6 325 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Jobbig faktura - är tidsåtgången rimlig?
Sida 1 av 2
Jag hade tänkt göra ett budgetbadrum genom att själv dra vvs och fixa bjälklag + vattenburen golvvärme. Mina kompisar som har byggfirma skulle flyta golvet + våtrumsspärra golvet + lägga klinker på golvet samt sätta upp våtrumsskivor på tak och vägg och förbereda dessa för målning genom att spackla. Jag ska ha enbart målning som tätskikt på väggar och tak då vi ska duschkabin och ej behöver zon 1-tätning. Måla ska jag göra själv. Badrummet är 2*3,5m med 2,50 i takhöjd.
Arbetet skedde medan vi var borta på semester. Vi hade inte sagt något om pris, men kompisen sagt typ två veckors jobb. Det tillkom lite fix som jag räknade med skulle ta kanske två dagar att fixa.
Döm om min förvåning när fakturan damp ned och tidsåtgången uppges till 143h för ovanstående, vilket blir en arbetskostnad på 62500.
Jag bad om en spec på tidsåtgången och där anges (bl.a) följande:
-Riktade upp med fall spackel runt golvbrunn samt runt alla hörn och utmed kanter. Spacklade all skarvar vid skivor, satte remsor och spacklade, primade golv. 8x 2h
-Satte alla stoser runt genomföringar, hörnskydd, skydd runt avlopp, remsor i kanter, våtrumsspärrning 3 ggr. 8 h
- Bredspackling, slipning, städning , spackling slip, spackling slip osv städ. 12 x 2 h
-primning, uppmätning golv, frisfästning, kakling. 8 x2 h
-Kaklade klart hela badrummet, 8 x 2h
-Fogade hela golvet, tvättning 4 ggr, städning. 8 h
- Tejpade upp för maskering, mjukfogade,
tömmning samt städning 7h
Jag tror absolut inte att de försökt blåsa mig och debiterat fler timmar än det tagit, men är detta en tidsåtgång man kan förvänta sig? Jag reagerar särskilt på bredspackling + slip, det är ca 30kvm yta på vägg och tak. Är det extremt tidskrävande att spackla våtrumsskivor?
Det känns sjukt jobbigt att det är mina kompisar, men samtidigt handlar det om en massa pengar... Borde ju naturligtvis ha tagit in en kostnadsuppgift innan, men jag tänkte naivt nog att det inte skulle kunna dra iväg så mycket.
Arbetet skedde medan vi var borta på semester. Vi hade inte sagt något om pris, men kompisen sagt typ två veckors jobb. Det tillkom lite fix som jag räknade med skulle ta kanske två dagar att fixa.
Döm om min förvåning när fakturan damp ned och tidsåtgången uppges till 143h för ovanstående, vilket blir en arbetskostnad på 62500.
Jag bad om en spec på tidsåtgången och där anges (bl.a) följande:
-Riktade upp med fall spackel runt golvbrunn samt runt alla hörn och utmed kanter. Spacklade all skarvar vid skivor, satte remsor och spacklade, primade golv. 8x 2h
-Satte alla stoser runt genomföringar, hörnskydd, skydd runt avlopp, remsor i kanter, våtrumsspärrning 3 ggr. 8 h
- Bredspackling, slipning, städning , spackling slip, spackling slip osv städ. 12 x 2 h
-primning, uppmätning golv, frisfästning, kakling. 8 x2 h
-Fogade hela golvet, tvättning 4 ggr, städning. 8 h
- Tejpade upp för maskering, mjukfogade,
tömmning samt städning 7h
Jag tror absolut inte att de försökt blåsa mig och debiterat fler timmar än det tagit, men är detta en tidsåtgång man kan förvänta sig? Jag reagerar särskilt på bredspackling + slip, det är ca 30kvm yta på vägg och tak. Är det extremt tidskrävande att spackla våtrumsskivor?
Det känns sjukt jobbigt att det är mina kompisar, men samtidigt handlar det om en massa pengar... Borde ju naturligtvis ha tagit in en kostnadsuppgift innan, men jag tänkte naivt nog att det inte skulle kunna dra iväg så mycket.
Produkter som diskuteras: "Tejpade maskering"
Tejp & maskering
Nedan presenteras vårt sortiment av tejp och maskeringsprodukter. Detta är nödvändiga tillbehör för att skapa skarpa kanter och skydda områden från att bli oönskat målade under ditt projekt. Med rätt tejp och maskering kan du arbeta mer
Läs mer
Kompisen sade ju två veckor och nu om dom var två stycken så hade det blivit 160h, så han har ju inte direkt farit med osanning eftersom det i slutändan endast blev 143h.
Sen att det skulle ta så "lång" tid är en annan fråga.
