Hej

Håller på med att begära in offerter för vår badrumsrenovering.

Vi kommer vilja ha både dusch och badkar i nya badrummet. Dusch och badkar kommer stå utmed samma vägg vilket gör att det bara blir några decimeter dem emellan. Jag vill ha någon slags duschvägg men kan inte ha någon med två dörrar eftersom den ena isåfall inte skulle gå att öppna utan att man slår i badkaret.

Det som gäller är därför att väggen mot badkaret måste vara fast och sedan en dörr ut mot resten av badrummet. Helst något som ser lite lyxigt ut, gärna rejält genomskinligt glas. Det jag oroar mig för är att sådana duschväggar verkar sakna list i underkant... och även tätande list mellan dörr och fasta väggen. Är orolig för att det kommer vara vatten i hela badrummet efter att man duschat.

De är dessutom väldigt dyra... det som går hem hos stora massan verkar ju vara ovala hörnduschar med tätlist bode mellan dörrar och i underkant.

Någon som har duschväggar i stil med inr:s ARC Victoria (modell 13)? Räcker det med ett rejält fall på golvet för attt undvika att vattnet rinner iväg? Hur långt utanför duschväggen börjar fallet?

Kom gärna med åsikter, tips och förslag. Vill inte köpa något för uppåt 15.000 kr som visar sig vara något man bara retar sig på.

http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/arc-victoria-horn-dorr-vagg/

väggen mot badkaret skulle man ju kunna göra i glasbetong osäker på namnet men men alltså 4-kantiga block i glas som muras upp.

Fallet på golvet hjälper ju mycket men det tar kanske inte allt. fallet kan man antingen göra så det faller från duschväggen men går ju även at börja utanför så man är helt säker på att vattnet som kommer utanför rinner ner i brunnen

Hej

Vi håller på att göra precis så som du, samma inredning med dusch jämte badkar och ett par decimeter emellan. Klar-glasdörrar.

Dock en skillnad, jag har ändå valt ett vanligt duschhörn med två raka dörrar, detta för att bägge dörrarna ska kunna vridas in i duschhörnet och skapa mer fri yta när duschen inte används. När man öppnar upp dörren mot badkaren har jag satt en liten stopp i taket som den stannar emot, på så vis fastnar den där och kan inte ta i badkaret, det blir lite som en fast vägg som kan fällas in.

På grund av ett felköp råkar jag ha en uppsättning Hafa duschdörrar, det är magnetlist på långsidan så de låser ihop och jag har bestämt för mig att det är list där nere också. De är 80cm då jag satt en 10cm glasvägg in mot väggen som dörrarna fäster i. Men dessa dörrar var för höga för oss då det är snedtak så jag fick köpa en annan dörr. Därför står de här ouppackade, har du vägarna förbi Göteborg får du gärna köpa dem för ett bra pris.

T
TS: Ha i åtanke att dom såkallade populära svängda dörrarna endast är tillämpade för att stoppa vattenstänk. Om du ska hålla inne allt vatten är det en duschkabin som gäller.

För att svara på din huvudsakliga fråga, JA med ett bra fall i duschhörnan/nischen så är det inga problem och du kommer inte att ha vatten i hela badrummet då det ska vara ett svagt fall i hela badrummet.

På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar ska golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20 mm/m–7 mm/m).

Och med maxlutningen kan du ha värsta takduschen och klara dig undan vatten i "hela" badrummet:D

Vi hade i princip samma läge.
Var först helt insnöad på att bygga en glasbetongvägg mot badkaret och tänkte sätta en 2*45 dubbeldörr då en 90cm enkeldörr skulle slå i tvättställskommoden.
Efter lite efterforskande så vart det klart att det var synnerligen olämpligt att fästa dörrar i glasbetong. Därför vart det en 90cm hörnduch med svängda dörrar.
Den som är emot badkaret öppnar man aldrig men kan svänga in.
Den andra dörren som man går in igenom är tack vare sin krökning fullt öppningsbar.

När vi testade duschen första gången låg inte listerna an mot golvet och det flöt säkert ut 3-4 liter vatten utanför duschen och rann långsamt ned mot badkarsbrunnen. Efter att jag justerat listen så kommer det ut Max 1dl utanför duschen.

Mycket nöjda så långt. Nu väntar vi bara på att kunna kicka igång golvvärmen. Man ska ju vänta en månad efter klinkersättningen.

