Hej
Jag har en vän som är utbildad plattsättare och har behörighet för våtrum.
Han utförde all jobb i badrummet med fuktspärr och kakel. Min fråga är då hur ska man skriva ett kvalitetsdokument för privat person som ska lämnas in till föreningen??
hoppas någon kan hjälpa mig :) tack!

Paul-Staffanstorp
Kolla med föreningen om de verkligen kräver att ett behörigt företag utför jobbet.
I så fall är du ju rökt så att säga.

I de flesta fall räcker det nämligen med att det utförs fackmässigt rätt och då är det bara och visa upp fotodokumentation och kopior på kvitto som påvisar vad och hur mycket du använt vad gäller tätskiktet.

Ja jag får kolla de med föreningen. Men själva jobbet är utfört av en utbildad plattsättare och har behörighet till våtrum . Min vän då kan ju skriva ner att vad han har gjort och skicka in bilder på momenten han gjorde och skriva under . De ska väl va godkännt. Tack

Rossoneri skrev:
Ja jag får kolla de med föreningen. Men själva jobbet är utfört av en utbildad plattsättare och har behörighet till våtrum . Min vän då kan ju skriva ner att vad han har gjort och skicka in bilder på momenten han gjorde och skriva under . De ska väl va godkännt. Tack
Det beror på, vissa föreningar kräver kvalitetsdokument. Oavsett om din vän har behörighet under BKR eller GVK så kan kan han egentligen inte skriva ut ett giltigt kvalitetsdokument utan att lägga upp det som arbete under företaget med dess ansvarsförsäkring. Sen får ni hitta på någon lösning för att nolla faktura i bokföringen. Alternativt att han använder ett av sin branschorganisations kvalitetsdokument ändå men det är lite gränsdragning då de inte är för utfärdande som privatperson oavsett hans privata behörighet.

Tätskiktstillverkarna har ju ofta kvalitetsdokument/egenkontrolldokument som kan användas. Men det kanske inte duger till föreningen?

Sådant kollar man innan man anlitar någon svart...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.