chris47
chris47: Jag tänker ha liknande handdukstork i mitt badrum som jag bygger just nu. Jag ska absolut ha elpatron och timer och har därför dragit fram eluttag för det, trots att jag har vattenburen golvvärme. Man vill ju kunna använda den även på sommaren tänkte jag. /CC
6 svar · 2,3k läst
chris47
chris47: Ser ut som skär från en multimaster. Man använde kanske en sån när man tog bort den gamla mattan och råkade komma åt rören. Det där löder man lätt ihop igen och på med ny matta på hela golvet. /CC
50 svar · 9,4k läst
·
C
corre: Huvuddelen av infästningen sker ju ovanför rören. Så man kan säga att delen nedanför för syns skull. I stortsett alla duschväggstillverkade har samma typ av lösning, jacka ur profilen.
7 svar · 960 läst
S
sj6: [citat] Men det framkommer inte om det är systemet "Våtrumsvägg 2012" du använder? Gör du inte det måste du ha massiv konstruktion för infästningar.
5 svar · 2,9k läst
VillaTT
VillaTT: Ok ska kolla in detta :) Danne jag tycker det är lite jobbigt med vara draperi, har småbarn och hon kan inte hålla i duschen utan att skvätta ner hela badrummet ;) dock är jag helt kär i mitt draperi så de kommer bli svårt att skiljas åt av ;) så antingen duschvägg eller badkar :)
11 svar · 5,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Naturligtvis ska man inte borra genom plyfan, men det ska man ju inte oavsett om den är 12 el. 15mm... Poängen är ju att ha den och skruva i liksom ;)
16 svar · 29,2k läst
P
ptlf: Tänkte bara visa hur det blev, sågade av röret så det stack upp 12mm och så modifierade jag Jafostosen lite och sen var det bara montera stolen. Tack för råden:) [bild]
19 svar · 21,4k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Men personligen känner jag i princip ingen skillnad på de olika jag känt på... ;)
11 svar · 4,0k läst
S
sunqan: men det blev snyggt. och det är väl huvudsaken... :thumbup:
9 svar · 4,9k läst
·
D
Davidw: Tomson. Faktiskt bra modeller där. Börja luta åt att bygga in färdig. Tyvärr. Men då var ju din länk rätta storlekar, dock hade jag gärna haft dem utan allt bubbel-trubbel. Köpte ni med eller utan?
17 svar · 2,7k läst
·
T
thomasx: [citat] Notera att detta gäller när man använder badkaret på rätt sätt och rengörs varannan var tredje månad. Nu verkar TS badkar inte uppfylla ovan kriterier, och då kan det nog behövas en lite mer rejäl rengöring ;)
11 svar · 14,8k läst
pelpet
pelpet: Klart tänkvärt faktiskt. Huvudanledningen till att jag vill ha infällt är att det inte finns någon bra plats att sätta dassrullen på eftersom det är ganska trångt kring toan. Vid toan hade jag tänkt ha en inbyggd garderob och om jag sätter tätskiktet i garderobens innervägg så slipper jag fälla in något i tätskiktet ytan bara genom en enklare vägg. Men jag kanske ska nöja mig
5 svar · 15,0k läst
·
E
e93mw: Stort tack för alla bra svar! Nu vet vi hur vi vill att fläkten ska fungera! :thumbup:
11 svar · 5,9k läst
Ingenjören
Ingenjören: Så här gjorde jag vid ett liknande problem: [bild] Väggen möter karmen direkt, som smygen gör på övriga sidor. Kräver dock att man kan göra plats för karmen in i väggen.
2 svar · 5,2k läst
·
E
e93mw: Jag har läst att badrumsarmaturer måste kompletteras med ett badrumsfäste av kapslingsklass IP24. Samtidigt, om jag utläser nedanstående figur rätt, så verkar det räcka med kapslingsklass IP21 för en lampa som sitter i badrumstaket? Vad gäller? [bild] ZON 0 Den invändiga delen av ett badkar. Kräver helt vattentät armatur i klass IP 67 och max 12V. ZON 1 Utrymmet ovanför bad- eller
0 svar · 15,2k läst
·
Ludwig
Ludwig: Om det är den typen av pelare som jag tänker på så tryckte jag handfatet uppåt en smula (det flexar allt lite) och lirkade ut pelaren som inte var limmad. Gjorde detta hos svärmor och rensade avloppet på ett kick. :)
3 svar · 11,1k läst
J
JOW: Gjutjärnsbrunn håller väl lika bra så länge som epoxi-skikten i dem är intakt...det är vad jag tror.. Sen har man den andra problematiken, som paul skriver, att få tätskiktet anslutet på ett bra sätt...
