Badrum
nino: [citat] Wickstroem01: har du reglar på 600cc och en skiva där monteringsanvisningen föreskriver 300cc så måste du stoppa i extra reglar, "gips"skivan måste skruvas i regel, endast plywood räcker inte
Sturm: Jag gör samma sak fast i en halvt suterängplan. Dock 50 cm (10 makadam, 10+10 neopor (grafitcellplast), 8-10 cm betong). Det ger mig 10 cm ny härlig takhöjd samtidigt (får då 2,25 m). Bra att tänka på att man ska ha ett kapillärbrytande skikt, därav makadam.
Moff: Ok, ser nu att det är köplagen och inte jordabalken som styr vid bostadsrätter. Skall försöka att sätta mig in i den. Tack för alla svar!
blob: Tror det är någon form av fuktspärr i duschen, men det är i källaren varför jag undrar hur försiktig jag behöver vara när jag tar bort och byter silicon i duschen? Det är inte ett badrum i egentlig mening, kan jag göra stor skada om jag "slinter"?
Freddie_A: [citat] Det är ju det jag menar, "man baserar" på det värsta av det värsta, så det är därför som jag tycker det är lite överdrivet. Finns säkert givetvis nackdelar att göra på ett visst sätt, men så är det ju med väldigt mycket. Tycker bara att det är intressant att det varnas att det ska vara jättedåligt men läser sällan att det har hänt någon. Ja detta är ju ett forum
nino: nej inte som jag vet, men jag vet inte allt :) Iof så limmas alla brunnsmanschetter i brunnen, eftersom dom är självhäftande, men det finns alltid någon form av klämring som håller den på plats. ta reda på märket på brunnarna så blir det lättare att svara, ev. ta några bilder på brunnarna och lägg upp
sj6: [citat] Den här diskussionen finns i flera trådar som nimajneb skrev. En del tycker att påslaget ska försvinna helt och då istället kan hantverkaren höja timpengen. En del tycker att en viss procent påslag är OK. En del tycker att påslaget ska försvinna helt utan att hantverkar'n ska behöva höja timpengen. Sen finns det ytterligare några små ändringar i dessa och kan diskuteras i
steve5432: Hej! Upptäckte igår kväll när vi skulle bada att LED-lampan inte tände. Pumpar och annat fungerar som det ska. Ringde den lokale badrumsexperten men han visste inget om detta, hade slutat sälja neptun för något år sen. Badkaret är installerat 2009, inte jätteväl använt kanske 25-30 gånger max. Ska en sån lampa verkligen inte hålla längre? Hoppas verkligen man kan byta den från
RobZombie: Våtrumsspackel i taket känns aningen onödigt. Visserligen står det säkert så i målarna motsvarighet till Bkr men jag har då aldrig hört talas om allvarliga fuktskador i tak pga att man kört vanligt sandspackel där. :)
Enk Projektet: Det funkar nog men se till att det är enkelt att serva och/eller byta om något går sönder...... Jag har haft en liknade lösning tidigare men då på en xtra wc utan problem....
andersmc: 5-6 mm låter väldigt mycket. Det måste de fixa till.
Snoddiz: Hej! Vi köpte ett hus för 1,5 år sedan. Vi anlitade en besiktningsman och han fann inga anmärkningar i badrummet. I hans protokoll framgår att tätskikt ej är möjligt att besiktiga. Det är matta på golvet och kakel på väggarna. Enligt säljaren är det gjort 2003. För några veckor sedan märkte vi att mattan på golvet började "bubbla upp". Vi ringde försäkringsbolaget och de
Thomas59: Ytskiktet, dvs kakel i detta fall, fyller en funktion som skydd för tätskiktet så det är nog av rena säkerhetsskäl, skydd mot nötning/vassa föremål som kan skada tätskiktet, som man bör täcka med kakel/keramik. Är det ett "säkert utrymme" där risken för nötning/skador är obefintlig lär det i praktiken inte spela någon roll. OBS att tätskiktstillverkaren kan ha annan åsikt,
slurppe99: Tack för all information som ni medlemar ger. Ska själv få ett badrum renoverat enligt en ansvarsförsäkring där jag är mycket tveksam till dem som de vill ska få utföra det. Känner mig nu lite säkrare vad jag ska fråga om och tyvärr kontrollera efterhand hur de utför det. De skulle reparera en vattenskada och förstörde ett badrum på köpet. Förtroende för hantverkare har
Krilleman: Sen måste man ju väga in åldersavdraget hos försäkringsbolagen vid ev skada. För att du sparat dina gamla rör för dom "såg" fina ut efter 45år... Det är lättare och billigare att göra rätt från början!
