Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt inform av en del i ett parhus.
nu har vi haft huset i en vecka och rivit ut en hel massa väggar och byggt upp nya. Allt skall målas om och vi skall lägga in fina golv överallt. Inga problem såhär långt med andra ord. Det potentiella problemen stavas badrum och rör i golv. Vi har slitit ut båda badrummen dvs tagitbort porslin och matta samt endel väggar som följde med. Vår plan är att lägga in ny matta i badrummen men i.om att radiatorerna har sina vattenrör som går ner genom golvet (våtrumszon 1) så måste vi göra någonting åt dem. Måste vi dra ner dem i golv och ut genomväggen eller kan vi flytspackla en klack kring dem?

Detta blir lite speciellt när bostadsrättsförening inte godtar några avvikelser på badrum och hänvisar till deras försäkringsbolag samtidigt som vårt säger att det inte är några problem.
Ytterliggare kan det vara värt att tillägga att bostadsrättsförening kräver att badrummen skall vara gjorda inom två år då föreningen gick från hyres- till bostadsrätt. Föreningen har då avsatt i vårt fall 35k i bidrag, enligt dem så täcker det att byta matta, men vi tror att med ev rördragning så kommer den kalkylen att spricka. Tar tacksamt emot svar då badrumskillen kommer på måndag...

Förstår inte riktigt vad föreningens problem är? Jag antar att ni tar in en firma för att lägga våtrumsmatta eftersom det är något man normalt inte gör själv, och då antar jag att de följer GVK's branschregler. På GVK's sida kan man läsa följande:

"Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rör att bryta golvets tätskikt. Vid renoveringsarbeten ska man alltid undersöka om det går att flytta rör från golv till vägg. Går inte det, kan man till exempel gjuta en klack runt röret eller rörknippet, alternativt som ett avsteg från GVKs branschregler täta rören fackmässigt med stos, tätband, manschett eller liknande lösning. Avsteg får aldrig ske i duschplats eller motsvarande." (http://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar)

Avvikelse från reglerna är altså tillåten under vissa förutsättningar. Sen kan man ju ha tolkningsfrågor rörande formuleringen "om det går att flytta rör från golv till vägg" men det tycker jag mattläggaren kan avgöra. Jag antar att man dokumenterar avvikelsen att ha rören kvar i golvet och anledningen till varför i kvalitetsdokumentet man upprättar.

Redigerat:
Precis som MMR säger så får avsteg göras i renoveringar om kostnaden för åtgärd är oproportionerlig i förhållande till skaderisken. Om undantag görs så skall detta dokumenteras i egenkontrollen(finns avsatt plats för avsteg).

Det som ska tänkas på är att försäkringsskador i bostadsrätter är något av det värsta som finns för alla då det ofta blir ett helsike att utreda med flera försäkringstagare inblandade vilket gör att flera försäkringsbolag skall komma överrens. Om det då skulle visa sig att skada orsakats av erat felaktiga utförande kan ni bli skyldiga att ersätta hela skadan även åt själva föreningen och ev drabbade grannar.

Så anlitar ni byggfirma var då noga med att kolla f-skattesedel, ansvarsförsäkring, ev behörighet och ta referenser. Välj då helst även att besöka dessa referenser för att se arbetet själv och få en riktig åsikt. Gör ni jobbet själv så bör ni vara supernoga och dokumentera för det kan bli dyrbart vid en skada

Tack för de fina svaren!

Fast iofs. så kan kanske bostadsrättsföreningen motsätta sig att en avvikelse görs.

Om ni bygger en klack så räknas det nog inte som en avvikelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.