Jag har ett helt nytt badrum med kakel/klinker där duschen är i ett av hörnen.
Planen är nu att avskärma duschen med en vägg av glasbetong.
Men golvet har fall mot brunnen och ska jag börja trava glasbetongblock så antar jag att första skiftet bör stå i våg?
Hur löser man lämpligen detta?
Spacklar upp en kilformad klack under första skiftet, vilken produkt är i så fall bäst lämpad för det?
Jag uppskatar att väggen blir ca 90cm lång och klacken/kilen kommer på den sträckan variera mellan 0-1cm för att jämna ut fallet.

Nåt liknande nedanstående exempel vill jag åstadkomma, fast utan glasdörren.

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kan det funka att, med samma glasblocksbruk som som man sammanfogar blocken med, även mura fast första skiftet direkt på klinkergolvet, då får man helt enkelt anpassa mängden bruk för att få första skiftet vågrätt?

tänk dig för innan du sätter upp en glasbetongvägg, det är mycket fogar som ska hållas rena, glaset blir mjölkfärgat ganska snabbt. Jag har ångrat mig varje dag sen den kom upp, skulle mycket hellre satt upp en glasskiva eller liknande.

Om du ändå ska upp med blocken, så ja du kan mura med glasblocksbruket eller med ett ROTbruk som tål vatten, första skiftet ska vara HELT i våg och lod.
Men är du inte riktigt duktig på att mura så skulle jag föreslå glasblockssater, typ blocklock, med plastlister och glasblockslim, mycket enklare, mycket snabbare och slutresultatet blir mycket bättre. Ska du mura så ska du ha stegarmering och det ska förankras i vägg, det behöver du inte med tex blocklock
Visst det är dyrare men väggen ska ju stå där många år.

Tack för tips och synpunkter.

Menar du att glasblocken blir permanent mjölkfärgat eller menar du att de, precis som allt annat i en dusch, behöver rengöras med jämna mellanrum?
Jag förstår inte varför glasblocken skulle missfärgas mer än en glasskiva.

En annan väldigt personlig synpunkt är att det är förbannat fult, har kikat på er byggblogg och tycker hela huset är mycket snyggt över lag så varför förstöra något snyggt med en glasblocksvägg.

Men alla har olika smak dock.

nej dom blir inte permanent färgade, men det är betydligt svårare att göra rent ett block på 20*20 mot en glaskiva på 100*200
Skivan är slät medans det är massa fogar med block
Jag upplever det som väldigt svårt / omöjligt att få blocken rena (kanske väntade för länge första gången) sen mår jag inte bra av medlen, man får spraya varje block och skura block för block och då får man stå länge i "ångorna"

Jag nyser väl 30-40 gånger varje gång jag gör rent :) :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.