M
MattiasT: [citat] Vilken sorts impregnering har du använt? På vit eller svart fog? Har lite funderingar på om impregnering påverkar färgen negativt... (Trä)Huset är ett nybygge så byggaren tycker att mjukfog är på sin plats. Jag kan tycka att hörnen blir snyggare med mjukfog, iaf så länge den är fräsch, tyvärr åldras den ju inte med värdighet. Jag har till på lördag morgon att bestämma
6 svar · 5,2k läst
D
davrad: Jag hör vad ni säger. Ni verkar tämligen överrens också. Att öppna upp källartaket efter en eventuell vinnande budgivning låter som ett vinnande koncept. Att behöva riva ner HELA badrummet och börja om från början känns otroligt onödigt om det nu är på det sättet att det enbart är plattsläpp och ingen fukt som har trängt ner. Som ni säger kommer det ju synnas väldigt tydligt
26 svar · 4,7k läst
·
B
blazern: Badrummet är ca 10 kvm så det får bli våtrumsskivor runt om, onödigt att riskera vattenskada för att spara några tusenlappar. dubbelkollar nu så allt stämmer, reglar, plyfa, våtrumsskiva, tätskikt folietyp, fix å kakel? hur går man till väga vid fönster med tätskiktsfolie och våtrumsskivor, inget direkt vattenstänk mot det så det bör väl räknas till våtzon 2?
13 svar · 1,2k läst
Lingström
Lingström: Och med för mycket/tjockt fix på vägg/golv uppstår problemet att fixet torkar ojämt vilket leder till vidhäftningen upphör, fixet delar väldigt lätt på sig om man överstiger rekomenderad tjocklek. Det kan sitta kvar 4 mm kvar på plattan och resten på väggen, och man undrar vad som hände när plattan lossnade ? :-)
14 svar · 4,6k läst
·
H
HaspAllan: Nej då. Primat blir det.. En firma gör flyt samt tätskikt. Hade för mig att det inte behövdes armering. Men fick en snilleblixt nu och blev osäker.. Fanns skenor man proppar fast för att hålla slangen på plats ist för att fästa slang i nätet.. Ska nämligen göra det imorrn. Hade inte varit så kul att suttit med arslet i brevlådan ��
2 svar · 931 läst
T
thomasx: Behöver man nya fästen så finns de att köpa löst, det har jag gjort, kommer dock inte ihåg var, men Ikea eller en glasmästare är återigen heta tips ;)
5 svar · 3,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: Vad gör "icke fackförbund" det här på? Dubbla tiden för en rutinerad hemmasnickare och fyra gånger tiden för någon som inte har tummen mitt i handen, men som måste läsa på om alla steg?
6 svar · 5,6k läst
Globetrot
Globetrot: Comfort butikerna har totalentreprenad o brukar vara seriösa.
4 svar · 1,2k läst
L
largab: [citat] Jo, det såg jag direkt. Men du ville ha ett diskret lås. Och ett diskretare finns inte om man drar det bakåt och gömmer det mot väggen !!!! Allt som går rakt ned syns ju ..... Men som det skrivs senare så beror ju allt på var avloppet är anslutet. I golvet -> skit, bak i väggen -> möjlighet att gömma.
9 svar · 2,4k läst
·
N
Niclas Jonsson: Jag hade inte brytt mig så mycket om GVK m fl i ett timmerhus. TS sunda förnuft tror jag kommer räcka långt. Har själv delvis trä på vägg i våtrum, inga problem. Har en kompis som har trägolv i sitt badrum. Lackat ordentligt om man säger så, men det har hållit bra i 12 år hittills. Jag hade nog undvikt plastmatta helt (känns helt fel i ditt hus). Kör du med kabin, så kan du i
4 svar · 1,7k läst
·
F
foppa_x: Hej, Har du bilder på hur det blev när du satt upp de olika stoppen för höjderna ? Mitt rum är 1600x2000 och jag tror det blir som du gjort i stort sett.
9 svar · 1,4k läst
·
M
mnpn: Tack för snabbt svar.. -Kan man låta mattan sitta på betongväggen och kakla på denna eller skall det vara utan tätskikt i duschdelen? -Det visade sig vara träskiva i väggen , kan man skruva/limma en våtrumskiva utanpå för att få det stabilt nog eller behöver jag ta bort allt och köra plyfa 15mm samt våtrumsskiva? -Vilken typ av tätskikt skulle du rekomendera på golv och på
2 svar · 4,1k läst
anders07
anders07: Tröskeln kan du ju skarpa bort löst bruk och lägga en sträng silikon eller latex (för utomhusbruk) för att snygga till...