Paul-Staffanstorp
Just den INR modellen som du nämner har jag monterat i ett par badrum som jag renoverat och den är riktigt snygg och praktisk... inget vatten alls kommer utanför i princip...

Vi valde i de lägena att lägga golvplattorna i duschzonen några mm under övriga plattor så det automatiskt bildades en liten liten nivåskillnad som dessutom hjälper till så det inte tar sig ut under dörrarna...

Det viktiga om man väljer dessa dörrar är att man har kortlat ordentligt i väggarna där de ska hängas för de är tunga ;)

Det går utmärkt att fästa duschdörrar i en glasbetongvägg, bara man gör det rätt. Det är inte heller något ovanligt.

thomasx skrev:
Det går utmärkt att fästa duschdörrar i en glasbetongvägg, bara man gör det rätt. Det är inte heller något ovanligt.
Hur gör man det rätt då?

Tack för alla svar!
Då kör jag på de tänkta inr-väggarna. De är som sagt väldigt snygga. Ska trycka på att man ordnar ett rejält fall som börjar utanför väggarna, samt ev. Sänka klinker i duschområdet ngt.

Har nu fått en första offert på badrummet.

De skriver "finstilt" att det endast kommer vara lokalt fall i duschzonen och plant utanför, för att anpassa till inköpta duschlösningen, levererar vi mer fall än vad som krävs av branschreglerna lokalt för en bra funktion är härmed överenskommet och kommer att noteras i kvalitets dokumentet.

Är ett sådant avsteg från branschreglerna något att oroa sig för?

Paul-Staffanstorp
Njae... där måste ju vara fall även utanför duschzonen om t.ex toastolen springer läck...

När det gäller att fästa typ denna INR Victoria i glasbetong så skulle jag vara väldigt skeptiskt till detta.

Varje dörr väger i runda slängar 30kg typ och den fästes endast i ett fäste upptill och ett nedtill mot väggen.
Varje fäste har hål för fyra skruvar men man har bara EN chans att få det rätt !!

Som sagt mät mycket noga var de kommer att hamna och se till så där är kortlat ordentligt bakom.

Jag svarar också nja, branschreglerna medger ju upp till 20mm/m, med kommentaren att för stort fall kan leda till halkrisk. Om golvet inte är gjort ännu kanske ett alternativ är att sänka delen där duschen ska vara så man får en 10mm kant runt duschen, märks knappt men håller vattnet innanför på ett bra sätt. Det är ett inte helt ovanligt sätt idag. Man kan sätta en kaklingslist runt kanten om man vill så blir det snyggt och tåligt.

Som nämndes så är det viktigt att sätta fästena rätt (exakt position) på den typen, särskilt när det gäller dörrar som annars kan ta i golvet när man svänger dom. I detta fallet gäller det väl en fast glasvägg med en stödpunkt längst ut, då är det inte lika kritiskt med exaktheten och man får inte heller alls samma belastning på glasväggen. Om jag förstod saken rätt är det bara en rad glasblock som hamnar mellan fast vägg och glasväggen, då ska det inte vara några problem alls eftersom glasväggen kommer trycka på glasblocken i överkant.

Thomas, du fortsätter att promota att fästa dörrar i glasbetong utan att först besvara frågan om hur dom skall fästas i Glasbetong.
Jag tror det skulle vara av allmänt intresse hur detta kan göras på ett bra sätt.

Nimajneb skrev:
Thomas, du fortsätter att promota att fästa dörrar i glasbetong utan att först besvara frågan om hur dom skall fästas i Glasbetong.
Jag tror det skulle vara av allmänt intresse hur detta kan göras på ett bra sätt.
Hur det görs bäst beror på flera olika saker som varierar i olika fall. Vad är det för problem du haft?

Generellt sett pratar man lämpligen med sin leverantör angående hur man gör bäst i sitt specifika fall.

Redigerat:
thomasx skrev:
Hur det görs bäst beror på flera olika saker som varierar i olika fall. Vad är det för problem du haft?

Generellt sett pratar man lämpligen med sin leverantör angående hur man gör bäst i sitt specifika fall.
Exakt,
Dom som renoverade mitt badrum avrådde
Dom kakelbutiker jag var inne hos avrådde
Dom tillverkare som jag tittade på på nätet avrådde
Den här glasblocks VD avråder http://www.viivilla.se/Bygg/glasbetong/7-tips-om-glasbetong-42906

Därför vore det kul att hitta en lösning som kan fungera att skruva i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.