som har lämnat intyg på detta.
Huset ska slutbesiktigas om någon vecka bara.
Kommer besiktningsmannen mäta fallet?
Om fallet inte är tillräckligt, vad händer då?
Tvingas man göra om hela badrummet?
Vi provade att spola vatten ifrån duschen och det visade sig att det rann ut en hel del vatten från duschen och ut på golvet.
Det är två st duschväggar 90cm som man så att säga stänger igen, man kan även vika in dom mot väggen för att få mer utrymme i resten av badrummet, ett duschhörn tror jag det kallas.
Det sitter ju en dropplist längst ner på duschväggarna men denna går inte ner mot marken utan lämnar 1-2 centimeter springa.
Dropplisten ser ut som på denna bild i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/185717-avstand-mellan-duschvaggens-dropplist-och-golvet.html
Jag tror inte att det rör sig om ett bakfall då det så att säga inte flödar vatten ut men det rinner ut en del.
Ett alternativ till att stoppa detta borde vara att sätta en ny dropplist som går hela vägen ner som går mot marken så att inte vattnet kan leta sig ut?
Fördelen är att vattnet torkar ganska snabbt då det är golvvärme inlagt.
Det känns tyvärr inte som ett bra fall, jag kan inte tänka mig att det ska rinna ut så mycket vatten som det gör.
Arbetet har gjorts av ett GVK-behörigt företag som har lämnat intyg på detta.
Huset ska slutbesiktigas om någon vecka bara.
Kommer besiktningsmannen mäta fallet?
Om fallet inte är tillräckligt, vad händer då?
Tvingas man göra om hela badrummet?
Det finns väl regler om hur många % lokalfall det skall vara vid brunnen samt % för övriga rummet. Kolla upp dessa och mät.
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?1nzbiz
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?1nzbiz
Okej, problemet är att det inte finns 2 brunnar.Nimajneb skrev:
Det är enbart en brunn (ett mindre badrum).
Har haft med mig vattenpass nu och mätt lite snabbt.
Runt brunnen så är det fall mot brunnen, men det är ytterst ytterst svagt.
Konsekvensen blir att vattnet till viss del rinner utanför duschen eftersom att det inte är någon dropplist där och stoppar det.
Dropplisten går inte att sänka mer.
Jag har läst och hört om "bakfall" vilket jag antar är när det lutar ifrån brunnen.
Så är ju inte fallet här men det känns som att fallet är för svagt.
Jag vet inte vilka regler som gäller här.
Kommer besiktningsmannen att undersöka detta noggrant?
Vad ska mina vänner göra, ska dom be besiktningsmannen att undersöka noggrant eller ska dom låtsas som ingenting?
De kan säkert överleva med lite vatten utanför duschen, som sagt så torkar ju golvvärmen upp det ganska snabbt.
Självklart skall de säga till så att det blir besiktigat ordentligt. Att inte säga något vad det en är, är ju samma som att be om problem i framtiden. En besiktningsman är ju inte felfri så peka på allt som känns konstigt eller fel. För efter besiktningen om den blir godkänd så skall det väl göras slutbetalning av bygget, och därefter så har man inte mycket till påtryckning kvar när alla pengarna nått fram.
Här är en gammal tråd om fallet i badrum och angivna mått.
http://www.byggahus.se/forum/badrum...-lite-allman-information-badrumsbyggaren.html
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?fcfuzt
http://www.byggahus.se/forum/badrum...-lite-allman-information-badrumsbyggaren.html
---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?fcfuzt
Förtydligande:cecar33 skrev:Självklart skall de säga till så att det blir besiktigat ordentligt. Att inte säga något vad det en är, är ju samma som att be om problem i framtiden. En besiktningsman är ju inte felfri så peka på allt som känns konstigt eller fel. För efter besiktningen om den blir godkänd så skall det väl göras slutbetalning av bygget, och därefter så har man inte mycket till påtryckning kvar när alla pengarna nått fram.
Problemet är att husföretaget har gått i konkurs.
Är det problem med badrummet så får de vända sig till husföretaget, men eftersom det är kursat så blir det ingen hjälp därifrån.
Vänder de sig till firman som gjort badrummet så hänvisar de säkert till husföretaget som de har avtalat med och dessutom förlorat pengar på.
Att badrumsfirman ställer upp och gör om allt (kostnad 100-150k?) har jag svårt att se.
Att hosta upp dessa pengar själva är jättesvårt för mina bekanta.
Sålänge de har intyg på att det är rätt gjort så bör ju deras försäkring gällla.
