Hej,
Jag behöver några enkla instruktioner hur att installera min nya tvättmaskin. (är helt grön). Manualen och googlesökningar ger mig inga raka svar.

IMG_1515.JPG

1. Elen är avklarad. Jordfelsbrytare och vägguttag finns ovanför tvättmaskinen (se bild).

2. Hur ska vattnet kopplas in? Kallvattnet kommer i det nedre metallröret på bilden, med en lustig gänga som jag antar är till för att koppla in något. Vattnet går att stänga av i badrummet, men om det nu inte skulle gå, hur göra då?

3. Avloppet hade jag tänkte plugga in under handfatet som ses på bilden. Behövs det ett extra vattenlås, något mer etc?

MVH Joel

Du skriver "elen är avklarad med jordfelsbrytare och uttag". Menar du en jordfelsbrytare som sitter i uttaget? I så fall duger det inte, uttag i våtrum måste vara skyddade av en fast installerad jordfelsbrytare. Fanns uttaget tidigare?

Svårt att se rördeln på bilden, men troligen är det en pluggad ände av en klämringskoppling. Sådana är avsedda för att koppla mot ett kopparrör. Det sitter en kona i i kopplingen (och troligen en plkugg nu), avsikten med kopplingen är att konan träs utanpå ett rör, och en stödhylsa i röret, när man sedna drar åt kopplingen så reduceras konans diameter och klämmer åt om röret, och det blir tätt.

Gängorna på klämringskopplingar ärt ofta inte rörgängor, du vill ha en bit med en rörgänga som du kan koppla till maskinen. Men du måste också ha en avstängningskran. Jag föäreslår att du köper en bit rör (kolla diametern om dte är 15 eller 12mm,tidigare, 70 talet var det 16mm istället för 15mm. köp en kran med klämringskoppling i ena änden och rörgänga i andra änden, tror att det finns på ex. Clasolsson. lämpligen så köper du oclså antingen en vinkelkoppling med klämringskoppling, eller ett enkelt rörbockningsverktyg, så du kan vinkla upp det hela en bit från golvet.

Man måste även ha avstängning på vattnet.

Ang. avloppet:

Du behöver ha ett vattenlås. Det finns vita rördelar att köpa på de flesta byggmarknader, dels rör och lämpliga krökar, men också vattenlås. Du bör också ha en "tratt" som även den hör till systemet. Gköm inte rörklammers, både för vattenrör och avloppsrör (de bruka kosta nästan lika mycket som rören). Det är viktigt att de är fixerade till väggen, annars kommer kopplingarna snart att börja läcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.