Sen att det skulle ta så "lång" tid är en annan fråga.
jag brukar räkna på ca 1,5h/kvm jobb för tätskiktning plattsättning fogning om jag gör ett helt badrum på ca 3-4kvm golv och normala väggar utan ytterhörn smygar osv, Enkel plattsättning alltså
han kan väl ändå inte mena att det tog 16h att lägga ett golv? + posten:
-primning, uppmätning golv, frisfästning, kakling. 8 x2h
Då är det ju runt 20h för 7kvm?
antar att det är sockel också?
Visst tar det tid att spackla vägg men helspacklar man så ska det inte ta mer än max 2h / ggr
sen är det ju torktider.
Kan inte ha funnits ett enda dammkorn i huset/lgh? eftersom han verkar ha städat mesta tiden...
Är det verkligen en kompis? Du har inte blåst han någon gång?
Vad är det för golv spån eller betong?
han kan väl ändå inte mena att det tog 16h att lägga ett golv? + posten:
-primning, uppmätning golv, frisfästning, kakling. 8 x2h
Då är det ju runt 20h för 7kvm?
antar att det är sockel också?
Visst tar det tid att spackla vägg men helspacklar man så ska det inte ta mer än max 2h / ggr
sen är det ju torktider.
Kan inte ha funnits ett enda dammkorn i huset/lgh? eftersom han verkar ha städat mesta tiden...
Är det verkligen en kompis? Du har inte blåst han någon gång?
Vad är det för golv spån eller betong?
Redigerat:
Hej, nej ingen väv.
Sockel av klinker är det. Golvet är dock inget speciellt vad jag kan förstå, det är schackrutigt klinker 15x15. Jag har aldrig satt en platta själv så jag har extremt dålig uppfattning kring hur lång tid det tar.
Golvet är spån (med värmeslingor som jag själv lagt dit).
Damm fanns det gott om, dock i resten av huset och inte i badrummet...
Jag är dock säker på att de inte har blåst mig medvetet, däremot att de kanske inte har rutinen på denna typ av jobb???. Det blev ett bra resultat i alla fall, vilket väl är det viktigaste.
När det gäller tidsuppskattningen på två veckor så var den väldigt mycket på en höft och ingenting jag räknade med. Så jag har ingenting att förhandla med på det sättet.
Sockel av klinker är det. Golvet är dock inget speciellt vad jag kan förstå, det är schackrutigt klinker 15x15. Jag har aldrig satt en platta själv så jag har extremt dålig uppfattning kring hur lång tid det tar.
Golvet är spån (med värmeslingor som jag själv lagt dit).
Damm fanns det gott om, dock i resten av huset och inte i badrummet...
Jag är dock säker på att de inte har blåst mig medvetet, däremot att de kanske inte har rutinen på denna typ av jobb???. Det blev ett bra resultat i alla fall, vilket väl är det viktigaste.
När det gäller tidsuppskattningen på två veckor så var den väldigt mycket på en höft och ingenting jag räknade med. Så jag har ingenting att förhandla med på det sättet.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tiderna är väldigt väl tilltagna. Är firman precis nystartad, så det är allra första gången de gör något liknande jobb?
Varför har de varit två man? Fanns det något moment där det verkligen behövdes? Ska de vara två stycken och trängas på 7m² så har de snarare varit i vägen för varandra. När man lägger klinker så är det bara en man i taget som kan göra det i vilket fall som helst. Man kan ju inte börja i varsin ända och hoppas man ska mötas spå mitten. Det enda andramannen kan göra är att langa plattor, och det är väldigt lyxigt att ha en fullbetald hantverkare som lyfter en trave plattor var 10:e minut.
Man kan kritisera var enskild post i specifikationen. Att spackla och slipa kan omöjligtvis ta 24 timmar. Enda möjligheten är om de spacklat och sedan satt sig att vänta på att spacklet skulle torka.
Att foga 7m² tar inte 8 timmar. Fogmassan bränner på mindre än en timme, så på den tiden måste man ha brett ut fogmassan och gjort den första avtättningen. Sen tar det någon timma till att tvätta helt rent.
Att mjukfoga kan inte heller ta 7 timmar. Det är ju samma sak där, silikonet lär ju stelna i pipen om man håller på så länge.
Du kan ju också välja att angripa att din kompis (din före detta kompis, förmodar jag) inte hållit sin prisuppskattning. Du har inte fått något prisförslag, men han har angett en tidsuppskattning, och då får den gälla. Har han sagt "typ två veckor" så får det tolkas som 80 timmar gånger en rimlig timkostnad. Sedan har ju hantverkaren rätt att överskrida ett ungefärligt pris med 15%, så upp till 92 timmar får du räkna med.
De har inte försökt kontakta dig under arbetets gång för att inhämta instruktioner när de såg att tidskalkylen inte höll?
