R
Hej,
Ibland när jag lossat på kranar etc så behöver jag få bort den gamla klämringen från kopparrören och ersätta med nya då jag antar att de är förbrukade när man lossat en gång. Problemet är att de sitter som fasen, finns de nått trick för att enkelt få av dem,
5-56 spray kanske?

Det ska inte gå att få av klämringen.

Oftast är det inga problem att skruva dit det igen.

R
ok. Vad ska man göra i nödfall, dvs situationer då man inte får helt tätt. Finns de nått man kan kleta på på utsidan muttern som rinner ner i otätheten och tätar?

Y
Har du stödhylsor?:cool:

Såga bort dom, med såg eller vinkelslip. Men som sagt, det går oftast bra att återanvända. Frågan om du har stödhylsor är också befogad...

Y
injonil skrev:
Såga bort dom, med såg eller vinkelslip. Men som sagt, det går oftast bra att återanvända. Frågan om du har stödhylsor är också befogad...
Inte bara befogad, obligatorisk.............:D

R
Nej fan, de har jag glömt, dock fick jag det tätt iaf. Men ska stödhylsan tryckas ner i ner i kopplingen eller upp i kranens kopparrör?

Redigerat av moderator:
S
ner i kopparröret.

Det kan vara orsaken till dina problem; du har antagligen dragit så hårt att du förstört röret och även om det blev tätt då så kan du inte återanvända prylarna när du monterat isär. Normalt sett är det alltså inga som helst problem att lossa en klämringskoppling och dra ihop den igen.

Han har ju inget problem. Det är tätt och han fick svar på sina frågor.

Rolle85 skrev:
ok. Vad ska man göra i nödfall, dvs situationer då man inte får helt tätt. Finns de nått man kan kleta på på utsidan muttern som rinner ner i otätheten och tätar?
Vad jag menar är att om detta inträffar så har man antagligen inte använt stödhylsa och därför dragit sönder röret.

R
ok tack

Stödhylsa är väl inget måste i kopparrör? Det har jag då aldrig använt och det har funkat finfint.. Men jag antar att det är en sån sak som "inte är fel" att ha kanske..

Jag har faktiskt en gång roat mig med att testa vad som händer om man drar en klämringsmutter så hårt det bara går (iofs en KLK22) och det "enda" som hände var att klämringen började kika fram på andra sidan muttern, röret klarade sig.. :)

Det beror på om det är hårda eller mjuka kopparrör. Mjuka rör behöver stödhylsa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.