nino: ett badrum som LF visade under ett seminarium där kom vattnet upp på liknande sätt, fast det var under ett badkar, det fick rivas och göras om, det var iof nybygge. en klack skulle absolut ha gjort, är kanske inte försent än, är det folie så kan man plocka bort plattorna vid rören, gjuta en klack, tätskikta och återställa
mycke_nu: Hur det ser ut på bilderna säger nog inte så mycket om hur det är tänkt att bli. Det är svårt att förutsäga hur mycket skummet expanderar, och enkelt att skära bort några centimeter ner i hålet om man skulle vilja göra det.
tank77: TS bostadsförening har ju tagit in offerter från olika företag och då valt en med det bästa priset typ och då är priset pressat för företaget som har fått jobbet och tidsaspekterna för varje badrum är knapp, därav kan inga vägghängda toaletter göras då det inte är inräknat i pris och tidsrum.
Krilleman: Efter ytterligare grävning i hålet verkar det inte finnas någon botten på gruset, en arm ner så är det fortfarande grus/sand/sten fortfarande snustorrt och väggen på bild är en yttervägg. Så jag anser mig ha lite flyt att huset står på en ås och med facit i hand har det ju inte direkt varit en torr vår. Men fortfarande torrt under huset! :thumbup: Bra tips som jag inte tänkt på
blackadder: Har du kommunalt vatten så ska det väl vara dimensionerat för 10 bar? Enligt min rörmontör öppnar inte säkerhetsventilen på varmvattenberedaren förrän 10 bar och då ska man ha marginal på det ( tror han sa 1,4Xöppningstrycket)
Sebastiaan: Hej Yrrol. Jag tror inte det finns, men lättast är att man kontaktar Dreamline http://www.dreamlineshowers.com/contact-support.asp och fråga dem om dem har en återförsäljare i Sverige. Med vänliga hälsningar, Sebastiaan
Odjuret: Visst finns det massa klantinga förstör det självare, men det finns tyvärr klantiga hantverkare....Det är nästan värre då dessa har mage att ta betalt för skiten... Tror inte det behövs med begränsningar.... försäkringsbolagen säger att saker skall vara fackmannamässigt gjorda, och gör man det själv så är det godkänt förutsatt att man gör det fackmannamässigt. ska man
WaldenWoods: Om det inte var försäkringsbolaget som arrangerade arbetet, utan kunden, blir det klurigare. Som kinglolle nämner är utanpåliggande okej enligt norm, och det är därför svårt att kräva ändring om man som beställare inte på förhand definierat hur man vill ha det.
kimpo: Hej. Du behöver inte tätskikta väggarna, mer än ca 5 - 10 cm i golv/väggvinkeln. Samma som i wc och tvättstuga. Krasst sett räknas duschkabinen som ett eget våtutrymme och det ställs inga andra krav på väggarna. Är dock inte så praktiskt, som ni redan tar upp, men helt godkänt enligt bransch och försäkrings regler. Mvh Kimpo
jonstr: Hej är det nån som vet var jag kan får tag på den här mosaiken i stockholm/sverige?:confused: http://www.tilesceramic.co.uk/products/qzm-midnight_midnight-black-quartz-mosaic-tiles.php
StevieGee: Men nu var det ju inte väggdosor jag undrade om egentligen utan 45x45 regler. Tyvärr har jag ju fått två divergerande svar. Någon annan som har något att tillföra??
Tornhill 2: Hej Tösen (jag trodde bara att man var "tös" här i Skåne?) Det krävs högt tryck i vattenledningarna för att få nytta av massageduschkabinen. Jag har högt tryck på inkommande vatten, men min massagedusch är präktigt menlös, den bara sprutar lite vatten.. Möjligtvis sitter det en tryckhöjande pump i vissa kabiner, men tyvärr inte i min :-( / Fredrik
leibovitz: Jag ringde hyresvärden. Han hade inte tid och ringde i sin tur rörmockare som skulle ringa upp mig. Han har inte ringt och det verkar inte som det blir nånting av det här idag. Problemet är ju bara att bägaren som dropparna droppar ner i fylls upp på ungefär 3minuter och man får ju inte in någon hink där under. Jag har ingen lust att springa upp inatt och tömma vatten eller vakna med