Hej! La igår klinker på vår toalett, tyvärr stack det upp fästmassa som jag fick pillabort med en kniv.
På ena plattan gick det ur en flis , vilket ser väldigt tråkigt ut. (jag vet, båda grejerna är grymt klantiga!)

Kan man byta en platta? Hur går man tillväga?
Under klinkersen ligger det en gipsskiva..

Har du fogat?

Annars bryter du loss plattan försiktigt. Omdu fogat får du krafsa ur fogen runt plattan först.

Inte fogat..
Vågar jag bryta eller är risken för att nästa platta också spricker stor?

Tack för det snabba svaret :)

Slå sönder plattan med en hammare. Sen är den lätt att plocka bort. Se till så du siktar ordenligt bara så du inte slår sönder plattan bredvid ;)

Har du inget tätskikt?
Gips är inte ok heller på golvet.

För att lugna så är det inget våtrum, bara en toalett :)
Men jag tyckte detta verkade vara den bästaforumsdelen

Redigerat:
Toalett räknas till våtrum....

Nu börjar jag nästan bli lite orolig. Jag har fått infon att man kan göra såhär. Hur borde vi göra? Kan man läsa någonstans om det?

http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Främst:
2.4 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska dras upp på vägg min 50 mm.

Borra sönder plattan på några ställen så är det inte så stor risk att skada dom andra plattorna

Tack.

T
Inga problem att bryta upp plattan idag då fixet inte har hunnit härda. Du behöver inte slå isönder plattan utan stick ner ett stämjärn eller skruvmejsel upp knäck till lite, skydda plattan du bryter mot bara.

Är inte den rätta frågan om TS kan ta upp samtliga plattor utan att förstöra dom så att han kan lägga en lämplig matta under.

T
Man brukar ha en skön matta uppe på klinkersen så att det blir varmt om "fossingarna"!

Paul-Staffanstorp
Riv allt och ta bort din gips och flytspackla vid behov för att sedan tätskikta och lägga klinker...

...och sen kan du ju visa branschreglerna för de klantarna som sagt "hur du ska göra" och fråga om de ersätter dig för dina extra kostnader... ;)

Tätskikt på golv och 50mm upp på vägg är det som gäller samt INGEN gips under !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.