12 045 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Biltemas tätskikt
Var inte det du frågade, men jag funderade lite på det där.fresve skrev:
Om man talar våtzon 1 kräver väl GVK att det är plastmatta eller foliesystem (om tillverkaren godkänner det). Ser man på GVK:s hemsida verkar inte biltema ha något godkänt foliesystem, bara vätskebaserat. Och BKR godkänner väl inte kartonggips öht så där behöver man inte ens kolla.
Frakttillägg vet jag inget om - jag hämtade LIP grejorna hos en ÅF i Göteborg.Forbo skrev:
Beträffande pulver som skall blandas - jag var lite fundersam kring det också men måste säga att det gick jättebra. Limmet levereras i hinkar som endast är fyllda till en tredjedel eller så. Det är bara att slita av locket på hinken, hälla i en påse cement och blanda med visp. Hinken kastar man när den är tom. Mycket smidigt och ingen rengöring annat än vispen och verktygen.
Detta är ju en fin soppa, Biltemas folie är ju dock godkännt hos BKR, och enligt biltemas leverantörs anvisningar kan man montera på gips eller trä.
Antar att de flesta leverantörer nöjjer sig med att bli godkännda hos ett av de olika regelverken?
Antar att de flesta leverantörer nöjjer sig med att bli godkännda hos ett av de olika regelverken?
Det blir ändock problem då kombinationen biltemas folie på gips och papp inte blir godkänd. Följer man GVK så är då Biltemas godkänd.fresve skrev:
Följer du BKR så är inte pappgips godkänd vad Litokol än säger. Så vill man åt kombinationen med pappgips är inte biltemas folie ett alternativ
Finns ett litet tillägg längst ned som kanske gör att det går, men ändå inte blir godkänt här i Sverige.fresve skrev:
Every situation must be analysed separately and submitted to practical tests prior to application and the user is ultimately responsible for the work carried out.
Klicka här för att svara