M
Melpho: Ja skicket på mattan är rätt bra. Bara några fula hål på några ställen som ju försvinner om jag målar. Har badkar så golvet utsätts inte alltför hårt av vatten.
11 svar · 6,0k läst
·
Globetrot
Globetrot: Jag tycker besiktningsmän ( i alla fall de 5 jag haft en relation till ) är lite för strategiska i att skydda sig själva om du förstår vad jag menar. Samtidigt vill de absolut inte bli indragna i någon typ av djupare diskussioner kring avdrag, fel, förväntat mm. Så de gör sitt jobb, om de har en chans att bara anse ok, badrummet är från 92 ( underförstått, jag tittar inte alls). Om
22 svar · 4,0k läst
C
corre: Skär försiktigt ut lite med en mattkniv och silicona runt om. Jag tror det är lättare än att få på en stos och limma den tät. Ev även värma med varmluft och lossa skarven som finns bakom, försöka sandpappra lite och sen limma med nytt kontaktlim. Silicon ovanpå fogen sen. Ingen lösning kommer se snygg ut, men det är långt bättre än vad det är nu.
2 svar · 4,2k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Ja, hade jag kaklat igen munstyckena hade det blivit skämskudde i klädkammaren hela julen :)
14 svar · 27,5k läst
gstv
gstv: Går att skrapa ur fogen om man är försiktig och foga igen.
1 svar · 3,1k läst
T
Thomson: Jag tänker bara sätta dit en bröstlist ovanpå panelen. Nertill får det vara som det är. Det går ju att sätta dit en hörnlist nertill om man vill. Eller en tunn skugglist.
10 svar · 19,5k läst
·
I
Ille1: Tusen tack! Nu sa jag det till rörmokaren som sa att standarden måste ha ändrats, så "han får väl fixa de då" sa han. Toppen. Man är så hjälplös i dom här situationerna.
3 svar · 14,8k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Är det medvetet gjort så ser det superhäftigt ut, är det ej avsiktligt så är det helt bedrövligt.
11 svar · 8,8k läst
·
L
lordmetroid: Jag har tittat på ett badkar från Comfornette men har inte haft möjlighet att höra hur högt det låter när massagesystemet körs. Vore väldigt tacksam om någon som har gjort det kan berätta hur de upplever badkaret.
0 svar · 1,1k läst
C
corre: Du ska fylla hela vägen ut till fogens ytterhöjd om siliconen ska göra nytta. Det finns färgad silicon, tex Bostic. Brukar gå att köpa i välsorterade kakelvaruhus.
5 svar · 3,4k läst
·
O
ohlgren: Vill ge ett tips; Efter firman kaklat och fogat så såg jag att de slarvat och gjort fogarna för breda; de gick ut för långt över kaklet. Det såg fult ut. Fogarna var mycket bredare än mellanrummet mellan plattorna. Fogen hade torkat och därför inte lätt att fixa till. Jag prövade slipa med ett dubbelvik sandpapper; långsamt & ineffektivt och dessutom blev det lätt små små knappt
0 svar · 2,6k läst
·
nino
nino: 12mm vid golvbrunnen + ca 12mm till för lokalfall + 5-15mm / meter mätt från lokalfallets början till vägg eller tröskel, det blir alltså oftast lite olika höjder ett vanligt badrum på 3-4m² där blir det ca 30-40mm +klinker
12 svar · 2,3k läst
V
vectrex: Har du verkligen ångspärr i ett mellanbjälklag? Känns inte nödvändigt alls. Är utrymmet ovanför uppvärmt så behöver du inte vara särskilt noggrann med att få det tätt där. Blank takfärg och en ms-polymer fog i tak-vägg vinkeln, mellan kakel och målat tak.
3 svar · 2,4k läst
ullet
ullet: Det brukar finnas färdigbockade rör med s-bockning att köpa, har sett det på bla Jula. Säkert dyrare men kanske inte jämför med att köpa ett bockverktyg.
