Badrum
Globetrot: Upplägget kan bli rigtigt dyrt om du då köper fel grejer och de skyller på dig om saker inte passar, samt problem med garantier. Om de köper o fixar har de ingen att överföra ansvar på. Det är fördelen de kanske ser som företag och är då villiga till detta? ...bara en teori...
prototypen: 4 x 3 = 12, 11,5 är ganska nära 7,5 x 3 = 22,5 är helt rätt Man måste titta på samma temperatur. Energiinnehållet stämmer också 22,5 timmar x 1kW, jo man har tappat bort 0,1 men det är väl det som slipper ut genom isoleringen. De som nu envisas med att inkopplingen skulle välja effekten iom 2 säkringar, det finns beredare som kopplar ena änden endera till fas (blir 400 V till
HandySmurf: Om du fortsätter läsa på nästa sida i bruksanvisningen så ser du att man skall använda WetStop iFix eller Aquastop där.:)
seniorkonsult: Om väggar och golv av betong. Fog lika keramiken. Inte mjukfog runt golvgallret. :eek: Om skivvägg (av t ex gips) ansluter mot betong eller skivvägg. Mjukfog i hörn. Avloppsröret ser ut att vara färdigt för att byta. Det ser sönderrostat ut. Runt rör som rör! sig av temperaturskillnader är det lämpligt med mjukfog. Det behöver inte vara silikon (som inte går att måla på) om det
Globetrot: Om jag hade ett badrum och behövde renovera det så skulle jag nog försöka ordna med annat boende under perioden. Det kanske finns mor/farföräldrar att bo hos? Men det är bökigt om man har barn. Alt så flytta fram er inflytt, hitta ett företag på studs ( svårt) o renovera innan inflytt?
Alfredo: [citat] Nej någon sådan rätt har du inte. Fråga kan du naturligtvis men jag har svårt att tro att du får se något. Jämför med när du köper mjölk eller byter bil. Vet du vad Konsum respektive bilhandlare har betalat för varorna?
rickard_89: Är det ingen som granskat bilderna som har någon kommentar? allt som skrivs är endast kring brunnens standard, vore kul att få veta hur ni "graderar" projektet i sig.
Sister ray: Ja usch då kommer vi in på ett annat problem. Kollade upp flytpackel på byggmax som enligt beskrivningen skulle vara fuktskadestabila. Åkte bort och plockade upp säckarna. Reagerade lite på att säckarna inte såg exakt ut som de på webben, men snarlika. När allt var spacklat ville jag läsa lite mer om spacklet, då märkte jag att byggmax säljer två olika spackel. Det ena står
Kiranos: Tack så mycket för alla svaren, skall höra mig för såg att Macro hade ÅF lista på sin hemsida. Ringa runt :) tack igen.
Globetrot: Lägg upp en bild? Sen finns det ju mer och mindre seriösa BKR företag. Bara för att man fått ett intyg så behöver......
injonil: Det gäller att skilja på olika saker här! Om möjligheten att skruva i plyfa ska utnyttjas måste våtrumsvägg byggas; denna är utprovad med 70-reglar, cc 45, 15mm plyfa + våtrumsskiva. Inget sämre än så får användas eftersom det inte är testat! Om man däremot kan leva med att kortla för skruvinfästningar så är en del "sämre" alternativ m a p cc och tjocklekar, material etc
b8q: Då tror jag vi börjar bli överens om att det nog är utomhusluften som är fuktig just nu, och som är boven i dramat. Verkar som att 60-80% är rätt vanligt för tillfället: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#
arpanet: Jo jag tyckte den ser ut som en liten termostat liknande grej som de som sitter på vatten element... Förlåt för den dåliga förklaringen men stort tack till hjälpen...
