1 511 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
byta en klinkernplatta?
Sida 1 av 2
Hej! La igår klinker på vår toalett, tyvärr stack det upp fästmassa som jag fick pillabort med en kniv.
På ena plattan gick det ur en flis , vilket ser väldigt tråkigt ut. (jag vet, båda grejerna är grymt klantiga!)
Kan man byta en platta? Hur går man tillväga?
Under klinkersen ligger det en gipsskiva..
På ena plattan gick det ur en flis , vilket ser väldigt tråkigt ut. (jag vet, båda grejerna är grymt klantiga!)
Kan man byta en platta? Hur går man tillväga?
Under klinkersen ligger det en gipsskiva..
http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Främst:
2.4 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska dras upp på vägg min 50 mm.
Främst:
2.4 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska dras upp på vägg min 50 mm.
Inga problem att bryta upp plattan idag då fixet inte har hunnit härda. Du behöver inte slå isönder plattan utan stick ner ett stämjärn eller skruvmejsel upp knäck till lite, skydda plattan du bryter mot bara.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Riv allt och ta bort din gips och flytspackla vid behov för att sedan tätskikta och lägga klinker...
...och sen kan du ju visa branschreglerna för de klantarna som sagt "hur du ska göra" och fråga om de ersätter dig för dina extra kostnader...
Tätskikt på golv och 50mm upp på vägg är det som gäller samt INGEN gips under !
...och sen kan du ju visa branschreglerna för de klantarna som sagt "hur du ska göra" och fråga om de ersätter dig för dina extra kostnader...
Tätskikt på golv och 50mm upp på vägg är det som gäller samt INGEN gips under !