4 svar · 3,0k läst
·
Globetrot
Globetrot: Javisst, man får bygga badrum själv. Gör man rätt är det försäkringsbart.
23 svar · 9,8k läst
V
vectrex: [citat] Ska du jämna ut ojämnheter så tror jag i så fall mycket mer på plywood eller OSB. Det kommer fungera perfekt.
9 svar · 2,0k läst
C
corre: Jag hade alla dagar kört med 13mm, 6mm följer kontruren av underliggande mtrl för mycket, Och 6mm är dessutom svårare att skurva, lättare att råka ha sönder och allmänt mer känslig.
6 svar · 968 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Borde väl inte vara några nackdelar att lägga en silikonsträng där men du får nog räkna med att lägga tillbaka den gamla klämringen vilket ju räcker om du lagt Silicon där med. Du använder ju inte duschen ändå skriver du så då e de ju lugnt. ;)
1 svar · 8,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag skulle vilja hävda att det är ganska stor skillnad. när man vrider på spaken på handtagsblandaren får man omedelbar respons, värmen på vattnet ändrar sig genast. Med duschblandaren tar det flera sekunder, för vattnet skall genom den långa slangen innan temperaturen ändras. Så det blir lätt att man gör för stora ändringar och pendlar mellan (för) varmt och (för)
12 svar · 15,0k läst
V
vectrex: Det har jag men måste leta lite först. Minns inte på rak arm. Ligger med telefonen i sängen nu. Försöker hitta imorgon! Finns en tråd om flytspackling där jag lagt in bilder från flytspacklingen av mitt badrum. Var lite speciella bilder med laser för att visa fallet.
28 svar · 10,3k läst
·
T
tank77: [citat] Tydligen OK eftersom det är godkänt:rolleyes: Finns för övrigt bara två tillverkare utav tätskiktsfolie så många fabrikat däribland dom dyrare är ifrån samma källa.
10 svar · 5,0k läst
HandySmurf
HandySmurf: De flesta tätskiktssystem är nog kompatibla med icke sugande underlag. Det gäller bara att läsa monteringsanvisningen för hur man primar o så först. Jag har monterat Norgips våtrumsgips i mitt badrum och kommer att använda Casco WetStop Folie. Skall fungera med deras WetStop lim till både sugande och icke sugande underlag. Norgipsskivorna är icke sugande då de har en yta av glasfiber.
3 svar · 2,2k läst
S
Stefan_A: Anna_H: Jag har bott väldigt mycket på hotell där dessa har funnits i olika utföranden och i samtliga dessa fall har de varit lätta att vrida, därav min aversion för dessa. Mitt användande är inte så som de jag sett använts (med just en badkarsvägg). De är som visas på bilden ovan, dvs att de sitter på långsidan av badkaret. Jag skall ha den stående på kortsidan, för att ha en
14 svar · 6,4k läst
·
svartöra
svartöra: Det där känner jag igen. Bottenventilen i cisternen ser ut på olika sätt för olika modeller, men det kan vara så att den läcker en liten aning och när tillräckligt mycket vatten runnit ut öppnar inloppsventilen en aning och då blir det ett skrikande ljud som KOW just beskrivit. Åtminstone Ifö har bra info på hemsidan om reservdelar och bottenventilen var mycket lätt att byta när
2 svar · 17,3k läst
H
huggan: Ring direkt till firman, att det blir lite släpp händer ibland. Detkommer dom att fixa utan problem.r
1 svar · 3,7k läst
O
Odjuret: Äntligen en vettig hantverkare.... nån som vet var man hittar honom? I fulasidorna? eller på sidan klantverkare.nu:D Eller ska man kanske höra med tätskiktsleverantören, ÖB?:)
7 svar · 2,0k läst
Y
Yrrol: [bild] simulerat lite med mått, när jag kan börja vrida kabinen och få ut allt utan lossa handfatet.. När allt var i byggstadiet så tänkte jag aldrig på att man var tvungen att dra ut för rengöra, så jag gjorde ju en millimeterplanering och snickaren följde den utan protest. Vill ju helst ha en relativt stor kabin. Fast samtidigt så ska allt funka också. Gällande vatten så
5 svar · 1,7k läst
·
L
lomo saltado: hej alla! tack så jättemycket för era svar! nu vet jag hur vi ska göra!
8 svar · 3,8k läst
·
hahalj
hahalj: Exakt, där är den! Stort tack!
2 svar · 1,8k läst
·
T
TurboTouring: Visst är det mycket att ta in men sen är det ju rummet i huset som orsakar många vattenskador i svenska hem. Lika bra att göra rätt på en gång även om det är mycket och rätt krångligt med alla typer av lösningar.
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.