Jag handlade billigt kakel från en större bygghandel. Riktigt billigt ska tilläggas. Gissa hur glad jag blev när jag fingranskade de ca 15 satta kvadratmetrarna i tvättstuga/badrum efter ett par dar och upptäckte att nästan alla kakelplattor spruckit i glasyren, hårfina men tydliga sprickor. Resultatet är detsamma oavsett om det är betong, puts eller gips bakom.

Nu vill jag få en uppfattning om huruvida detta beror på usel kvalitet, fel på fixen eller något annat.

Är det fler som har varit med om samma sak?

Jag ska tillägga att jag av strategiska skäl inte kommer att bekräfta var jag har köpt plattorna.

/Henrik

Skulle tippa på kaklet.

Med tanke på att dom sitter på olika underlag är det nog kaklet som är av för dålig kvalitet, nåt liknande har aldrig hänt mej trots att vi köpt en del riktigt billigt kakel på Bauhaus tex.

Är du säker på att de spruckit efter uppsättning?

Fukt / minusgrader ?

hyggabus skrev:
Fukt / minusgrader ?
Är min gissning också.

Stockholmare skrev:
Är min gissning också.
Samma här.

Har du några lösa plattor kvar??

hyggabus skrev:
Fukt / minusgrader ?
Ja helt klart.........men dom var billigad^_^b

Skulle mistänka att plattorna var sprukna frän början. När du sedan fogar plattorna så framträder sprickan som en hårfin linje. Hade precis samma problem och fick då rådet att snabbt hacka bort plattan innan fixet härdat för mycket. Det var omöjligt och se sprickan i kaklet från början.

När jag köpte kakel nyligen till badrummet så erbjöds kakel firman en uppsättning kakel som han kallade 3e sortering och det var typ 80-90% rabatt och han beskrev just detta fenomen men sa att om man använder en fog som ligger väldigt nära plattans färg så skulle det inte synas....
Naturligtvis köpte jag inte detta till ett badrum som kostar skjortan men att sätta upp något i typ källaren skulle nog vara tänkbart.

J
gissar på kaklet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.