Badrum
jaso: [citat] Krilon menade nog inte att den formella grunden för bestridandet skulle vara bristande betalningsförmåga :). Sett till den diskussion som förts i tråden är en mycket tung parameter att pengarna inte finns för att betala fakturan. Objektivt sett kan fakturan vara fel i förhållande till lämnat budgetpris och i förhållande till en skälig tidsåtgång enligt
lordi: Röret är ett plusprisol rör, alltså ett mjukt kopparrör som kommer färdigt med isolering på. Ser lite ut som en hemmafixare tog vad han hade hemma för att få vatten till stolen :) Byt ut det till ett kromat rör. Kondens är inget problem såvida inte stolen står och rinner hela tiden.
Åland: Dessa skåp har bara en liten kant att limma på då jag försökte göra detta själv. DU skall om du verkligen måste limma köpa det starkaste limmet du hittar. Om du är väldigt rädd för att sätta två skruvar i övre kant pga elen så låna en kabeldetektor och om platttorna köp en ny kakelborr så ordnar det sig.
Jan-Å: [citat] Minst skulle ja säga me så stora plattor, jag skulle absolut dubbellimma dom så jag lägger på en mm och säger 5 ;) Hej Paul, länge sen sist ;)
nino: jag skulle gissa på att han som ville lägga plastmatta är en mattläggare från början som har börjat sätta kakel. Manschetten till golvbrunnen är väl det enda som möjligen är tveksamt... ska vara en från tätskiktstillverkaren jag sätter alltid folie i hela badrummen, mest för att det inte är så mycket billigare att rolla (kanske några 100:-) i den bästa av världar är det
hempularen: Det låter som den första firman tänkt göra ett budgetjobb, om sedan priset vore buget också så är det ju upp till dig att överväga. Men det är stor risk att de inte skulle uppnått regler som krävs av försäkringsbolag. Att dra rör utvändigt är iofs inte helt ovanligt, men kanske inte så snyggt. Det låter som sagt väldigt skumt att de inte tänkte byta väggskivorna. Om
Metroid: Testar att liva upp gammal tråd... Vi ska ha mörkt golvklinker, 10x10 och större vita kakel, ca 20x30, på väggarna. Vi vill ha något mönstrat snyggt avvikande klinker på golvet i duschhörnan som kommer ha glasväggar. Några tips på snyggt och stilfullt klinker till dusch, gärna i grått/svart/vitt. Vilken storlek passar bäst till de små golvklinkerplattorna på övriga golvet. Samma
fredl: [citat] Empiriska data visar att ett stålbadkar kyls ner fortare än ett i plast. Man behövde inte använda den värmare som fanns i plastkaret vid längre bad. I plåtkaret får man fylla på med varmt vatten. Det torde röra sig om materialets värmeavledningsförmåga. Trä, glas, metall är något jag minns.
Dr Fozz: Får bli en Biltemaskiva för 80kr då, såga ute med dammsugare. Tack för hjälpen alla. Mikael_L: Vilka vertyg är det du behöver låna förresten? :)
hempularen: Ang. avloppet: Du behöver ha ett vattenlås. Det finns vita rördelar att köpa på de flesta byggmarknader, dels rör och lämpliga krökar, men också vattenlås. Du bör också ha en "tratt" som även den hör till systemet. Gköm inte rörklammers, både för vattenrör och avloppsrör (de bruka kosta nästan lika mycket som rören). Det är viktigt att de är fixerade till väggen, annars
Paul-Staffanstorp: Det är precis så jag brukar göra... Flyter hela ytan 12-13mm och sen stänger jag av duschzonen och flyter utanför den så där bildas ett litet fall och sist handspacklar jag upp det lokala fallet... Då har man en homogen kaka i botten på 12-13mm över hela golvet, armerad och rejäl.