Dekker: Jag kan tipsa om http://www.ahlsell.se/upload/3132/gu_badrplanering_gust.pdf Det är badrumsnyckeln på sista sidan jag menar att kan hjälpa dig. Finns några där på medelstort badrum som liknar dina mått. Hoppas det hjälper
anders07: Denna kanske kan vara till användning: http://www.youtube.com/watch?v=vy43xWafL9g
Manberg: Nej, det var ungefär det jag tänkte på, luckan kommer vara relativt nära duschen men skiljas åt med en duschvägg. Skönt bara att bolla lite funderingar! Tack!
tank77: [citat] Jodå! http://www.berryalloc.com/se/sv/Walls/Wall-Water
Blandarkungen: http://www.glabete.se/ har fästen för att limma de flesta duschset.
bobas: [citat] En kompis smällde, i sina tonår, igen en dörr så väggen runt dörren sprack. Han var arg. :)
Lingström: Håller nog utmärkt att hålla upp saker på väggen, ta en extra koll i innerhörnen och där vägg möter golv så att du har liggande reglar så du inte får onödiga förskjutningar när huset rör på sig. Det är ändå tätskiktets funktion/hållbarhet som är prio 1 i mina ögon, att väggarna klarar handikappanpassning råder det inga tvivel om 😄
MattiasT: [citat] Vilken sorts impregnering har du använt? På vit eller svart fog? Har lite funderingar på om impregnering påverkar färgen negativt... (Trä)Huset är ett nybygge så byggaren tycker att mjukfog är på sin plats. Jag kan tycka att hörnen blir snyggare med mjukfog, iaf så länge den är fräsch, tyvärr åldras den ju inte med värdighet. Jag har till på lördag morgon att bestämma
davrad: Jag hör vad ni säger. Ni verkar tämligen överrens också. Att öppna upp källartaket efter en eventuell vinnande budgivning låter som ett vinnande koncept. Att behöva riva ner HELA badrummet och börja om från början känns otroligt onödigt om det nu är på det sättet att det enbart är plattsläpp och ingen fukt som har trängt ner. Som ni säger kommer det ju synnas väldigt tydligt
blazern: Badrummet är ca 10 kvm så det får bli våtrumsskivor runt om, onödigt att riskera vattenskada för att spara några tusenlappar. dubbelkollar nu så allt stämmer, reglar, plyfa, våtrumsskiva, tätskikt folietyp, fix å kakel? hur går man till väga vid fönster med tätskiktsfolie och våtrumsskivor, inget direkt vattenstänk mot det så det bör väl räknas till våtzon 2?
Lingström: Och med för mycket/tjockt fix på vägg/golv uppstår problemet att fixet torkar ojämt vilket leder till vidhäftningen upphör, fixet delar väldigt lätt på sig om man överstiger rekomenderad tjocklek. Det kan sitta kvar 4 mm kvar på plattan och resten på väggen, och man undrar vad som hände när plattan lossnade ? :-)
HaspAllan: Nej då. Primat blir det.. En firma gör flyt samt tätskikt. Hade för mig att det inte behövdes armering. Men fick en snilleblixt nu och blev osäker.. Fanns skenor man proppar fast för att hålla slangen på plats ist för att fästa slang i nätet.. Ska nämligen göra det imorrn. Hade inte varit så kul att suttit med arslet i brevlådan ��
thomasx: Behöver man nya fästen så finns de att köpa löst, det har jag gjort, kommer dock inte ihåg var, men Ikea eller en glasmästare är återigen heta tips ;)
Nyfniken: Vad gör "icke fackförbund" det här på? Dubbla tiden för en rutinerad hemmasnickare och fyra gånger tiden för någon som inte har tummen mitt i handen, men som måste läsa på om alla steg?
largab: [citat] Jo, det såg jag direkt. Men du ville ha ett diskret lås. Och ett diskretare finns inte om man drar det bakåt och gömmer det mot väggen !!!! Allt som går rakt ned syns ju ..... Men som det skrivs senare så beror ju allt på var avloppet är anslutet. I golvet -> skit, bak i väggen -> möjlighet att gömma.