Badrum
Holpers: Kör bara rå betonggolv nu och duschkabin. Blir ingen fuktspärr nu.
JOW: Det kan vara lättare att göra tätt med kantiga genomföringar, t.ex. en klack. Då man ska sätta tätskiktet. Jag skulle tro att det är största anledningen till att man gör så. Än att dra rör genom en rund förhöjning, i ditt exempel ett avlopssrör.
K_arlstrom: Tiger: bra fråga, fördel jag ser är att det bygger mindre på höjden och kommer med 15 års garanti på slingan.. :) Kollat på http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=30_43&products_id=75
Helioz: Nej jag trodde inte heller det skulle fungera förrän jag testade det men färgen sitter som berget. Linoljefärg kräver inte ett poröst underlag utan fungerar på täta material som plåt och metall så även kakel går bra. Ett lite billigare och miljövänligare alternativ än de vanliga kakelfärgerna.
lorens: Jag funderar hur de då menar med ordet "bör", vad händer om underkant på fönsterkanten sitter 1490mm ifrån golvet? Blir allt helt underkänt då eller?
vistrand90: [citat] Jo självklart har jag kollat upp framtida projekt i föreningen och även om dem ska höja avgiften i framtiden med mera, då fick jag en spec på när dem tänkt göra olika renoveringar och vad. Kanske borde kolla upp badrummet trots allt! Tack för hjälpen
MrTim: [citat] Såg att hos duschbyggarna kunde man designa egna duschväggar, men då inte med kar, som jag vill ha. Samt finns westerbergs clear m.m. Men som sagt ingen ångdusch/kabin. I-landproblem är det säkert, som så mycket annat. fast i slutändan är det det som får världen att gå runt och utvecklas till det bättre. Att vi skänker pengar handlar bara om att vi själva ska få bättre
andli: Vi rev ut hela vårt badrum ner till gipsskivorna/golvskivorna. Sen kom mattläggaren och spackla fall och väggar, och stoppa in vägg och golvmatta. Tror fakturan hamna på runt 25 000 för matta och arbete. Rummet är ca 4x 1.6m. Sen installerade vi inredningen själv... Kolla reglerna för säkert vatten, ska du följa det till punkt och pricka kan det behövas rivas ut skivor och reglas upp
Krilleman: Men den WC-stolen är ju inte "kort" den är bakåtkopplad! Det är inte samma sak...
morion: ja kanske, men sen plus plastringen (sitsen) va? o som sagt, ja vet inte vad skillnaden e på att köpa en ny "märkesbajja" för 1200:- mot att köpa en för 6000:-... kommer en snikmodell göra mej nöjd? :) (jajajaja hur långt är ett snöre?.... bla bla bla...)
Krilleman: Jag skulle använt den =1583&tx_mmpdb_pi1[via]=14&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=f958fa09dfed18af30172791acf00174"]här... Du köper den dubbelbricka som passar dig! Mät PEX rören! Men jag skulle gissa att du har 16mm! Observera att kravet är 4cc för 15/16! Vinkeln som du redan har passar i gängan! Kortare bygglängd, med en vattensäker installation, från
Lolle: [citat] Jodå det kan finnas möjlighet att få till ett badrum som följer branschstandard med en våtrumsmatta om man har tur. Du följer per automatik inte BKR utan GVK men det är inte mindre korrekt för det. Allt beror på vad utgångsmaterialet är. Sedan kan man inte utan att veta förutsättningarna uttala sig helt kategoriskt. Det finns tom udda tillfällen då det finns en så kallad
BAS: Avloppsrör räknas som slut efter 50 år, alltså dags att byta. Bila upp alla rör och byt ända till stammen. Om även stammen går genom badrummet, så byt även den till plast. Om du ska joxa med vattnet så byt även vattenledningarna. Åven om det här låter skitjobbigt så lär du inte ångra dig då du är klar.
