Jag slår ihop tvättstuga med toalett o kaklar hela utrymmet. Det satt tidigare en inspektionslucka i en "trumma" i tvättstugan. Trumman var typ 60*60 cm o från golv till tak, i trumman fanns avslopp(stammen?) o ett par vattenledningar - men alltså mest luft.. Trumman e nu riven (var bara gips med våtrumstapet på) o ja tänkte trycka ihop den så den bara blir kanske ca 25*60 cm så att avloppsröret får plats. Min undran är varför det fanns en inspektionslucka till detta? Inget renshål eller dyligt finns på avloppsröret... Och följdaktligen, behöver ja har en inspektionslucka till detta utrymme fortsättningsvis?

tack

J

Det kan vara bra med en inspektionslucka för att kontrollera eventuella läckage.

men hur då? ska man gå o kolla i luckan en gång i veckan eller hur märker man om där finns läckage? o väggen leder in mot vardagsrummet där de bara sitter en enkelgips så om man absolut vill in o kolla e de ju lätt att knacka hål på den gipsskivan o titta därifrån..

Redigerat:
Finns det inga skarvar/ kopplingar på vattenrören eller rensluckor på avloppsstammen så behövs ingen inspektionslucka.

Man skulle väl kunna lägga tätskikt i botten och trycka ut ett skvaller rör mot golvet - på så vis ser man ju när det är dags att ta fram hammaren för att ta reda på vad som gått fel!?

Det är så det brukar göras.

Matti_75 skrev:
Finns det inga skarvar/ kopplingar på vattenrören eller rensluckor på avloppsstammen så behövs ingen inspektionslucka.
det finns det inte så ja antar att de bara e stänga skiten då :) min rörpulare sa samma sak.. ja kan ba inte fatta vaffö de e byggt som de e då från början(1982)..

Men, det låter lite ovanligt att det inte finns några kopplingar där. Hur är vattnet till badrummet kopplat då? Jag antar att rören kommer upp i det schaktet.

inkommande vatten gick upp ur golvet under vv-beredaren i tvättstugan, jag tänkte flytta det röret lite så de går upp i trumman o kommer ut genom väggen där o direkt in i vv-beredaren (såklart :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.