3 591 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Badrumsrenovering, hur göra med blandare?
Sida 1 av 2
Har rivit ut väggarna i mitt badrum, och fungerar nu på hur jag skall få upp nya väggar och tätskikt!
Jag skall ha kvar blandare på samma ställe som innan, så nu sticker rören ut med blandarinfäsningen kvar. (kopparrör inklusive anslutning mot blandare)
Hur skall jag få dit nya väggskivor och tätskikt med rörmanchetter????
Går det få bort hylsorna och sedan på med dem igen efter avklarat tätskiktande?
Finns det någon blandaranslutningsmodul som man skall ersätta det gamla med?
Jag skall ha kvar blandare på samma ställe som innan, så nu sticker rören ut med blandarinfäsningen kvar. (kopparrör inklusive anslutning mot blandare)
Hur skall jag få dit nya väggskivor och tätskikt med rörmanchetter????
Går det få bort hylsorna och sedan på med dem igen efter avklarat tätskiktande?
Finns det någon blandaranslutningsmodul som man skall ersätta det gamla med?
I min gamla bostadsrätt så valde jag att hugga upp väggen och flytta ner röranslutningen till golvet för att sedan därifrån dra utanpåliggande kromade rör till handfat, toalett och badkarsblandare, blev klart mycket snyggare än att ansluta mitt uppe på väggen.
Lite mer jobb men klart värt den extra ansträngningen i längden tyckte jag.
Lite mer jobb men klart värt den extra ansträngningen i längden tyckte jag.
Hehe, glömde skriva att jag naturligtvis fortfarande hade rören i väggen, men flyttade ner anslutningen till nästan golvnivå (har för mig 10cm ungefär). Rörmuffar och sedan kopplingar så nära väggen det gick så det inte byggde ut för mycket.
Om jag inte har missförstått dig så har du ett par staffar (rörnipplar med mutter) med täckbrickor kvar, när du tagit bort blandaren. Dessa måste bort och är gängade in i en anslutning i väggen. De ersätter du sen med en Mora Rot bricka. Två proppade rördelar som gängas in och när väggen är klar så kapas de i rätt längd och väggbrickan monteras.fresve skrev:
Hur långt in från väggbeklädnaden bör fästena till rotkopplingen vara? Idag är det "vägg i vägg".
Behöver man även komplettera med rot-kopplingssatsen, eller är det ett val man gör att använda enkel eller dubbelplattan?
Man kan söka på rot här:
http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1
Behöver man även komplettera med rot-kopplingssatsen, eller är det ett val man gör att använda enkel eller dubbelplattan?
Man kan söka på rot här:
http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1