synpunkter: Du måste först flyta en kaka med armering över hela, sedan låta torka, prima, stänga av och flyta på mer utom där det ska vara lågt. Det är ju samma sätt som amatörer (som mig) rekommenderas att göra om man inte vill flyta allt på en gång. Troligen behöver du även handspackla upp fallet i den låga delen när du har flytspacklat andra gången. Rekommendationen är väl 15 mm över
klypert: Bauhaus hade förr ett specialmärke som de tog från tyskland som i stort sätt kunde göra vad som helst och jag är ganska säker på att en sådan lösning fanns, kommer dock inte på vad märket hette =( Men det kan säkert de svara på. kan säkert finnas fler varianter men denna känner jag till ! /RF
Leaff: Skulle montera en ny toalettstol (ifö 3860) men det rinner inte in ngt vatten, kom bara några droppar. Ringde till ifö, som dåligt nog, bara har konsumentrådgivning kl 13-15! Nåväl, jag skulle renspolat rören innan jag kopplade in wcn vilket jag inte gjorde. Gjorde det efter, och massor med små korn, etc kom ut, med litervis med brunt vatten. Så nu är det så att jag satt igen filtret
synpunkter: Angående att fästa duschväggar i glasbetong, kolla "duschhörna Tellus 2", på sid 8 i detta reklamblad från Fredells: http://multi.mediapaper.nu/?PubId=D6E39AA5544DCE97D9F937BEF91BF3AC
Mats: En av spegeldörrarna till mitt badrumsskåp valde ju att ta livet av sig själv genom att hoppa ur fästena och sen krossas mot golvet. Efter sex försök har nu glasmästeriet fått till en ny som bara är en millimeter för liten på varje ledd. Orkar inte bråka mer på dem men att det ska vara så svårt att såga till en glasbit rätt alltså. Nåväl frågan är vad jag ska fästa själva
Lolle: [citat] Antar att du menar att det under GVK är godkänt med kartongips i hela badrummet medan endast i Zon 2 enligt BKR precis som tank säger? GVK godkänner både plastmattor för keramisk beklädnad men även våtrumsfolier och då självklart endast de som är utprovade för keramisk beklädnad inte vilka plastmattor som helst, det är bara att kolla listorna
Gustavsson.Anna: tackar :) ska spana runt då... jag som tyckte ja va smart med tak på duschkabinen ;) hehe... attans...
Forbo: OT: Håller med angående prisjakten, även om jag är rätt noggrann i research...sparade någon hundralapp idag på 10-liter färg som var billgast och hustrun ändå skulle förbi på det hållet... Brukar också gynna lokala bygghandlaren som ligger sådär 10% dyrare än lägsta-pris och som har kranbilsfrakt för 300kr...men igår fick jag en offert som var 40% dyrare än "Byggmax-pris" på
Gaffe: Okey, är det något Du själv använder? Hur fungerar pneumatiken, en liten kompressor eller...
gstv: [citat] Det skadar inte det minsta, men det var inte din fråga :) Frågan var om det behövs, vilket det inte gör, för någon samverkan får du inte av häftstiften. Men du kan kanske känna dig tryggare under gjutningen. Att veta att nätet inte åker iväg nånstans....
Leaff: Och toan kommer att fästas med transparent silikon. :)
MMR: Med Cascos system så har du ju teoretiskt skarven "på fel håll" eftersom man inte skall köra med överlapp utan med remsa i vinkeln, dvs man skär både golv och vägg kant i kant (eller med ett par mm glipa tror jag t.o.m.) sen lägger du ett lager flytande membran och sen skarvremsa och sen täcker med membran igen, så har jag gjort för så står det i beskrivningen, att gå emot
hempularen: Jag tro iofs också mest på "hakteorin". Men det ser ut som man möjligen kan lyfta ur bakre plåten, om du häktar av hyllorna först. Om det går att få ur den plåten så bör man komma åt ev. skruvar där.