lomma: Fungerade bra för mig med självhäftande blått skumgummi som man kan köpa på bl.a Bauhaus. Då hade jag elgolvvärme och 2,5 mm nät.

Jag är inget proffs på att flyta. Men, flyt upp i armeringsnivå, låt det brinna. Sen kan du sätta avstängningslisten för att flyta upp i rätt nivå.
Det är väl inget problem att flyta i 2 skikt? Eller separerar dom? Nää...?

blåhaken skrev:
Jag är inget proffs på att flyta. Men, flyt upp i armeringsnivå, låt det brinna. Sen kan du sätta avstängningslisten för att flyta upp i rätt nivå.
Det är väl inget problem att flyta i 2 skikt? Eller separerar dom? Nää...?

Kan väl vara värt att "prima" mellan skikten i sådana fall kanske.

Tyckte det var värt varenda krona (7000:-) att få golvet flytspacklat av hantverkare. I övrigt gör vi allt själva, men golvet, nja...

7000:-, det var inte billigt, får det fixat för dryga 2000:-

lomma skrev:
Någon som har erfarenheter av att stänga av duschhörnet när man har både golvvärme och armering (2.5 mm) som ska gjutas in i spacklet?
Jag hade firma som flytspacklade mitt badrum (1000 kr/kvm ink moms). Killen som flytspacklade sa att han undvek att sätta avstängsgslist till duschen om man, som i mitt fall, hade golvvärme.
Han sa att det var ett helsike att få bort listen från golvvärme-kablarna.
Så om det var golvvärme så flytspackade han hela golvet inklusive duschdelen med brunn på en gång.

Jag skulle prima golvet först med tex Maxit MD 16, därefter skulle jag flyta golvet med Maxit 4320 fiberförstärkt golvspackel, När det börjar torka kan man gå in med en bredspackel och dra till fallet, Har man inte gjort det förr, så skulle jag rekommendera avstängarlist runt fallet till golvbrunnen och spackla detta när övriga delen av golvet har härdat ordentligt. det finns bra golvspackel för detta som har en mer trock konsistens så att slut resultatet blir bra! Lycka tilld^_^b

Paul-Staffanstorp
Som jag har fått lära mig så får det inte vara två s.k kakor som man sedan spacklar ihopa när det stelnat så man kan dra bort avstängningslisten.
Speciellt inte vid träbjälklag.
Flytspacklingen ska vara En kaka över hela ytan...

gammal tråd men kan någon bekräfta det som Paul skrev?

Paul-Staffanstorp
jonaswikstrom skrev:
gammal tråd men kan någon bekräfta det som Paul skrev?
Detta är inget det står i Branschreglerna om utan något jag hört av leverantörer av flytspackel att de gärna använder sig av som rekomendationer. :)

ja alltså man ska inte stänga av duschhörnan och handspackla den, men man kan ju flyta HELA ytan till 12-13mm först sen stänga av och handspackla upp duschhörnan

Paul-Staffanstorp
Det är precis så jag brukar göra...

Flyter hela ytan 12-13mm och sen stänger jag av duschzonen och flyter utanför den så där bildas ett litet fall och sist handspacklar jag upp det lokala fallet...

Då har man en homogen kaka i botten på 12-13mm över hela golvet, armerad och rejäl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.