10 svar · 11,2k läst
·
P
Anonymiserad 109102: Okej, är det vanligt att mässingkopplingar kan börja läcka?, alltså den inne i väggen. Hur ser den här avstängningsventilen ut? är det en sån här med en spårskruv på utsidan av röret som är avstängningen? Okej bricka ja, nej någon sådan sitter inte hos mig. ]Mässingskopplingen sitter inne i väggen, avstängningsventilen sitter utanpå. Brickan har ingen tätning, sitter bara
6 svar · 6,4k läst
nino
nino: Jag skulle säga att det är bättre om det är bakfall när man flyter, lutar det åt rätt håll är det svårare att få min tjocklek självklart är det inte så bra om det är bakfall på 3cm då går det onödigt med spackel
3 svar · 3,0k läst
B
bece: Jag skulle gärna vilja höra anledningen till varför det är värt att lägga tid och pengar på att ersätta sågspånet med mineralull (har själv ett hus "fyllt" med sågspån). =)
10 svar · 1,8k läst
N
norrbottenstorpet: Beror väl lite på avståndet till badkaret. Om det sedan räknas som tak eller vägg (tätskikt under eller inte) får någon annan svara på. Men jag har träpanel i mitt badrum både på en vägg och i tak. Och de enda de har drabbats av är kanske lite torkrörelser när det går från väldigt fuktigt till torrt och oanvänt. Jag har tom lite ekdetaljer i duschen (inte jag som byggt) men
2 svar · 1,2k läst
D
David_Berglund: Vi målade på våtrumstapet i vårt gamla hus med helt OK resultat så det är jag inte rädd för. Och ang. syftet med fuskrenoveringen är det för att få upp standarden lite i väntan på en totalrenovering. Innan den genomförs måste den långsiktiga planen för utbyggnad av huset sitta, och de lär nog dröja ett par år. Duschkabin stod det en när vi flyttade in, och slängdes ut samma
3 svar · 9,2k läst
·
A
SBH: lägger du på bra med spackel. så blir det ej mycke slipa. jag tycker den ej är svårslipad.
5 svar · 2,4k läst
nino
nino: har du 30*60 granitkeramik så lär varken slipstift eller kakelfil göra någon skillnad... brukar vara svinhårt vinkelslip med diamantskiva, eller en torrborr till vinkelslip som man använder som slipstift antar att det ska på nått över så att hålet inte behöver vara perfekt
4 svar · 2,8k läst
S
sj6: [citat] Det var en maffig sak ;)
8 svar · 14,7k läst
·
M
Matte_BD: Hej Ja då har jag börjat riva mitt badrum i mitt hus som är byggt 1971 i ett sk miljonprogram, snabbt skulle det byggas. Som ni ser på bilderna är ytterväggen reglat i cc 60 med en 120x38 där har vi isolering, afaboard sen panel. på innerväggen är det reglat med 45x45 och cc 40 och gips. Nu ska vi flytta på toan samt tvättstället till andra sidan och dra nya golvbrunnar till duschen
0 svar · 1,5k läst
·
gstv
gstv: Jag har exakt samma förutsättningar, dock med 34x100 spontad brädvägg. Jag har stort utrymmesbehov och får inte ens plats med en osb innanför våtrumsgipsen. Blir stadigt som berget. Mycket stummare än de väggar jag har reglat 45x145 med osb och våtrumsgips. Avloppet fälls in i brädväggen och även vattnet får precis plats utan att tumma för mycket på isoleringen i väggen. Ska se
17 svar · 3,0k läst
Mugmaz
Mugmaz: [citat] Ignorera mitt svar. Tänkte lite fel där. Trodde det handlade om glipa mellan dörren och golvet.
7 svar · 3,3k läst
M
Mats.Hulten: Ta en lång varm dusch med dörren stängd och observera ångmolnet. Betänk att vattenånga har större inträngningsförmåga än vattenstänk och svara på frågan om det behöver tätskiktas eller inte. Tror att du fattat helt rätt beslut. :)
6 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.