Några vänner bor i ett relativt nybyggt hus.
Under kommoden i badrummet så har det blivit en konstig röd/brun fläck på golvet. Det ser ut som rost utblandat med vatten.

De såg den första gången för några månader sedan, de torkade då bort den vilket inte var några svårigheter alls men nu har den kommit tillbaks.
De plockade då också bort en etikett-lapp som satt på det plaströret för kallvatten då de trodde att det hade droppat därifrån när det blev konden, men det var alltså inte problemet visade det sig.

Se bifogad bild på hur fläcken på golvet ser ut.
Se även bifogad bild på hur det ser ut om man tar kort liggandes vid fläcken upp mot handfatet/kommoden.
Man ser att det är en röd fläck runt hålet där blandaren går in.

Det luriga är också att fläcken inte är rakt under blandarens ingång utan 10-20cm därifrån cirka.

Vad kan det vara?

• badrum1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum2.JPG
    Skapa konto
Ser ut som rost.. Tätningen under blandaren kanske inte är tät och vatten rinner till fästena och rostar?

Tommor skrev:
Ser ut som rost.. Tätningen under blandaren kanske inte är tät och vatten rinner till fästena och rostar?
Så kan vara fallet.
Ser det ut så tycker du?
Jag har noll kunskap i ämnet :|

Jag bifogar 2st till bilder som är lite bättre. badrum3.JPG
Skapa konto
badrum4.JPG
Skapa konto

Om så är fallet, dvs dålig tätning som lett till rost, vad är då lösningen?
Går det att göra om tätningen med befintliga delar eller behöver man byta ut vissa delar?
Byta ut hela blandaren rentav?

Det kan även vara så att blandarens anslutningsrör läcker litegrann.. Normalt så finns det inget som rostar på blandaren däremot kanske du har en Kina modell som har någon form av järn i godset... Men jag vet faktiskt inte vad du borde göra.. Däremot skulle kanske en ny blandare vara lösningen...
Edit:
nu nä jag tittade en gångtill så ser det inte ut att vara rost under tvättstället.. Ser mer ut som färg eller tvål...

Tommor skrev:
Det kan även vara så att blandarens anslutningsrör läcker litegrann.. Normalt så finns det inget som rostar på blandaren däremot kanske du har en Kina modell som har någon form av järn i godset... Men jag vet faktiskt inte vad du borde göra.. Däremot skulle kanske en ny blandare vara lösningen...
Edit:
nu nä jag tittade en gångtill så ser det inte ut att vara rost under tvättstället.. Ser mer ut som färg eller tvål...
Väldigt märkligt.
Någon tvål bör det inte vara (har inte använt röd tvål). Färg vet jag inte hur den skulle ha kunnat komma dit.

ullet
Kan det blivit kondens när dom duschat och därför rostat?

Vet inte vad det är men rost vågar jag påstå att det inte är. Det lutar mer åt att det är nån kemikalie eller liknande.

Pex slangarna förtäljer att det antagligen är något billigt.

kan det vara fett från armaturen? vet inte vilken färg det är på armatur-fett men det finns rött fett.

Krilleman
vem_jag skrev:
kan det vara fett från armaturen? vet inte vilken färg det är på armatur-fett men det finns rött fett.
Om detta är OT så ber jag om ursäkt... Men...
...rött fett, är inte det fett till vändskivor (lastbils-fett) på din dragbil? :D

Vad vet jag?!

naggen skrev:
Väldigt märkligt.
Någon tvål bör det inte vara (har inte använt röd tvål). Färg vet jag inte hur den skulle ha kunnat komma dit.
Var det inte dina vänner som bodde här? Kan inte de (eller om de har barn) använt någon vätska som letat sig ned i hålet för blandaren och löses upp när man stänker vatten?
Eller något från "husbyggarna" om det nu är nybyggt? De har inte gjort någon märkning vid montering med röd tusch eller spolat rent något?

hur som helst så är det något som inte hållet tätt. Det syns inte på bild men du får själv undersöka vad det läcker. Är det kopplingar eller saknas tätning mellan batteri och handfat. Hur ser själva handfatet ut? Finns det översvämningsskydd som kan läcka?
gaia

Behöver nog inte vara rost från något material utan misstänker att det är järnutfällning från vattnet men det kommer från ett läckage så det kan vara bra att åtgärda vilket som.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.