Någon som testat denna fläkt ?

Jag har funderat på en PAX med samma funktion, men tänkte testa denna då det är halva priset.
http://www.jula.se/badrumsflakt-med-fuktsensor-20-w-128051

"Badrumsfläkt med fuktsensor 20 W märke Myson
Fläkt med automatiskt kallrasskydd. Justerbar timer 2-30 minuter. Automatisk fuktstyrning. Anslutningsdiameter: 100 mm. Ljudnivå: 34 dB. Luftförbrukning: 98 m³/h. Effekt: 20 W. 230 V. B165xH165xD90 mm."

Har någon erfarenhet från denna modell?
/Jan

• 414025-jpg.jpg
Pax har 2 st kullager i sina fläktar har Mynson det? eller är det gjort så billigt som möjligt med glidlager bara, som efter ett tag börjar glappa och fläkten för oväsen

De har satt en gräns på 42 dbl på de flesta fläktar och det tycker jag är OK, börjar den låta hög får man hänvisa till det värdet =)

Mysonfläkten fyller säkert sin funktion men det går inte riktigt att jämföra den med en Pax. 200-serien drar exempelvis ynka 4 W och 90-serien 12 W. Ljudvolymen är angiven till 30 dB. En skillnad på 4 dB kan tyckas liten, men faktum är att 34 dB låter mer än dubbelt så mycket som 30 dB.

Hej

Har provat den och de flesta fläktar som finns till badrum. Just den där fick jag istort sett nästan aldrig att starta pga fukt, den var extremt okänslig och ljudnivån är hög första året och sen ökar den bara.

Pax är ett bra mycket bättre val, går tystare och känner av fukt bättre.

Min senaste installation är en fresh intelligent, dyr men väldigt tyst och riktigt duktig på att känna av fukt. Funderar du på att köra fläkten på konsant lågfart så är den ett bra val.

Hej!
'jag kan rekomendera fresh intelligent ! Kanoners!

har haft en sådan myson, man hörde i hela huset när fläkten drog igång..sen var den som tidigare
talare skrev väldigt okänslig på fukt. Efter ett par månader så la den av...gick och köpte mig en pax och
blev störtnöjd. Supertyst, superenkel och bra drag!..har nu 3st pax i mitt hus(badrum, tvättstuga&garage)
,,,gör inte samma misstag som mig utan gör rätt från början...
/
M

Installerade en sådan i vårt gamla hus, hade inga bekymmer med ljudnivån, den var acceptabel, men däremot så startade den i princip aldrig när det blev fuktigt. Problemet är att fukten inte kommer till sensorn för den är puckat placerad. Hängde man ut sensorn utanför kåpan så funkade det OK. (Var ju tvungen att testa...:D)

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Hej jag köpte denna myson fläkt idag som jag ska ha i min källare med fuktstyrning. Jag kopplade till fas och nolla men är det mer som ska kopplas till den för att den auktoamtiska fukt styrningen ska fungera? Det finns ett utag som heter lt som man kan koppla så det startas med belysningen men det vill jag inte så det är väl bara fas och nolla?

Kika på bilden här, jag har dock kopplat till belysningen så att fläkten skall starta då. Så du kan strunta i den "vita" kabeln på bilden.
En sak jag märkte var att justeringsskruvarna på vänstersidan var av plast och MYCKET känsliga för att gå av, det slutade med att jag använde microskruvmejslar.

• IMAG1105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skall bara behövas fas och nolla om man inte vill ha någon övrig styrning, jag har haft en sån monterad själv, Kan i övrigt bara meddela att jag håller med övriga talare när det gäller känsligheten i styrningen på dessa fläktar. Tror jag provade tre olika, och då bl.a. ovan nämnda fläkt innan jag kröp till korset och pungade ut för en Pax Passad 60. De flesta billiga fläktar är usla i styrningen, antingen startar den inte när man vill eller så går dom hela tiden. Sen är det som natt och dag när det gäller ljudvolym, strömförbrukning och hur väl konstruerade de är. Fresh intellivent brukar också vara uppskattade men den har jag inte själv provat.

Jag köpte en Myson. Efter ett halvår ca så startade den nästan aldrig även fast det rann fukt i badrummet. Bytte och fick en ny på Jula. Den funkade också som den skulle men nu är det samma sak med den också. Måste riva ur den och hitta ett alternativ, har inte lust att betala mer än 500kr dock.

Några förslag på någon som startar för fukt och har en eftergångtid på 1-20min eller så?

Kan bara upprepa det jag skrev tidigare, med tillägget att jag faktiskt byte min första Myson, bara för att få en som var ännu sämre. Köpte en anann billig på Hornbach och en på Harald Nyborg, skräp allihopa.

MMR skrev:
Kan bara upprepa det jag skrev tidigare, med tillägget att jag faktiskt byte min första Myson, bara för att få en som var ännu sämre. Köpte en anann billig på Hornbach och en på Harald Nyborg, skräp allihopa.
Såg att Feltema hade en 369kronors också. Men det är väl samma skit misstänker jag.
1200kr är lite väl mycket tycker jag men finns det inget som funkar är man väl tvungen. :(

Jag bröt oc´kså justerskruven som var väldigt klen. nej denna fläkt var ingen att rekommendera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.