Badrumsrenovering pågår. Layouten på badrummet kommer att bli ungefär som följande bild:
badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, närmast dörren en duschhörna, sedan WC, handfat, en halvhög/kort vägg/avskiljare och där bakom ett badkar. Jag har ett par funderingar som jag skulle behöva hjälp med.

1. Åt vilket håll är lämpligast att lägga fallet på badrumsgolvet? Från dörrsidan till badkarsidan var min första tanke, men sannolikt kommer golvbrunnen att befinna sig bakom avskiljaren. I början kändes det inte helt rätt att ha fallet åt dusch/dörr-sidan, men så kanske det ska vara i och med att golvbrunnen inte är bra placerad på badkarssidan?

2. Höjd på golvbrunnarna...jag antar att jag på den sida där golvet lutar till ("lägsta punkten") sätter golvbrunnen i höjd med kommande avjämningsmassa, dvs 12mm över spånskivans nivå. Men den andra golvbrunnen ("högsta punkten"), även om det lokalt är fall in till den också så är väl inte fallet så brant att det blir 12mm där också? Hur skall jag tänka?

3. Hur mycket utrymme kan man tänkas behöva runt badkaret på den "inbyggda" delen? Dvs hur långt från vägg borde den vara? Har inte specat helt ännu, men den kanske blir dryga metern hög, och dito lång. Tanken är att man inte ska behöva glo på WC/handfat utan kan mysa lite för sig själv. Behovet att gå in mellan badkar och avskiljare ser jag som obefintlig...men det kanske finns nåt jag inte tänker på, eller kanske det känns trångt klaustrofobiskt om det blir för tätt på badkaret??

Någon som har synpunkter? Mottages tacksamt!

• badrum.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
utgå från ett plant golv, sätt brunnarna 12mm över spånet.
antingen så spacklar du nästan plant och lokalfall vid dusch och bad eller så spacklar du ca 35mm mitt i rummet och går ner till ca 25mm där lokalfallen börjar

inte helt lätt att veta hur man ska göra, beror lite på hur det badas och duschas, barnfamilj med flera barn som plaskar eller ensam som vill mysa lite i badet...

ang. väggen tänk på städningen och hur badkarets sida är utformad

Ja att spackla nästan plant var en tanke jag också hade, men då följer man ju inte "reglerna", vilket iofs kanske inte betyder så mycket. Att utgå från mitten tänkte jag inte på, men just nu känns "nästan plant" som en bättre idé. Inga barn f.ö. så belastningen blir inte speciellt hög :)
Tack för svaret!

Kan man inte...
Tänka sig en linje som en förlängning av skiljeväggen som högsta ställe.
På badkarsidan av den linjen är allt fall till badkarsbrunnen.
Och på duschsidan av "förlängda" skiljeväggen är allt fall mot duschbrunnen.

Är inte min lutning ca 1:500 vid stora plattor, det räknar jag som nästan plant...

Får nog bli en blandning av detta, högsta punkt vid skiljeväggen och "nästan plant" mot resp. golvbrunn och lokala fall :thumbup:

Fundera lite på om det är riktigt rätt med duschen vid dörren du får det besvärligt med fallet så nära dörren.Jag skulle placera WC, handfat. dusch, badkar och därmed säkerställa att vatten inte ens kommer i närheten av dörren.

nino skrev:
Är inte min lutning ca 1:500 vid stora plattor, det räknar jag som nästan plant...
Vid stora plattor behövs ingen lutning alls i de områdena som ej vattenbegjuts.

Jag skulle göra ett plant golv med lokalt fall i duschen resp runt badkarsgolvbrunnen.

sänt from my fån

largab skrev:
Vid stora plattor behövs ingen lutning alls i de områdena som ej vattenbegjuts.

Jag skulle göra ett plant golv med lokalt fall i duschen resp runt badkarsgolvbrunnen.

sänt from my fån
Är det din egen teori eller?? Fall mot golvbrunn är det som gäller oavsett vad för storlek eller material du lägger på golvet.

cecar33 skrev:
Är det din egen teori eller?? Fall mot golvbrunn är det som gäller oavsett vad för storlek eller material du lägger på golvet.
Läs BKR !

sänt from my fån

5.1.1 Golvlutning
Golvlutning mot golvavlopp ska utföras såväl
i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.
Golvlutning ska utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar ska golvlutning
utföras i intervallet 1:50–1:150
(20mm/m–7 mm/m).

largab
Finns det något att tillägga? BKR

Läs det om stora plattor oxå

sänt from my fån

Ta den diskussionen med ditt försäkringsbolag så får du höra vad de säger, för det är dom som i slutändan säger sitt ock då gäller lutning mot golvbrunn.Dessutom så finns det inget som motsäger det jag klistrade in tidigare, men du kan ju klistra det du har funnit som väger tyngre.

Varför ska jag prata m mitt bolag? Det står om alternativ golvlutning direkt i anslutning till vad du klippte in ! Vid stora plattor kan det vara OK att frångå reglerNa. Kvarstående vatten kan förekomma = plant golv. Det är väl inte så svårt att läsa.

sänt from my fån

Nää det är klart att du inte vill, för du kommer att få problem med det resonemanget eftersom det inte är någon lag utan en klubb för närstående!!

• Gilla
Chaneran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.