6 svar · 5,5k läst
Lolle
Lolle: Jag hade satt brunnen där duschkabinen är, det ger störst flexibilitet för att i framtiden kunna byta till duschväggar etc. Du som beställare blir i slutändan den som är ansvarig så du bör ändå sätta dig in i reglerna och ha ett visst övergripande ansvar. Det viktigaste är i grunden att hitta rätt hantverkare. Ta in flera offerter Begär referenser Ring och besök dessa referenser
12 svar · 1,9k läst
M
MMR: jag byggde en liknande i vårt badrum, medd lättklinkerblock, 9 cm tjocka. Den är visserligen förankrad i taket på ena sidan eftersom vi har duschdörrar som skulle monteras. Sen är den förankarad med två rostfria gängade stänger som ligger i andra och näst sista varvet, stängerna går in i den bakre väggen. Har svårt att tro att den kommer välta. Här är en bild, (ur denna vinkeln
12 svar · 20,1k läst
·
P
Pataradiata: Ett litet tips bara. optimal är 45cm x 45cm centrum brunn coh minimum är 20cm från kant av brunn till färdig vägg.
25 svar · 15,9k läst
·
Lolle
Lolle: [citat] Det är ingen skillnad utan fortfarande säker vatten 2011:1 som gäller och antingen är din utbildare förvirrad eller dålig på att förklara. Det är förbjudet att dra rör i golv precis som tidigare men det finn som vanligt en vidare koppling vid renovering av befintlig anläggning. Undantag kan göras om åtgärd för att ändra är orimlig i proportion till skaderisk.
13 svar · 9,4k läst
nino
nino: ja plasten kan vara kvar om du använder folie
2 svar · 2,0k läst
nino
nino: beroende på hur mycket av fönstret som är i duschen, vilken sida gångjärnen sitter så kan man bygga igen endel av fönsteröppningen, jag har lagt upp ett foto av en sån lösning i den här forumdelen.
5 svar · 3,1k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Ah där sa du något smart. Ska fundera på det. Är ju helt klart snyggast med klarglas men det kanske blir ett jävla jobb att hålla rent.
7 svar · 10,4k läst
·
Suhagg
Suhagg: Kommer göra några duschväggar och de blir i härdat glas. Frågan är om de ska vara bara glas eller om de ska ha en frostning. Smuts syns så klart mer på klarglas men en frostat har en mattare och svårare yta att göra ren. Vad ska man välja?
0 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Att isolera kattvinden kan vara lite knäsligt. har du kollat så du inte satt igen ventillationen? Klassiskt sätt att få mögelskador. Dvs. det skall givetvis vara isolering mot kopplingsskåpet, men det gäller att det finns ventilation mellan isoleringen och yttertaket, framförallt nere vid takfoten.
13 svar · 7,1k läst
Demmpa
Demmpa: Det jobbiga med sensorstyrda blandare är att man inte kan styra flödeshastigheten enkelt mellan dom olika flödena man vill ha, man kan inte heller låta kranen rinna sakta på maxvärme för att få fram varmvatten medans man är på toaletten, man måste hela tiden aktivera sensorn när man spolar upp vatten, man startar kranen utan att man vill det.
23 svar · 17,6k läst
E
Eddi Thomason: [citat] Utmärkt tack!
2 svar · 2,7k läst
R
Roland112: [citat] tack!
3 svar · 984 läst
V
vectrex: Jag har erfarenhet av klinker på badrum på ovanvåningen. Jag har iofs golvvärme, men jag har provat med den avslagen. Allt är relativt, men visst känns klinkern ganska kall att gå på. Den antar ju samma temperatur som luften i rummet. 21 grader klinker är rätt kall att gå på barfota, men det är inte så farligt heller. Allt är relativt. Ska du ändå ha klinker på golvet så bör
6 svar · 6,3k läst
T
Tornhill 2: [citat] Om CC avståndet är samma och spånskivan lika tjock, så blir det stabilare om man skarvar på reglarna än om man sänker ner mellan. Sedan kan man ju naturligtvis göra andra förstärkningar för att höja böjstyvheten. [citat] Det beror på "listernas" mått, samt hur de är fästa i regeln. Med tillräckligt grova lister, väl fastsatta, kan du få samma eller högre böjstyvhet.
2 svar · 6,3k läst
C
cecar33: Men vad handlar detta resonemang om, TS funderar på att köpa en lägenhet med ett besiktningsprotokoll som berättar att det finns ett problem. Varför skulle då någon annan utföra eller bekosta byte/rep. av det problemet TS har ju att välja att köpa eller inte köpa, om TS nu börjar bli orolig för kostnaden för åtgärd, ja men köp inte lägenheten då enklare kan det inte bli.
14 svar · 4,7k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] De kör väl någon typ av worst case, helt ok enligt mig. Ett badrum bör väl hålla tio år så reella prov kan ju inte genomföras. Inom andra branscher kallas detta accelererade förhållanden. Vad som är bakom är ju ointressant det skall ju vara tätt....
49 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.