Anledningen är mest att man får en helt rak kant när man betraktar vinkel ståendes vilket man vanligtvis gör (man får ju inte slarva med väggplattan för det men små skillnader syns inte på samma sätt).

Framför allt tycker jag det är det snyggare att överlappa på det hållet om man bara ska köra hårdfog i vinkeln.

Att det oftast är lättare att skära vanligt kakel jämfört med klinkers kan också vara en anledning men det var inte det jag tänkte på i första hand.

RobZombie skrev:
Anledningen är mest att man får en helt rak kant när man betraktar vinkel ståendes vilket man vanligtvis gör (man får ju inte slarva med väggplattan för det men små skillnader syns inte på samma sätt).

Framför allt tycker jag det är det snyggare att överlappa på det hållet om man bara ska köra hårdfog i vinkeln.

Att det oftast är lättare att skära vanligt kakel jämfört med klinkers kan också vara en anledning men det var inte det jag tänkte på i första hand.
Passar på och klämmer in en fråga hur man normalt lägger plattorna runt dörröppningen om dörren inte är i mitten av väggen? Strävar man att få plattorna lika stora på båda sidor dörröppningen eller vill man hellre att hörnplattorna ska likna de övriga hörnen?

Nilinjo skrev:
Passar på och klämmer in en fråga hur man normalt lägger plattorna runt dörröppningen om dörren inte är i mitten av väggen? Strävar man att få plattorna lika stora på båda sidor dörröppningen eller vill man hellre att hörnplattorna ska likna de övriga hörnen?
Beror lite på typ och storlek på plattor. Oftast försöker man få symmetri i hela plattsättningen men det viktigaste tycker jag är att en skuren platta aldrig ska vara mindre än 1/3 av en hel platta. Är inte alltid det heller går om man har inkaklade speglar, fönster, snedtak etc att ta hänsyn till men då för man försöka välja det som stör minst.

Är det stora plattor tycker jag det är snyggast om man kan få det symmetrisk både runt dörr och i hörn och då kan en variant vara att göra en dubbelskärning ovanför dörren för att få till det (så stor platta som möjligt så klart så att det inte blir väldigt synligt att det är en dubbelskärning).

Hej,
jag ska precis börja lägga folie också och kommer lägga golv först. Allt annat känns helt fel ur vattenavrinningssynpunkt. Vid takläggning är det viktigt och det borde vara lika viktigt här.

Hej, jag ser att du har färdigställt rörgenomföringen för wc avloppet. Jag är i nästan samma fas som du men har tänkt att lägga klinkers på golvet först, innan jag dra avloppsröret igenom väggen eftersom jag inte vet hur mycket klinkers bygger. Nu känns det som att jag missat något, hur kom du fram till höjden för wc avloppet?

Med Cascos system så har du ju teoretiskt skarven "på fel håll" eftersom man inte skall köra med överlapp utan med remsa i vinkeln, dvs man skär både golv och vägg kant i kant (eller med ett par mm glipa tror jag t.o.m.) sen lägger du ett lager flytande membran och sen skarvremsa och sen täcker med membran igen, så har jag gjort för så står det i beskrivningen, att gå emot beskrivningen för att det känns fel är inte att rekommendera.

I övrigt gjorde jag som nämnts ovan, tätskiktade vägg förutom nedersta raden, kaklade vägg, tätskiktade golv, kaklade golv + sista väggraden

Fördelen tyckte jag var att det är lättare at få plattorna på väggen vågräta om man börjar på en vågrät stödbräda och man får en snyggare skarv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.