31 518 läst ·
27 svar
32k läst
27 svar
Golvbrunnsmanschett felmonterad - måste man riva hela badrummet?
Ingen av anmärkningarna skulle oroa mig särskilt mycket..
Manchetten är troligen monterad utan JAFO:s skärmall. Inga större risker med att låta det vara kvar.
Rörgenomföringar till element vid renoveringar är mycket vanliga.
Förvånas mer över att Anticimex har hittat "bristerna"..
Manchetten är troligen monterad utan JAFO:s skärmall. Inga större risker med att låta det vara kvar.
Rörgenomföringar till element vid renoveringar är mycket vanliga.
Förvånas mer över att Anticimex har hittat "bristerna"..
Rot? Vad har det med saken att göra. branschreglerna godkänner inte rör genom golv. Sen är det ju inte olagligt, men man har ingen försäkring....RobZombie skrev:
Rot=renovering och tillbyggnadsarbete inte nybyggnation. Vid dessa arbeten kan frånsteg från branschregler göras och då noteras i egenkontroll. I svårare tolkningsfrågor kan tom BKR eller GVK rådfrågas och även detta tecknas i egenkontrollen. Rör bör inte gå igenom golv men kan i vissa fall vara lämpligt då ombyggnation hade varit en orimlig åtgärdByggis1976 skrev:
Alltså ingentin med skatteavdraget att göra utan facktermen Rot
Jag tycker inte det ser ut som det är en manschett, utan det är plastmatta på golvet. En mattläggare borde kunna snygga till det där.
Angående radiatorrören brukar man skriva en avvikelse då det oftast är för omfattande arbete att flytta de gamla rören
Däremot ser rören på bilden relativt nydragna ut. Och inte speciellt snyggt heller, men det är ju bara min åsikt.
Angående radiatorrören brukar man skriva en avvikelse då det oftast är för omfattande arbete att flytta de gamla rören
Däremot ser rören på bilden relativt nydragna ut. Och inte speciellt snyggt heller, men det är ju bara min åsikt.
Redigerat:
Mycket diskussioner, men vad är budskapet till kia02?
Jag skulle vilja påstå att risken för skador är liten. Men skulle de uppstå kommer försäkringsbolaget antagligen inte hälpa till. Är badrummet inspekterbart underifrån borde man kunna hitta eventuella problem i tid innan större skador uppstår, är det nedervåning och platta på mark blir det ett orosmoment.
Jag skulle vilja påstå att risken för skador är liten. Men skulle de uppstå kommer försäkringsbolaget antagligen inte hälpa till. Är badrummet inspekterbart underifrån borde man kunna hitta eventuella problem i tid innan större skador uppstår, är det nedervåning och platta på mark blir det ett orosmoment.
Viktiga frågan är var i badrummet genomföring är. Är det ett element på andra sidan 2m från duschen eller är det i duschen? Som sagt, försäkringsbolag bryr sig inte om avsteg vid giltiga skäl. De kommer hävda att avsteget inte är giltigt bara.
Gör rätt istället. Att flytta rör är inte stor kostnad i en helbadrumsrenovering.
Gör rätt istället. Att flytta rör är inte stor kostnad i en helbadrumsrenovering.
Jag kan säga min åsikt men det var så mycket bollande och rörigt att jag inte orkade lägga mig i.Nik206 skrev:
Jag håller med både Robzombie och Abbedabbe. Det är i praktiken inte något problem på en Jafobrunn att det ser ut så. Självklart kan detta ändå användas som en anledning att pruta på husköpet då samma problem lär uppstå om man ska sälja inom nära framtiden plus att det kan orsaka strul vid skadereglering på en försäkringsskada (dock påverkar det inte i praktiken men man kan få tvingas bråka och argumentera med skaderegleraren).
Gällande diskussionen med rörgenomföringar så beror det som andra sagt på flera saker såsom var i förhållande i rummet genomföringen skett och ännu hellre varför. Avsteg får göras men det ska vara upptaget i egenkontrollen eller om man gör det själv gärna dokumenteras varför man åsidosätter regeln med motivation om svårigheten att flytta.
Jag hade absolut inte avskräckts för den praktiska funktionen på detta badrum pga just denna bild i alla fall. Hade ärligt talat inte rört manschetten för visst är det så att man kan misslyckas med följden att golvtätskikt påverkas och inte bara hela golvet bör då göras om utan hela badrummet i sig för att säkerställa tätheten vid golv/väggvinklarna
Produkter som diskuteras: "avskräckts"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag är snarare av uppfattningen att man sällan hittar de brister som finns..Bubblaren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden