R
R_F: Hej, Tack för svaren, skönt att det finns folk med koll, då är det bara att bygga hallväggen. Jag har sett att vissa badrummsskivor kräver cc30 på reglarna, och eftersom jag inte vet vilken variant jag kommer använda får det bli så. Tack /R
3 svar · 1,5k läst
raveper
raveper: Tvätta av hela badrummet med klorin. Låt det verka ett tag innan det sköljs av.
6 svar · 5,8k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Även med rollade tätskikt har du folie i skarvar, vinklar och gemomföringar så det blir ju en konstig diskussion att avgöra vad som är starkast. MVH Stickan
22 svar · 14,9k läst
T
tank77: Stäng av hörnan med avstängningslister och handspackla upp detta efter att du har flytspacklat.
1 svar · 1,2k läst
T
thomasx: [citat] 1. Från kant till kant. 2. Jag har precis monterat en purus och det funkade fint här. Men som du säger ärkanske blücher lämpligare i ditt fall. 3. Ska du ha cascos tätsystem påväggarna bör du ju ha det på golvet också, och jag skulle tro att dom ha en rekommendation i sina anvisningar om hur du ska göra golvet då. Jag har för mig att det stod i det systemet jag använde att
1 svar · 2,3k läst
pelpet
pelpet: Världens kanske inte snyggaste badrum ska lågprisuppfräshas, och senare renoveras ordentligt om 3-5 år. Det blir våtrumsfärg på plastmattorna, utbyte av badrumsskåpet mot billigt nytt eller något från blocket, billig duschvägg från Bauhaus och krokar och sånt från jula eller liknande. Vägglampan ska också bytas ut - men här har det varit svårare att hitta något billigt och
0 svar · 2,3k läst
nino
nino: nej det behöver du inte
12 svar · 2,3k läst
M
MiaSthlm: Till alla så blev faktiskt badrummet i princip klart i tid men det behövdes mkt övervakning både av mig själv och anlitad person. Men in i det sista strulade det kommer inte för att slutföra utlovad dag hör inte av sig utan jag får sms:a. Hur mycket är lämpligt att dra av på slutsumman vid så här stor försummelse att inte utföra arbete inom utlovad tid. Personen hade i drygt 1,5
27 svar · 3,3k läst
T
tank77: [citat] Ja, så tycker jag i alla fall!
3 svar · 9,0k läst
·
Z
Zynx: Det där var ett mycket bra alternativ, var hittar man dem? Hur tätas det mot golvet sedan? Silikon eller bruk?
2 svar · 1,9k läst
K
Knaparn: Hej! Jag blir en smula irriterad. Jag behöver ett nytt toalock till min gamla ifö cito toalett från 40-talet. Det finns inga snygga som iallafall liknar bakelit att köpa i sverige vad jag har hittat. Har nu hittat en firma i Storbritannien som gör snygga! Kolla http://www.heatandplumb.com/acatalog/Tamar_Black_Toilet_Seat.html . Finns en massa firmor där som säljer det märket. Problemet
0 svar · 2,0k läst
S
sdl706: Jag skall lägga klinkers på golvet och är osäker på vad som händer med det gamla limmet när det blir blött. Mvh sdl706
2 svar · 1,6k läst
B
bränski: våtrumsspackel och pappremsor, sen våtrumsfärg
1 svar · 1,0k läst
jliungman
jliungman: Tack kinglolle! Då följer frågan, hur kritiskt är det att få bort all gammal puts? Förutsatt att den inte vill släppa utan riktigt mycket våld? Kan det bli problem att det är gammal puts på ena halvan av väggen och ny på andra halvan?
5 svar · 4,7k läst
H
högbergarn: Hej! Har ett hus från 76 på platta. Vet inte om plattan har isolering under. I bygglovet så står: Värmeisolering i platta. 5cm kork eller frigolit ingjutes i kantbalk Alt Fibo grundelement. Betyder det att plattan har isolering i ytterkanterna eller under hela plattan? Vi ska nu renovera badrummet på nerevåningen. Idag finns det en plastmatta på golvet. Jag uppfattar inte golvet som
0 svar · 1,4k läst
Stickan56
Stickan56: Ett alternativ till lucka är att göra en nisch i form av en låda som sticks in i påbyggnaden. Exempel finns i filmerna nedan även om deras syfte kanske inte var att skapa inspektionsmöjligheter. I denna film från bygghemma.se så ser man hålet för nischen till höger om toaletten. http://www.youtube.com/watch?v=04PMTMu1IRQ&feature=related I denna film så ser man den färdiga nischen.
14 svar · 4,9k läst
T
tank77: [citat] Som sagt det är en gästtoa och golvet utsätts inte för fuktpåverkan och försäkringsbolaget kan man ringa direkt och fråga istället.
5 svar · 1,7k läst
H
HansB: Hej! Jag håller på och planerar att bygga en toalett ute i min "verkstad". Det är en äldre gårdsbyggnad som är byggd som en gammal lada. Timmer och plankväggar på granitfot med väl tilltagen och dränerad (men kall) krypgrund. Tanken är att regla upp och isolera ett rum inne i ena hörnet av byggnaden och där sätta in wc-stol, handfat och eventuellt även en duschkabin. Våtrumsmatta
0 svar · 1,2k läst
E
Emilj90: Men du tror inte att det kan bli problem om man sätter vårtums skivor? Man vill ju bara ha skikt som kan andas väldigt bra i källarväggarna.
8 svar · 4,3k läst
A
Alanl: Eftersom det är en firma som ska göra väggarna så vet jag inte vilken typ av väggskiva dom kommer välja men jag har frågat dom via mejl så det är bara och vänta och se.
5 svar · 1,2k läst
Globetrot
Globetrot: Ett framtida tips är ju att be om ett uppskattat pris om man kör löpande räkning. Det kan vara bra då det är svårt att hävda sig annars....
7 svar · 1,4k läst
C
corre: Jag har bytt en PEX slang i RiR. På inrådan av detta eminenta forum (tror jag iaf) så snedkapade ca 20cm av slangen, borrade ett litet hål på 5-6mm 20cm in på slangen, och använde ett rep som dragsnöre fastknutet 20cm in. Den snedkapade delen tejpades fast på repet, och detta gjorde att man kunde smyga förbi böjarna lätt. Jag var förvånad över hur lätt det gick, mycket lättare
27 svar · 4,3k läst
B
BjörnBygg: Å andra sidan kan man ju alltid säga till försäkringsbolaget att badrummet gjordes innan juni 2010. Då fick man ju använda rollat tätskikt! =)) I övrigt så reagerade jag på att dem hade tätskiktat golvet också innan plattsättning, vilket man väl ska undvika pga skaderisk?! Så fick iaf jag lära mig.
8 svar · 1,8k läst
thomas33
thomas33: Fick tidningen VillaFakta, då jag la in om bygglov och läste där om en ny väggmatta, för våtutrymme. Heter Eternowall och finns i flertalet mönster. Skall vara så tät, så det går att sätta den på både spånskiva o gips och ändå få godkänd täthet. Går även att kakla på den både medsamma och senare. Låter som ett perfekt väggmaterial, men jag hittar ingen som säljer det,
0 svar · 1,4k läst
H
hfjn: [citat] Det tycker jag också. Snyggt! d^_^b F-n, kanske man får omvärdera sina diagonala planer igen :S
13 svar · 5,7k läst
·
S
stickans: Först. Bara jag tänker efter lite så är ju din fråga om 5,5 m² logisk. Duschrummet är 0,9 x2,8 m, från det går bort för 3 dörrar, så det blir ca 11 m. Måste ha slumrat till, tagit väggens omkrets och sedan lagt på lite i spill :-( Har kvar en kaklingslist på ca 2,5 m från badrumsrenoveringen, men det finns inga utåtgående hörn, fönster e d, så den vet jag inte ens om jag
26 svar · 14,9k läst
·
nino
nino: sak du limma så kan du tejpa fast profilerna under härdningen eller några klickar snabblim som håller fast eller några punkter med smältlim
3 svar · 6,8k läst
·
Larsa
Larsa: Vad är frågan? Enligt dagens standard ser brunnen ut att vara lågt placerad jämfört med golvytan. Om det hållit tätt i 25 år så kanske man däremot borde ge en eloge till mattläggaren?
9 svar · 8,4k läst
·
T
tank77: Finemang!
9 svar · 2,0k läst
·
B
bjurel: Jag lade klinker på en golvpastmatta för 20 år sedan och det har hållit bra, men mattan var relativt nylagd och var ordentligt limmad på ett betongunderlag utan några bubblor eller släpp. Jag slipade ordentligt med 40-papper innan jag satte klinkern. När jag i våras gjorde ett nytt badrum som hade plastmatta på spontat träunderlag, vågade jag dock inte låta den ligga kvar (den hade
12 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.