Håller på med 2 duschrum med handfat och wc.
De har båda brädgolv och är i ett 30-tals sk plankhus.

1 Idag ett duschrum med masonit på brädorna och jag skall flytspackla ett fall.
Fråga: Skall masoniten vara kvar eller skall det primas direkt på golvbrädorna innan spacklet?
DSC05728_20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 Ett ny duschplats skall inredas från scratch. Här tönkte jag använda ett färdigt fall om ca 90x230 i MDF "HG-Floor". Någon som har erfarenhet av det?
Länk: http://www.fbs.se/Sidor/vatrumsidor/hemsida_2.html

Vad ska du ha för ytskikt?

Vid träbjälklag och klinker behövs förstyvning vilket ju sker med fiberarmerat flytspackel. Annars riskerar man sviktning och sprickbildning som följd. Normalt behöver du 22 mm golvspån och cc-300. Huruvida dina plank blir lika bra beror ju på tjocklek spontning och cc-mått. Jag skulle defintivt ta bort mazonite, då den hindrar sammanfogning med flytspacklet.

För vilka tätskiktssystem är MFD-fallet godkänt? (skulle gissa bara som underlag till plastmatta, just med tanke på förstyvningsproblematiken).

Aj, missade den viktiga detaljen.
Det är Forbo's matta - Aqualon Pacific 4852 på golvet & Onyx Uni 23630 med båtd på vägg.
Ingen chans med 22mm på golvet plus flytspacklet.

Den gamla mattan har legat 25 år på masonit, utan fall... inga skador eller nåt fuktigt någonstans. 80-tals golvbrunn utan monteringsplatta el liknande hjälpte till med...

Mattan var ful och obefintligt fall därför bytt.
Väggarna var fula och en del sprickor i skarvarna, såg ut som de torkat liksom.

Fyller på lite, baden snart klara.
[video=youtube_share;yq9TuR1cMzs]http://youtu.be/yq9TuR1cMzs[/video]
En sista fråga är om det går att limma upp vissa saker istället för skruva i vatrumstapeten, tex;
- Silikona fast wc-stolen?
- Limma dit hållarna för vattenrören, förslag på lim mottages tacksamt.

Tvättställ på skåp med ben.
Fristående toarullehållare, modell pelare...
Duschkabin = ingen blandare på väggen.

Kort sagt, jag vill inte göra hål i fina våtrumstapeten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.