Byggahus.se
Krilleman
hempularen skrev:
Om man tittar på dokumentet som Krilleman länkar till så ser man dels att cc160 varianten (7167) är 58mm djup, jämfört med 44mm för motsvarande cc150 modell (7160). På ritningen på sista sidan framgår också att det sitter excenterkopplingar på cc160 varianten.

Nu är kanske inte 14mm extra djup hela världen.
Ja, men bilden ljuger ju lite om du kollar in måttet på 7160, måttet visar insticket på muttern. Inte kant mutter.

På ett 160cc blandarfäste sitter ju muttrarna på fästet, så det blir inte alls så stor skillnad på byggmåttet som du räknar med. Och som jämförelse har en FMM i 9000 serien 58mm i samma mått. Precis lika som Oras Optima 7160.

Det jag menade med "inga långa adaptrar" var att man behöver inte sätta excenter-övergångar G20xM26. Grundutförandet i blandaren är 150cc sen två korta fabriksmonterade excentrar till 160cc...

(y)

Redigerat:
Vi har tre blandare hemma. En från Comfort, en FMM och en oras. Alla krånglar förutom den från Oras. Köp!

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Pillar lite med Oras beröringsfria kranar och de fungerar illa bra! Att batteriet tar slut är ju sånt som händer! ;)

Det man skall tänka på med oras blandare att de kan vara si och så med kvaliten på spakarna som är gjorda i plast, gäller engrepparna är min personliga uppfattning.Likaså när man väljer märke på sin nya kran, att det finns reservdelar på orten eller dess närhet så man kan lösa ett problem realativt snabbt, har själv problem med att lösa servicejobb på orasblandare, kan inte dessa såsom de svenska märkena, brukar alltid ta med en ny blandare för att gardera mig om det går åt pipsvängen, även om vi har delar till oras, men inte på långa vägar så mycket reservdelar som vi har till de svenska märkena.
Gör en hel del jobb för kommun, bostadsbolag de vill endast ha svenska märken som snabbt kan lagas.

mvh

Den som inte kan laga en Oras-blandare kan inte laga någon annan blandare heller. Reservdelar finns hos grossisterna. Jag har för mig att reservdelarna är billigare än konkurrenternas också.
Men jag skulle säga att nästan ingen blandare som är 10 år gammal är lönsam att reparera om man ska anlita någon att göra det.

Fred vom Jupiter skrev:
Orsa är väl up Finlands svar på svenska Mora och danska Damixa. Inbillar mig att de ligger ganska lika i pris och kvalitet.
Att nämna Damixa i sammanhanget var väl att svära i kyrkan, som alltid har haft kvalitetsproblem och som nu dessutom flyttat ut all tillverkning till Kina(ännu svårare med kvalitetskontroll). Medans Mora och FMM förra året beslutade sig för att ta hem den tillverkning de hade i Kina till Italien och Mora.

Oras dyrare serier håller finfin kvalité. Fullt jämförbar med sina svenska Branschkollegor och ibland mer där till. Deras billigare polsktillverkade (inget fel på Polen i sig) grejer är dock bara ok, men mest till för att vara så billiga som möjligt för att kunna sälja till de snåla Hustillverkarna som alltid bara ska ha det billigaste. Undvik dem. Det räcker med att rycka lite i dem så känner du skillnaden.

Blandarkungen>>Det är väl de serierna jag kommit i kontakt med i en del nyare villor ca 5-7 år gammla som de vill att man ska repa, känns lite rangliga.

mvh

spekerök skrev:
Det man skall tänka på med oras blandare att de kan vara si och så med kvaliten på spakarna som är gjorda i plast, gäller engrepparna är min personliga uppfattning.Likaså när man väljer märke på sin nya kran, att det finns reservdelar på orten eller dess närhet så man kan lösa ett problem realativt snabbt, har själv problem med att lösa servicejobb på orasblandare, kan inte dessa såsom de svenska märkena, brukar alltid ta med en ny blandare för att gardera mig om det går åt pipsvängen, även om vi har delar till oras, men inte på långa vägar så mycket reservdelar som vi har till de svenska märkena.
Gör en hel del jobb för kommun, bostadsbolag de vill endast ha svenska märken som snabbt kan lagas.

mvh
Läste helt fel.

Redigerat:
Hur menar du sj6?:)

mvh

Krilleman
spekerök skrev:

mvh
Ja, jag satt själv på efteremiddags-kvisten med väldiga problem att tolka sj6:s inlägg... Nu fick vi svaret!

Kanske för många: :beer:

spekerök skrev:

mvh
krilleman_215 skrev:
Ja, jag satt själv på efteremiddags-kvisten med väldiga problem att tolka sj6:s inlägg... Nu fick vi svaret!

Kanske för många: :beer:
Tyst... dricker inte öl ;) Läste verkligen helt fel, att de stött problem med svenska märken och inte kunnat reparera dessa... Såg ju sen att det var verkligen inte det som stod ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.