Så, i rådande situation, ska man försöka få besiktningsmannen att titta extra noga på det eller tvärtom?
Nej ett våtrumsintyg har ingenting med att försäkringen skall gälla eller inte. Försäkringsvillkoren är att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört (i vissa fall stipuleras tydligare men samma andemening). Ett badrum som inte har korrekt fall i tätskiktsnivå är inte fackmannamässigt utfört och riskerar att få avslag eller jämkning vid en våtrumsskada.sevilla skrev:Förtydligande:
Problemet är att husföretaget har gått i konkurs.
Är det problem med badrummet så får de vända sig till husföretaget, men eftersom det är kursat så blir det ingen hjälp därifrån.
Vänder de sig till firman som gjort badrummet så hänvisar de säkert till husföretaget som de har avtalat med och dessutom förlorat pengar på.
Att badrumsfirman ställer upp och gör om allt (kostnad 100-150k?) har jag svårt att se.
Att hosta upp dessa pengar själva är jättesvårt för mina bekanta.
Sålänge de har intyg på att det är rätt gjort så bör ju deras försäkring gällla.
Så, i rådande situation, ska man försöka få besiktningsmannen att titta extra noga på det eller tvärtom?
Är försäkringsbolaget generöst kan de ta på sig skadan och regressa mot firman men är firman i konkurs så skall försäkringsbolaget vara mycket generöst för att göra det. De kan lika gärna neka skadan helt och hänvisa till att reklamera arbetet.
Dina vänner skall absolut vara kritiska under besiktningen så de får ett utlåtande och reklamera felet antingen till UE eller via byggfelsförsäkringen med tyvärr dyr självrisk.
Det är bara att inse, det måste göras om!
Frågan är hur man kan lösa det smidigast?
Kommer det att räcka med att plocka bort klinkersgolvet, flytspackla upp det och lägga på nytt klinkersgolv?
Eller måste de ta alla väggar också för att få tätskiktet intakt?
Frågan är hur man kan lösa det smidigast?
Kommer det att räcka med att plocka bort klinkersgolvet, flytspackla upp det och lägga på nytt klinkersgolv?
Eller måste de ta alla väggar också för att få tätskiktet intakt?
Skall man ändra fallet så måste tätskiktet bort eftersom fallet skall vara korrekt redan i det underliggande lagret, oftast flyspacklet. Plockar man tätskiktet i golvet så kommer man i 99% av fallen behöva göra om tätskiktet på väggarna. Undantaget kan vara om man använt foliesystem på både golv och vägg, då kan det gå att skarva så vitt jag förstått det
Observera också att duschdörrar normalt inte är gjorda för att hålla 100% tätt, listen nedan sluter ju mot plattorna vilket gör att man får små "gångar" i fogarna.Spolar jag mycket vatten direkt på mina dörrar så rinner det utanför.
Alternativet är ju att man har en liten kant, Det kan räcka med en 5-10 mm förhöjning utanför dörrarna. Hjälpte en kompis bygga hans badrum och han gjorde själva duschplatsen nersänkt ca 10mm i förhållande till övriga golvet.
*EDIT* läste inte inlägget ordentligt, är du säker på att dörrarna inte är felmonterade? De borde ju sluta mot golvet i "stängt" läge.
Observera också att duschdörrar normalt inte är gjorda för att hålla 100% tätt, listen nedan sluter ju mot plattorna vilket gör att man får små "gångar" i fogarna.Spolar jag mycket vatten direkt på mina dörrar så rinner det utanför.
Alternativet är ju att man har en liten kant, Det kan räcka med en 5-10 mm förhöjning utanför dörrarna. Hjälpte en kompis bygga hans badrum och han gjorde själva duschplatsen nersänkt ca 10mm i förhållande till övriga golvet.
*EDIT* läste inte inlägget ordentligt, är du säker på att dörrarna inte är felmonterade? De borde ju sluta mot golvet i "stängt" läge.
Redigerat:
Om inte dörrarna går ner till golvet och sluter tätt så kommer det ju självklart läcka ut ganska stora mängder vatten den vägen? Kanske ska börjar med att få ner dörrarna mot golvet. Borde gå att antingen justera dörrarnas hängning på väggarna eller göra nya hål att hänga dom i.
Har varit i samma situation. Det är inte besiktningsmannens ansvar att kontrollera fall i badrum, det får man isf avtala innan besiktning görs. Har man bakfall så anses inte arbetet korrekt utfört enligt rekommendationerna. Det lär inte vara något försäkringsbolag som tar på sig det.