Tänkte använda mig av WAB på väggar och foliebaserat tätskikt på det. Enligt GVK http://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor är denna skiva icke sugande och då undrar jag hur man gör med primern. Läst alla instruktioner hos Kiilto men där nämns bara sugande underlag och att man då ska köra med Keraprimer och K2 på det.

Numera går det bra att använda gipsskivor i våtrum.
GVK "Våtrumsskivor kan användas som alternativ till kartonggips i våta utrymmen. Lämpligt skivmaterial bestäms utifrån val av tätskikt och/eller ytskikt.
"

Jag blir lite förvirrad här, kartonggips får väl inte användas alls i våtzon 1?

Jo enl. GVK, Men då måste du följa GVK helt hela vägen, istället för BKR.

Oavsett skivmaterial så måste kombinationen av skiva och tätskikt vara godkänt av tätskiktstillverkaren.

bud skrev:
Tänkte använda mig av WAB på väggar och foliebaserat tätskikt på det. Enligt GVK [länk] är denna skiva icke sugande och då undrar jag hur man gör med primern. Läst alla instruktioner hos Kiilto men där nämns bara sugande underlag och att man då ska köra med Keraprimer och K2 på det.
Jag körde med Kiiltos foliesystem på våtrumsgips från byggmax. Jag fick rådet att prima gipsen. Jag spacklade även gipsskarvarna först och det är jag glad för. Kiiltos foliesystem är inget jag kommer att använda mig av igen. Svårt att få den styva folien att fästa riktigt. Finns någon tråd om detta på forumet och jag har liknande negativa erfarenheter. De har iaf ett nytt lim nu som man ska använda i folieskarvarna och brunnsmanchetten, tror det heter Keraseal?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.