Y
Har en låda i badrummet som snart ska kaklas. Stora skivor på sidorna och mosaik i mitten.

I min skiss insåg jag ett problem jag inte tänkt på.

- Om jag centrerar utifrån totalbredden, för mosaiken, då kommer allt på hyllan se ocentrerat ut.

Alternativ 1:
centrerar på totalbredden.

Alternativ 2:
är att jag centrerar, bara räknat på den faktiska hyllytan.

Alternativ 3:
att jag beräknar ut en kompromiss och drar en linje mellan dessa två centrum. Skillnaden mellan dessa två är 9cm, kompromissen vore alltså 4,5cm där linjen dras istället. Frågan är vilket intryck det ger. Blir det rätt, eller fel för ögat. När man gör vit ram runt målningar så har dom ju skumma kompromisser för lura ögat "rätt". så.. kanske?..

Vilket tror ni blir bäst?

badrumsmosaiken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(klicka för fullstorlek)
(det blåa ska illustrera ett akvarium)

Redigerat:
Min röst på 2, skulle se skumt ut annars.

Varför inte göra den ännu mer ocentrerat? Kanske dra den yttligare några cm till vänster, så vänsterkanten på mosaiken går i linje med högerkanten på mittenpelaren. Det tror jag blir betydligt mer liv i hela skapelsen.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Y
Octavianus skrev:
Varför inte göra den ännu mer ocentrerat? Kanske dra den yttligare några cm till vänster, så vänsterkanten på mosaiken går i linje med högerkanten på mittenpelaren. Det tror jag blir betydligt mer liv i hela skapelsen.
Mja, kanske, får testa att skissa på det.
Är lite rädd att jag tillslut inte kan täcka med den stora skivan och då får skarva dit småbitar.
(Skivorna på sidorna är 60x120)

Krilleman
Personligen skulle jag kört på alt 2!

Helt klart alt. 2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.