Jag renoverar badrum.
Väggarna är gipsade.
Dags för tätskikt (rollat på del, folie på del)
(Som plattsättare skall göra, men jag gör det som går innan)

Skall man spackla över skruvar i gipset och springor mellan gipsskivorna ?
Vilket spackel ?

Skall man tejpa remsor över skarvarna ?

Inget spackel.
Menar du remsor till tätskikt ska det vara på alla gipsskarvar.

Hej,

tack fö rinformationen.

Med remsor menade jag om man skulle använda glasfiberremsor för vanligt spackel. Jag menade inte tätskiktsmateriel.

Alltså

1. Inget spackel över skruvar och skarvar
  2. Tätskiktsremsor över skarvar
  3. Rolla - sätt folie direkt över skruvar

• Badrumsgips.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det runda på golvet vid golvspånet som står lutad mot väggen. Det ser ut som väggskivorna är väldigt glest skruvade.

Du ska inte ha glasfiberremsa mellan gipsen om inte tillverkaren av tätskiktet säger de.

Det runda ser ut som en golvbrunn, som i så fall är för lågt monterad, om vi antar att golvet skall flytspacklas.

hempularen skrev:
Det runda ser ut som en golvbrunn, som i så fall är för lågt monterad, om vi antar att golvet skall flytspacklas.

Då saknas även monteringsplattan till brunnen.

T
Som sagt, för glest mellan skruvarna, det ska var 20 cm avstånd mellan skruvarna i ytterkanterna på gipset och i mitten 30 cm. Sedan fattas som sagt monteringsplattan till brunnen. Folien sätts rakt över skarvar utan spackling. Remsor i golv/vägg vinkel.

Alla säger man ska följa tätskiktsleverantörens anvisningar till pricka och där står det på alla jag sett att man ska ha det slätt och fint innan duken. Gropar ojämnheter och dyligt skall spacklas står det i alla fall på kiiltos anvisningar.

Sedan att yrkesfoket struntar att jämna till tex försänkningen i skarven mellan gipsskivorna och med fixet ändå får ett jämnt och bra underlag för plattorna må vara. Men försänkningen som finns på våtrumsgipsen finns väl där av någon anledning?

Är man förstagångs-pulare med tätskikt och kakling är det betydligt lättare att få det bra om man spacklar gipsskarvarna innan duken. Och då med rätt sorts spackel. Det är då min åsikt som nybörjare.

Redigerat:
  • Gilla
MagisterBister
  • Laddar…
Simma lungt.

Skruvar: Jag ville ha alla skivor kapade korrekt och lätt monterade så att jag kunde städa undan gipsdammet och verktygen. Att sätt tillräckligt med skruvar sparade jag till tv.

Golvbrunn:
Nej den är inte felmonterad. Det är en Vieser brunn monterad enligt tillverkarens anvisning.
Däremot så skall det på en förhöjningsring som inte är ditsatt ännu.

PS
Plattsättaren var där idag. Han tycket helt nöjd.
Jag skall bara höjja tröskeln och sätta nytt foder runt fönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.