Varför har de varit två man? Fanns det något moment där det verkligen behövdes? Ska de vara två stycken och trängas på 7m² så har de snarare varit i vägen för varandra. När man lägger klinker så är det bara en man i taget som kan göra det i vilket fall som helst. Man kan ju inte börja i varsin ända och hoppas man ska mötas spå mitten. Det enda andramannen kan göra är att langa plattor, och det är väldigt lyxigt att ha en fullbetald hantverkare som lyfter en trave plattor var 10:e minut.
Man kan kritisera var enskild post i specifikationen. Att spackla och slipa kan omöjligtvis ta 24 timmar. Enda möjligheten är om de spacklat och sedan satt sig att vänta på att spacklet skulle torka.
Att foga 7m² tar inte 8 timmar. Fogmassan bränner på mindre än en timme, så på den tiden måste man ha brett ut fogmassan och gjort den första avtättningen. Sen tar det någon timma till att tvätta helt rent.
Att mjukfoga kan inte heller ta 7 timmar. Det är ju samma sak där, silikonet lär ju stelna i pipen om man håller på så länge.
Du kan ju också välja att angripa att din kompis (din före detta kompis, förmodar jag) inte hållit sin prisuppskattning. Du har inte fått något prisförslag, men han har angett en tidsuppskattning, och då får den gälla. Har han sagt "typ två veckor" så får det tolkas som 80 timmar gånger en rimlig timkostnad. Sedan har ju hantverkaren rätt att överskrida ett ungefärligt pris med 15%, så upp till 92 timmar får du räkna med.
De har inte försökt kontakta dig under arbetets gång för att inhämta instruktioner när de såg att tidskalkylen inte höll?
som referens till målningen kan jag säga att ungefär den tiden det tog för han med badrummet tar det för mig att göra en normal stor villa...(målning alltså) tror du blivit bussigt blåst!
jag kan tycka att man kan dra av ett par timmar. Men inget jag hade känt mig blåst på om jag fått fakturan. 8h för fogning och tvättning.. 4ggr?????? är att ta i.
16h att kakla ett golv med sockel, nja... 8h för en person, men visst kan varit med en skolepåg som dom tagit betalt för att hantlanga osv.
tycker i övrigt att det ser ut som att de är två som jobbar ihop, det gör många och då blir det lite dyrare på sådana här små jobb.
16h att kakla ett golv med sockel, nja... 8h för en person, men visst kan varit med en skolepåg som dom tagit betalt för att hantlanga osv.
tycker i övrigt att det ser ut som att de är två som jobbar ihop, det gör många och då blir det lite dyrare på sådana här små jobb.
Så bara för att det är två vuxna män som tycker om att göra saker tillsammans så ska kunden betala dubbelt pris?bränski skrev:
Det är till och med olagligt.
Och i konsumentens intresse ligger definitivt att det inte blir dubbelt så dyrt som det behövs.Komsumettjänstlagen skrev:4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Ett tips kan vara att fråga en annan firma vad som är rimligt för det jobb som de utfört för att se om priset är OK. Det är alltid knepigt om det rör sig om en kompis, men har det tagit orimligt med tid så ska du inte betala utan att ifrågasätta fakturan oavsett om ni känner varann. Relationen blir knappast bra om du bara betalar och låter det bero och sen känner dig tokblåst så då är det lika bra att kolla upp att det är OK och bestrida delar av fakturan om den är uppenbart oskälig.
Jag blir så sjukt frustrerad. De måste ju själva ha en dålig magkänsla kring det här. Eller så är de inne någon slags förnekelsfas där de förstärker varandra i uppfattningen att de visst har lagt rimligt med tid.
Ok. Låter som ju att jag måste bestrida den här fakturan. Om inte annat för att vi faktiskt inte har råd att betala den utan måste låna av nära & kära...Tips på hur jag gör detta utan att det blir för mycket sårade känslor emottages :S
Ok. Låter som ju att jag måste bestrida den här fakturan. Om inte annat för att vi faktiskt inte har råd att betala den utan måste låna av nära & kära...Tips på hur jag gör detta utan att det blir för mycket sårade känslor emottages :S
Som jag skrev tidigare. Ta hjälp av en annan firma (väletablerad och seriös) för att bedömma omfattningen och priset på det arbete ni fått utfört och hänvisa till det som skäl till att ni bestrider fakturan. Om ni har en utomstående bedömning av vad som är ett skäligt pris kan ni hänvisa till det om ni bestrider fakturan.
Tack, Mr Bygg, såg inte ditt tidigare inlägg. Men det låter som den rätta vägen. Det är ju bara så enormt jobbigt när det är någon man är bra kompis med. Men som sagt, alternativet att låta det bero blir ju inte heller bra för någon.