Badrum
d_j: Tror det är för att han jobbar på försäkringsbolag :)
Mikael_L: T.o.m jag som är i princip okunnig ser ju att det inte är bra gjort -någonstans. I de första bilderna undrar jag varför det är smetat gucka lite överallt, även på ställen där det inte ska vara. Och guckan bildar dessutom en kant som förhindrar vattnets väg ner i brunnen (som även någon annan påpekade). I de sista bilderna är det svårt att avgöra hur mycket fel/rätt det är.
Benny_o_Lina: Använd inte mycket vatten på svampen när du rengör efter att du dragit ut fogmassan. Det går att få rent överflödet med bara lätt fuktad svamp. För mycket vatten vid rengöring gör ofta mörk fog ljus.
Mikael_L: Ja är det någon som vet när K-rauta tänker slå upp dörrarna i Uppsala?
dannere: Försöker lista ut vad som gäller för min källare. Om det nu är något som gäller, för alla lämnar olika bud. Hus: 1947, vi har dränerat för ett år sedan med utvändig isolering. Golvvärme med 5cm isolering och flytspacklat golv. 3 av väggarna är betong, innerväggar. Vi kommer ha badkar och med möjlighet till dusch Tittar man i BKR sid 5 figur 2, så stämmer det ganska bra med
MaWa71: [citat] Bra idé Stickan56! Låsmutter är taget! Har börjat tänka i banorna av att limma dit en gummipackning eller liknande under foten..
jenssoderberg: "Ändrade duschvanor" alltså. Jag skulle nog följa rådet från försäkringsbolaget, ta det via föreningen. Dom får kalla in en sakkunnig, han konstaterar vattenskada och om två-tre månader så är det löst. Själv får du nog sätta åt sidan X-tiotals tusen kronor, det beroende på vart du bor, då på grund av avdraget för ytskiktet. På det stora hela ett stort ingrepp i dina rutiner
t-quick: Renoverar badrummet i sommarstugan, såhär ser det ut nu: [bild] Men plasten måste väl bort sen? Väggen ifrån utsidan: Panel Luftspalt Västkustskiva 45 alt 70mm 45x95reglar med isolering Osb Gips Väv med våtrummsfärg Duschkabin
Lolle: Billigt o fullt funktionellt skulle jag säga liknande som Stefan. Troligen lite billigare o en bra lösning är plastmatta på golv och målad väv på väggen. En snygg och fullt godkänd lösning som går att fräscha upp med ny färg om man ledsnar. Dessutom billigt och lejer du bort rördragning och läggning av plastmattan är resten enkelt att fixa själv. Glöm inte brunnen som sagt
Danne12345: Tänkte bara skriva hur det gick. Besiktningsmannen reviderade utlåtandet och företaget som utfört arbetet har varit här och lagt nytt golv. Det var materialet som inte fäst på plastmattan av någon anledning.
Paul-Staffanstorp: Detta är en sak som de flesta fått om bakfoten. Det viktiga är ju att man kollar upp bl.a följande... 1. Företaget finns registrerat. 2. Att de verkligen innehar F-skatt. 3. Att de gått våtrumskurserna så de har koll på läget. Att de sen inte är medlemmar i intresseorganisationer som BKR har oftast ingen betydelse vid ROT-jobb. På en del nybygge har jag däremot hört att det är ett
tandkramstub: Tack så mycket för de snabba svaren. Blev rädd att jag skulle behöva bila och gjuta i och hålla på.
Ichnoz: [citat] Tack för svaret! Men jag har redan funderat på det, enda problemet med det är att man då bör lämna in alla luckor och bitar för frontlådor samt täckbiten som sitter i mitten framför vasken då det är svårt att matcha färg/nyans med befintligt. Den täckbiten framför vasken sitter ihop med själva tvättstället med silikon och går inte att ta bort utan att först plocka
bjurel: Men det på Nacka byggnadsvård är ju 75 cm brett på bredaste stället så det är nog ingen lösning. Jag har inte heller sett något badkar någonstans som varit så smalt som 60 cm och jag har tittat på hundratals kar på nätet. Korta kar, ja, men smala, nej.
bjurel: Jag har lagt dit en 20 mm bänkskiva av ek ovanpå en av mina fixturer och en 20 mm marmorskiva på en annan. Båda ser bra ut och bygger alltså inte så mycket i höjdledd..
wrang: Kolla på denna WIRSBO ELPUSH 12 http://www.rorprodukter.se/golvvarme/uponor_golvvarme_pepex/uponor_shuntar/wirsbo_elpush_12--5363636 Kommer själv köpa en sådan för att få värme även på sommaren i golvet Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
marcus75: Har försökt, men kan ju göra ett till försök. Det enda jag lyckats se hittills är att det rinner ut vatten i skarven mellan kaklet på toafixturen o glasväggen. Mjukfogen Bild 1. Här är det ett litet "hål" i silikonfogen. Har inte velat röra nåt om det ska åtgärdas av firman, sen känns det inte bra att stänga in allt vatten mellan toafixtur o vägg. Se bild 2 där du skymtar den
PappasHammare: Varför inte skaffa en brunn i hörnet? Unidrain eller blücher?
RobZombie: Finns där synliga problem eller är frågan rent allmänt? Är ventilationen ok så klarar sig träpanelen utmärkt i taket.
Mai_Huynh: Det ser inte bra ut. Vi får nog lägga pengar till ny badrummet i så fall. Tack för snabba svar.
bjurel: Men det är oerhört viktigt att cellplasten ligger på ett plant underlag. Inga luftfickor under kan tillåtas.
hempularen: Blir lite osäker på hur du menar. Gäller det PEX i just yttervägg eller PEX i största allmänhet? Man brukar väl undvika vattendragning i yttervägg, vet inte om det är totalt förbjudet. Men OM man har tappvatten i yttervägg så är det viktigt att rören ligger så nära den varma sidan av väggen som möjligt. Och Pex borde vara mer lämpligt än metallrör, PEX är mer förlåtande om
bjurel: Det är därför som jag inte använder hantverkare utan gör jobbet själv. Dom bryr sig sällan om slutresultatet. 12 mm kan vara en katastrof i ett litet badrum. Jag skulle inte ha accepterat det, men man bör nog säga till innan allt är färdigt.
Lolle: Hade det varit helkaklat med ett väl fungerande tätskikt så hade jag sagt att du kan kakla utanpå. Nu blir det svårt att bygga upp ett väl fungerande tätskikt och främst dess anslutning mot golvets tätskikt blir svårt att säkerställa så du får räkna med att göra om hela badrummet. Vill du göra det billigt bör du titta på plastmatta istället för golv o vägg eller ev målad
Nilinjo: Tack för hjälpen grabbar! per-o, Kan du inte lägga på 45mm-regeln så den blir högre?
lillenJ: Tack Olle för de snabba svaren! Jag tycker GVK sidan verkade enklast att förstå sej på faktist! Vänligen Johan
Lancer: Okey då vet jag, verkade bara som om det inte var någon direkt skillnad. (Brunnarna ska inte monteras i hus utan i en friggebod/bastu. Om det varit i bostadshuset så hade jag nog inte tänkt tanken.) Mvh L
cecar33: Förslag och råd klicka överst här på sidan bredvid Forum ,Bygga.Renovera kommer Badrum gå in där det finns mycket att läsa.