Hej
stämmer det att jag inte får använda typ OSB bakom
våtrummsskiva i zon 1?
De befintliga reglarna sitter med ca 800mm cc
därför så tänkte jag klä ett lager med OSB för att
slippa byta varje regel.
Dessutom så blir det lättare med all kommande infästning
av krokar o dyl.

T
Nej, gamla regler som bara gällde en kort tid. Nuförtiden är det godkänt med OSB igen. Du bör ändå regla upp till minst 60cc.

Nej det stämmer inte, du får ha träskiva i våtzon 1 bakom gipset. Sen tycker jag det är lite klent med cc 80, varför inte lägga in extra reglar?

Edit: tvåa....

Vi har hamnat i tingsrätten med ett för klent reglad badrum. Kaklet trillade av efter 2 år, sprickor o skit. Inte värt risken mot att regla bättre.....tycker jag.

Du måste/bör ändå se till att du har reglar bakom infästningar så att silicon bottnar.

Tackar. Klart att jag smäller upp ett gäng reglar till men jag kan inte byta ut de befintliga då jag har bl.a. Kök på baksidan.
Manberg som jag förstår det så behöver jag inte reglar bakom infästningar utan man ska se till att inte borra igenom tätskicktet när du fäster upp nåt. Borra försiktigt i kaklet i med silikon sen skruv och följer silikonet med skruven och tätar mot tätskicktet. Är det inte så?

Ja, skall du sätta upp ex. en duschvägg, eller blandaren så blir det nog för klent att bara sätta skruven i kaklet.

Borra, fyll hålet med silikon. Sätt ev. plugg i hålet, fyll på mer silikon och skruva.

Finessen är att ev. förborrning in genom träskivan skall inte gå igenom skivan. För silikonet i hålet skall tryckas mot hålkanterna av skruven, om det finns ett hål rakt in i väggen, så kommer skruven istället att putta silikonet framför sig, och in i väggen där dte inte gör någon nytta.

Såvitt jag förstår så behöver man inte oroa sig över det om skruven kan gänga in i skivan utan förborrning (och utan plugg), då gör det inget om skruven går in genom skivan helt.

cbr1000 skrev:
Tackar. Klart att jag smäller upp ett gäng reglar till men jag kan inte byta ut de befintliga då jag har bl.a. Kök på baksidan.
Manberg som jag förstår det så behöver jag inte reglar bakom infästningar utan man ska se till att inte borra igenom tätskicktet när du fäster upp nåt. Borra försiktigt i kaklet i med silikon sen skruv och följer silikonet med skruven och tätar mot tätskicktet. Är det inte så?
Ja fast vänta lite nu.

Antingen så ska du kortla och göra infästningar i regel eller så följer du anvisningar för våtrumsvägg 2012 och då ska det vara 15 mm plyfa för att konstruktionen skall uppfylla branschnorm och vara försäkringsbart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.