Nja, det är väl "lättare" att ha en rent affärsmässig relation. Det som är bra i en kompisrelation är dock att man måste ta motparten på allvar och inte reagera genom att skylla ifrån sig. På så sätt kan man lära sig något av konflikter. Att folk är konflikträdda är nog inte så konstigt, men det är ju synd.

tank77 skrev:
Det är ju lättare att prata allvar med en "kompis" ju. Varför är folk så konflikträdda?
Anser att det är svårare med en kompis. Risken finns att det resulterar i en före detta kompis.

Har dom även satt upp våtrumsskivor på väggarna och nytt tak?

Har dom köpt skivorna? Hur bor du? Högt upp i ett hyreshus?
var allt reglat och klar för gipsning?
skulle taket sänkas? rätas upp?

Föresten: har du rollat tätskikt på spånskiva? det är inte godkänt enl. branschreglerna....

Antingen provar han att blåsa dig medvetet, annars så är han helt enkelt en sölpelle...

har du golvet på diagonalen? eller vad är frisfästning?
har han inte tätat golvskivorna innan ha flytspacklade så han haft mycket läck och provar rädda golvet med handspackel istället för att flyta om så kan timmarna dra iväg

tank77 skrev:
Varför är folk så konflikträdda?
Svensk kultur...

Jo, de har satt upp skivor och renoveringsgips i taket. Det kan ju förstås ta lite tid då det är ojämnt under, men tiden för detta är specificerat. Det är den enormt långa tiden från det att skivorna är uppe och golvet är flytspacklat som jag funderar över. Dvs tätskikta, lägga klinkergolv (det är inte diagonalt) samt fixa väggarna för målning. Det är den tidsåtgången jag specificerade i mitt första inlägg = 97h

Det verkar som att bredspackling och slipning tagit drygt 24h för ca 28kvm yta. Det låter ju helt orimligt dyrt i mina örön, men jag har å andra sidan aldrig spacklat en gipsskiva.

Rolla tätskikt på spånskiva??? Tätskiktet ligger väl ovanpå flytspacklet eller?

Badrummet ligger i ett hus på landet på nedervåningen. Jag vet inte om de tagit betalt för en massa timmar i bil för de moment som har ställtider.

Grejen är ju att de inte är proffs på detta, men de borde ju ha en uppfattning om vad som är rimligt att debitera då de gjort liknande jobb förut. Kanske är det ingen som har uppmärksammat dem på vilken tid det faktiskt borde ta för en yrkesman.

krilon skrev:
Rolla tätskikt på spånskiva??? Tätskiktet ligger väl ovanpå flytspacklet eller?
Det ska vara folie och inte rollat tätskikt.

Stefan N skrev:
Det ska vara folie och inte rollat tätskikt.
Japp, det är jag medveten om och dom också. Vi snackade om det innan. Jag är dock inte rädd för att inte följa branschreglerna.

krilon skrev:
Det verkar som att bredspackling och slipning tagit drygt 24h för ca 28kvm yta. Det låter ju helt orimligt dyrt i mina örön, men jag har å andra sidan aldrig spacklat en gipsskiva.
Det är orimligt. Jag har precis gjort ett badrum i nästan exakt den storleken. Rent tekniskt så "bredspacklar" man inte heller gipsskivor. De är redan släta; det är bara skarvarna man spacklar. Det tar i värsta fall en timma att lägga på första lagret spackel, för en amatör i alla fall. En yrkesman måste jobba snabbare. Sen tar det, även det i värsta fall, en timme att slipa. Sen får man nog spackla en andra gång, men då går det snabbare. Samma sak med andra slipningen. Så nånstans runt fyra timmar, och då har man väldigt god tid på sig.

De har tagit sex gånger så lång tid på sig! Enda möjligheten att klara det är att spackla och sedan sitta och titta på medan spacklet torkar.

Deras tider är så väl tilltagna att det uppenbart är något som inte stämmer. Inte ens om man sölar aldrig så mycket kan man dra ut på jobbet så länge.

Det är i och för sig någon slags våtrumsskiva "Molan multiskiva" som har en struktur som gör att hela måste spacklas. Men eftersom de visste att skivorna skulle spacklas kanske de skulle ha valt en annan skiva.

Låter helt uppåt väggarna om du frågar mig.

Mikael_L
Henri skrev:
Anser att det är svårare med en kompis. Risken finns att det resulterar i en före detta kompis.
Om du frågar mig hade det redan nu varit en "före detta kompis". :O

Min elektrikerkompis har knappt fått en middag ens för elinstallationen ... :)
Men vi löser det nog över tiden, och det vore förövrigt omöjligt idag att räkna ihop de olika saker vi gjort för varandra under årens lopp för att fastställa något saldo. :)
Men just nu har han garanterat en del att förvänta sig av mig, jag måste bara komma på vad.

krilon skrev:
Badrummet ligger i ett hus på landet på nedervåningen. Jag vet inte om de tagit betalt för en massa timmar i bil för de moment som har ställtider.
En tänkbar förklaring är att de tagit betalt per påbörjad timme och åkt mycket fram och tillbaka. Isåfall blir det 4h per besök hos dig bara för resan, två gubbar x 1h/sträcka.

Sen 2 påbörjade timmar för att spackla en halvtimme innan de åker därifrån igen.

Men jag instämmer med ovanstående svar, det borde inte kunna ta så lång tid, nästan oavsett hur man räknar.

Jag jobbar dagligen med detta, det ska inte ta längre än totalt 40h för en man och även då har det gått sakta. Skulle gissa att en normal snabb plattsättare/golvläggare gör hela jobbet på 3 arbetsdar dvs 24h. Sen om det är något som strulat kanske man kan lägga på en dag,

Sent from my GT-S5570I using Byggahus

krilon skrev:
Ok. Låter som ju att jag måste bestrida den här fakturan. Om inte annat för att vi faktiskt inte har råd att betala den utan måste låna av nära & kära...Tips på hur jag gör detta utan att det blir för mycket sårade känslor emottages :S

Då ska du få ett tips: Om du har råd att betala eller inte har INGENTING med saken att göra. Det är ditt problem och bara ditt. Var noga med att hålla den saken långt utanför denna diskussion. Man kan inte bestrida en faktura på grunden av att man inte har pengar.

MathiasS skrev:
Då ska du få ett tips: Om du har råd att betala eller inte har INGENTING med saken att göra. Det är ditt problem och bara ditt. Var noga med att hålla den saken långt utanför denna diskussion. Man kan inte bestrida en faktura på grunden av att man inte har pengar.
Krilon menade nog inte att den formella grunden för bestridandet skulle vara bristande betalningsförmåga :).

Sett till den diskussion som förts i tråden är en mycket tung parameter att pengarna inte finns för att betala fakturan.

Objektivt sett kan fakturan vara fel i förhållande till lämnat budgetpris och i förhållande till en skälig tidsåtgång enligt konsumenttjänstlagen.

Men, den subjektiva dimensionen, är minst lika viktig. Det finns ett individuellt pris på att slippa bråka med en kompis om sånt här. Det finns ett pris på att öht slippa en konflikt. Det finns ett pris på att undvika risken att förlora en process. Det finns ett pris på att öht slippa tänka på vad motparten kan tänkas ha för sig - lägga ner eller smider de nya planer för att få betalt. Etc, etc. Ens egna ekonomi styr i hög grad priset.

Så att Krilon resonerar runt sin möjlighet att betala och slippa problemet är fullt rimlig och något jag också skulle resonera runt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.