Har rivit ut väggarna i mitt badrum, och fungerar nu på hur jag skall få upp nya väggar och tätskikt!

Jag skall ha kvar blandare på samma ställe som innan, så nu sticker rören ut med blandarinfäsningen kvar. (kopparrör inklusive anslutning mot blandare)
Hur skall jag få dit nya väggskivor och tätskikt med rörmanchetter????
Går det få bort hylsorna och sedan på med dem igen efter avklarat tätskiktande?

Finns det någon blandaranslutningsmodul som man skall ersätta det gamla med?

T
Ta dän blandaren såklart!

tank77 skrev:
Ta dän blandaren såklart!
Dän? Det trodde jag bara vi i Östergötland sa :D

Men jag tycker väl också att den ska väck...

Går det att få till utanpåliggande rör,i hela badrummet är det det bästa

Elkludde skrev:
Går det att få till utanpåliggande rör,i hela badrummet är det det bästa
Du menar säkraste och fulaste? :-)

I min gamla bostadsrätt så valde jag att hugga upp väggen och flytta ner röranslutningen till golvet för att sedan därifrån dra utanpåliggande kromade rör till handfat, toalett och badkarsblandare, blev klart mycket snyggare än att ansluta mitt uppe på väggen.
Lite mer jobb men klart värt den extra ansträngningen i längden tyckte jag.

Att låta rören skjuta upp ur golvet är väl det absolut sista man ska göra.

Nyfniken skrev:
Du menar säkraste och fulaste? :-)
Om man gör det med förnicklade rör,blir det både snyggt o säkert
Skräckexempel finns naturligtvis ( presolrör böjda över knäna

Blandaren är ju givetvis väck, men rörkopplingarna är kvar..
Jag har inga som helst alternativ, det måste till en skarv i väggen om jag måste skarva om rören. Rören kommer upp från betongplattan inne i väggen.

problemet är ju alltså kopplingarna, det blir ju 3-4 cm stora hål om jag skall kunna trä på en ny skiva över befintliga rör med kopplingar.

Hehe, glömde skriva att jag naturligtvis fortfarande hade rören i väggen, men flyttade ner anslutningen till nästan golvnivå (har för mig 10cm ungefär). Rörmuffar och sedan kopplingar så nära väggen det gick så det inte byggde ut för mycket.

fresve skrev:
problemet är ju alltså kopplingarna, det blir ju 3-4 cm stora hål om jag skall kunna trä på en ny skiva över befintliga rör med kopplingar.
Om jag inte har missförstått dig så har du ett par staffar (rörnipplar med mutter) med täckbrickor kvar, när du tagit bort blandaren. Dessa måste bort och är gängade in i en anslutning i väggen. De ersätter du sen med en Mora Rot bricka. Två proppade rördelar som gängas in och när väggen är klar så kapas de i rätt längd och väggbrickan monteras.

Mora Kombi rot-kopplingssats heter den förresten.

Just precis, tack Lordi och ni andra.. :)
Förresten, hur säkerställer man att rotkopplingen är tät i sin skruvanslutning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.