klypert: I detta fall så kändes den inge stabil, den svikta väldigt mycket, samt att det är lösa moduler som är ca en meter breda. Det sista visst jag dock inte innan jag tog bort de, utan tog bort dem i tron om att jag skulle kunna kasta in reglar i mellan de gamla. Nu blir det att riva ner hela innerväggarna i ena delen av kåken. Ska bara tänka till så inte taket ramlar ner i skallen på mig
GoForIt: På den lilla yta det handlar om behövs det inget armeringsnät. Använd ett fiberförstärkt flytspackel. Golvvärmen T2 är tillåten att monteras direkt på golvspånskivan också. Lägg primer först. Mer om att förbereda bjälklag http://www.casco.se/_upl/pdf/F%C3%B7rbereda%20tr%C3%B5bj%C3%B5lklag%20innan%20montering%20av%20klinker.pdf Där finns också beskrivet det jag skrev om golvgips
bjurel: Denna typ av dörrar ska monteras lägre så att listen tätar mot golvet när dörrarna är stängda. Det verkar mycket enkelt att åtgärda genom att helt enlelt flytta ner dörrarna ett par cm och täta de gamla skruvhålen med silikon om skruvarna måste flyttas. (tar max 1/2 timme att göra). Däremot ska man ha klart för sig att denna typ av duschväggar alltid läcker vatten vid golvet,
Jan-Å: Vi har fasta duschväggar med skjutdörrar i källarens badrum vilket gör att det blir en kant på 25-30 mm som fungerar som din tröskel och draperi på bostadsvåningen vilket inte ger nån kant. Jag föredrar utan tröskel, med rätt fall och golvvärme är det ju inte nån nackdel alls vad jag kan se. I källaren däremot kan inget vatten från en ev läcka vid toastolen eller tvättstället
Just_me: Fick en bra lösning från en bekant som var förbi, jag leder om röret ända från källaren och sen upp till vinden, blir nog bäst att göra det så. Men det får stå som det gör 1,5 år till för innan dess har jag inte tid. Bara hoppas fogen håller tätt så länge så jag slipper mer fukt i badrummet. Tack för tipsen i alla fall!
thomas33: [citat] Finns ett litet tillägg längst ned som kanske gör att det går, men ändå inte blir godkänt här i Sverige. Every situation must be analysed separately and submitted to practical tests prior to application and the user is ultimately responsible for the work carried out.
b8q: Googla lite på "tadelakt", det kanske är vad du söker?
Forbo: Samma sak här, svart fog som upplevs som grå. Speciellt golvet får ju kalkavlagringar och annat, lite damm gör ju också att det direkt ser grått ut. Tror att enda lösningen är att lägga någon typ av oljeimpregnering/polish på det hela så att det ser kolsvart ut alá wet-look...
Edward_E: Simma lungt. Skruvar: Jag ville ha alla skivor kapade korrekt och lätt monterade så att jag kunde städa undan gipsdammet och verktygen. Att sätt tillräckligt med skruvar sparade jag till tv. Golvbrunn: Nej den är inte felmonterad. Det är en Vieser brunn monterad enligt tillverkarens anvisning. Däremot så skall det på en förhöjningsring som inte är ditsatt ännu. PS Plattsättaren var
GoForIt: Har du noterat att Casco för närvarande har två olika monteringsanvisningar? Dels den som bygger på BBV10, och dels den nya enligt ETAg. Som jag har fattat det är båda godkända för tillfället, då man väntar på provning av systemet som anges i den nya enligt ETAg..
GoForIt: [citat] Jag är snarare av uppfattningen att man sällan hittar de brister som finns..
jaso: fresve, Tyvärr har jag inte tagit mig tid än. kinglolle, Haha, ja det var en kul tillfällighet iaf :). Funderar på vad det egentligen skulle få för betydelse om försäkringsbolaget hittade kartonggips vid en skada. Rätta mig om jag har fel, men om man frångått branschregler/monteringsanvisning ska väl också denna avvikelse ha haft betydelse för skadan? Jag har mycket svårt att