Hallå alla

börja riva vårt badrum idag och har upptäckt att under gipset så finns det en vägg av spontat virke som verkar sitta på 45*45 reglar.
Min tanke var att jag skulle regla upp till cc 30 och sätta våtrumskiva och sedan kakel på detta.

Har fått för mig att 45*95 reglar brukar vara det "normala" och undrar nu om jag kan använda 45*45 reglar ? eller kanske 45'95 på "fel" ledd.

några tankar och råd?

/RF

Jag tror inte 45x95 är mer normalt än 45x45 för en innervägg. Det allra vanligaste är nog 45x70.

Det går säkert utmärkt att använda 45x45 reglar, se till att regla på CC 30 bara! Att använda 45x95 på fel ledd ser jag inte vitsen med, du ökar styrkan ytterst marginellt i väggen genom att göra så. Det är under förutsättning att du inte ska hänga upp en WC på väggen, då blir det nog lite klent med 45x45

Jag skulle säga att en 45x45 vägg har en tendens att flexa lite om man inte gör något med skivorna. Beroende på vilken del av våtrummet detta är kan du ju kanske limma våtrumsskivan/gipset på plyfa - då kommer väggen bli stabil. Gör gärna samma sak på båda sidor om reglarna. Även limma första laget skivor på reglarna.

Kolla dock vad BKR säger - har inte koll på senaste utgåvan av reglerna.

Har gjort en hel del badrum och rekommenderar att du reglar med 45x70 på 45 cc sedan sätter du en osb skiva på reglarna innan du gipsar med våtrums gips alltså inte den gips skiva med papper på!!! Obs var noga med skarvar så att du får en hel yta att lägga ditt tätmembran emot!

Pro framer skrev:
Har gjort en hel del badrum och rekommenderar att du reglar med 45x70 på 45 cc sedan sätter du en osb skiva på reglarna innan du gipsar med våtrums gips alltså inte den gips skiva med papper på!!! Obs var noga med skarvar så att du får en hel yta att lägga ditt tätmembran emot!
Läste precis igenom BKR regler men hittade ingenting om CC avstånd i vägg, men allt annat jag har läst och vad t.ex. Casco och Hornbach rekommenderar är CC 30. Har jag fel så får du gärna rätta mig...

Instämmer där med cc30

Sent from my E10i using Byggahus

Som vanligt med branschreglerna står väldigt lite om hur du ska konstruera, bara vilka krav som ska uppnås. I detta fall handlar det ju om "tillräcklig böjstyvhet". Hur du uppnår detta är ditt eget problem...

Står det inget behöver det inte vara fel med varken cc30 eller 45, och ProFarmer har ju heller inte sagt att man måste köra med cc45, bara att det brukar fungera bra.

Kolla skivtillverkarnas anvisningar. Där står det hur kraftiga reglar du behöver och hur tätt de behöver stå för att få en tillräckligt styv vägg relaterat till skivtjocklek och vägghöjd.

Exempelvis för masterboard:
http://www.lintec.se/anvisningar/masterb[1].pdf

Max 2500mm hög vägg - minst 70mm regel
Max 3000mm hög vägg - minst 95mm regel osv

8mm skiva - max 300 mm c/c
10mm skiva - max 400 mm c/c osv

OSB eller råspont som förstyvare i våtrumsväggar har det väll varit olika bud om. Vet inte vad som gäller i dag. Kolla BKR.

Snailman
ska du ha några vattenrör i väggen? en del rir (rör i rör) kräver tex 70 bred vägg för att få plats...

• Gilla
Sebbe89
  • Laddar…
Dr Fozz skrev:
Läste precis igenom BKR regler men hittade ingenting om CC avstånd i vägg, men allt annat jag har läst och vad t.ex. Casco och Hornbach rekommenderar är CC 30. Har jag fel så får du gärna rätta mig...
Cc 30 är om du har enkelskiva har du osb så räcker det med 45 cc till 90 skivor

klypert skrev:
Hallå alla

börja riva vårt badrum idag och har upptäckt att under gipset så finns det en vägg av spontat virke som verkar sitta på 45*45 reglar.
Min tanke var att jag skulle regla upp till cc 30 och sätta våtrumskiva och sedan kakel på detta.

Har fått för mig att 45*95 reglar brukar vara det "normala" och undrar nu om jag kan använda 45*45 reglar ? eller kanske 45'95 på "fel" ledd.

några tankar och råd?

/RF
Vill du veta om dom nya våt zonerna så är följande: våtzon 1 golv,yttervägg, i duch eller badkar samt 1 meter utan för dom ovanstående. Resterande i badrummet är våtzon 2.
I våt zon 1 skall du ha våtrumsskiva (dock ej på golv) i våtzon 2 kan du ha vanlig gips men jag rekommenderar det inte.

Redigerat:
Pro framer skrev:
Vill du veta om dom nya våt zonerna så är följande: våtzon 1 golv,yttervägg, i duch eller badkar samt 1 meter utan för dom ovanstående. Resterande i badrummet är våtzon 2.
I våt zon 1 skall du ha våtrumsskiva (dock ej på golv) i våtzon 2 kan du ha vanlig gips men jag rekommenderar det inte.
Fast du generaliserar lite mycket eftersom vi inte vet huruvida TS vill följa BKR eller GVK vilket ger olika regler gällande kartonggips.

Är själv BKR certad men det är inget fel på att följa GVK utan alla får välja det som passar dem. GVK godkänner pappgips i hela badrummet antingen med plastmatta godkänd för keramisk beklädnad eller med foliebaserat system förutsatt att tätskiktsleverantören godkänner pappgips (vilket knappt någon gör).

I revisionen av BKR 2010 tillåts träbaserat som bakomvarande skiva till skillnad från innan.

TS: bestäm dig för ett reglemente och följ detta inkl monteringsanvisningar så får du där svaret hur styvheten uppnås gällande cc mått

Skriver bara det som funkar!!! Mer behöver man inte analysera eller?? Kan ju hålla det enkelt så att alla förstår!

pro framer: nja riktigt så enkelt är det inte, man ska följa monteringsanv. på våtrumsskivorna.

Man ska skruva våtrumsskivorna i reglarna, man ska inte fästa våtrumsskivorna i OSBskivan bara.

nino skrev:
pro framer: nja riktigt så enkelt är det inte, man ska följa monteringsanv. på våtrumsskivorna.

Man ska skruva våtrumsskivorna i reglarna, man ska inte fästa våtrumsskivorna i OSBskivan bara.
Vilket gör att du får skarv i skarv och det ska du inte heller ha lr ; )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.