anders07 skrev:
Jo, det är ju sant att man ska kolla intyg, men som i mitt fall så var en från firman först och granskade och visade sitt BKR intyg och berättade om hur bra de är. Jag kontrollerade naturligtvis referenser (dock ej hembesök (som jag tror väldigt, väldigt få skulle ställa upp på...))

Dagen när de ska börja står två ryssar utanför dörren...
Inget ont om ryssarna dock de har gjort ett kanon jobb men jag gissar att de inte har sina intyg i skick...

Förmannen var bara hit och slutgranskade men han lär ju knappast ha röntgensyn för att se genom kakel/klinker om de lagt allt rätt... :(

Mvh,
Anders
Enligt BKR regler ska ett kvalitetsdokument ges till beställaren efter utfört arbete.

Nedan är utdrag från BKR's hemsida

utförda arbeten kontrolleras genom egenkontroll och dokumenteras i kvalitetsdokumentet, Branschreglernas bilaga A. Dokumentet skall överlämnas till beställaren efter samtliga våtrumsarbeten enligt Branschreglerna.

http://www.bkr.se/vem-ar-behorig.aspx

Får du inte detta dokument så anmäl företaget till BKR

Hmmm... Jag antar att det spricker på dessa båda punkter då:

"personal som utför tätskiktsarbeten enligt Branschreglerna har genomgått Byggkeramikrådets kurs 1, teoretisk tätskiktskurs med godkänt prov samt kurs 3, praktisk tillämpning av godkända konstruktioner."

"personal som utför tätskiktsarbeten ska ha behörighetslegitimation samt vara anställd i ett behörigt företagt."

Jag antar att de inte håller kursen på ryska så de som var här är ju inte behöriga.

Slutsatsen blir ju då att jag är "lurad" och aldrig kan komma att kräva ett intyg.

Då måste man alltså utöver att kräva att firman innehar BKR behörighet även kräva i avtalet att utföraren av arbetet har behörighet, alternativt att intyg ska utfärdas enligt BKR.

Jag har ju "bara" krävt att arbetet ska utföras enligt BKR's regler vilket de har gjort så jag kan ju inte hävda att de inte följt avtalet...

Mvh,
Anders

I digitaliseringstider finns det kameror i överflöd. Relevanta bilder är mer värda än ett intyg som TS och andra tydligen inte kan få. Varför dokumenterar inte dessa BRK-anslutna nissar sitt jobb med bilder? Det vore också helt i linje med försäkringsbolagens önskan.

isolde skrev:
I digitaliseringstider finns det kameror i överflöd. Relevanta bilder är mer värda än ett intyg som TS och andra tydligen inte kan få. Varför dokumenterar inte dessa BRK-anslutna nissar sitt jobb med bilder? Det vore också helt i linje med försäkringsbolagens önskan.
Det finns många "BKR anslutna nissar" som dokumenterar och bifogar tillsammans med egenkontrollen. På samma gång finns det många "nissar" som inte är anslutna till branschorganisation som inte dokumenterar så det viktiga är att hitta rätt hantverkare

anders07 skrev:
Jag har ju "bara" krävt att arbetet ska utföras enligt BKR's regler vilket de har gjort så jag kan ju inte hävda att de inte följt avtalet...
Men får du inte kvalitetsdokumentet så har de inte utförts enligt BKR regler. Iom att de först visade upp BKR behörighet men sen inte fullföljde så har de skott sig på BKRs renommé utan att leva upp till deras krav. Det vill nog BKR veta så inte fler blir lurade

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.