Badrum
foppa_x: Hej, Har du bilder på hur det blev när du satt upp de olika stoppen för höjderna ? Mitt rum är 1600x2000 och jag tror det blir som du gjort i stort sett.
mnpn: Tack för snabbt svar.. -Kan man låta mattan sitta på betongväggen och kakla på denna eller skall det vara utan tätskikt i duschdelen? -Det visade sig vara träskiva i väggen , kan man skruva/limma en våtrumskiva utanpå för att få det stabilt nog eller behöver jag ta bort allt och köra plyfa 15mm samt våtrumsskiva? -Vilken typ av tätskikt skulle du rekomendera på golv och på
anders07: Tröskeln kan du ju skarpa bort löst bruk och lägga en sträng silikon eller latex (för utomhusbruk) för att snygga till...
Globetrot: Javisst, man får bygga badrum själv. Gör man rätt är det försäkringsbart.
vectrex: [citat] Ska du jämna ut ojämnheter så tror jag i så fall mycket mer på plywood eller OSB. Det kommer fungera perfekt.
corre: Jag hade alla dagar kört med 13mm, 6mm följer kontruren av underliggande mtrl för mycket, Och 6mm är dessutom svårare att skurva, lättare att råka ha sönder och allmänt mer känslig.
Paul-Staffanstorp: Borde väl inte vara några nackdelar att lägga en silikonsträng där men du får nog räkna med att lägga tillbaka den gamla klämringen vilket ju räcker om du lagt Silicon där med. Du använder ju inte duschen ändå skriver du så då e de ju lugnt. ;)
KnockOnWood: [citat] Jag skulle vilja hävda att det är ganska stor skillnad. när man vrider på spaken på handtagsblandaren får man omedelbar respons, värmen på vattnet ändrar sig genast. Med duschblandaren tar det flera sekunder, för vattnet skall genom den långa slangen innan temperaturen ändras. Så det blir lätt att man gör för stora ändringar och pendlar mellan (för) varmt och (för)
vectrex: Det har jag men måste leta lite först. Minns inte på rak arm. Ligger med telefonen i sängen nu. Försöker hitta imorgon! Finns en tråd om flytspackling där jag lagt in bilder från flytspacklingen av mitt badrum. Var lite speciella bilder med laser för att visa fallet.
tank77: [citat] Tydligen OK eftersom det är godkänt:rolleyes: Finns för övrigt bara två tillverkare utav tätskiktsfolie så många fabrikat däribland dom dyrare är ifrån samma källa.
HandySmurf: De flesta tätskiktssystem är nog kompatibla med icke sugande underlag. Det gäller bara att läsa monteringsanvisningen för hur man primar o så först. Jag har monterat Norgips våtrumsgips i mitt badrum och kommer att använda Casco WetStop Folie. Skall fungera med deras WetStop lim till både sugande och icke sugande underlag. Norgipsskivorna är icke sugande då de har en yta av glasfiber.
Stefan_A: Anna_H: Jag har bott väldigt mycket på hotell där dessa har funnits i olika utföranden och i samtliga dessa fall har de varit lätta att vrida, därav min aversion för dessa. Mitt användande är inte så som de jag sett använts (med just en badkarsvägg). De är som visas på bilden ovan, dvs att de sitter på långsidan av badkaret. Jag skall ha den stående på kortsidan, för att ha en
svartöra: Det där känner jag igen. Bottenventilen i cisternen ser ut på olika sätt för olika modeller, men det kan vara så att den läcker en liten aning och när tillräckligt mycket vatten runnit ut öppnar inloppsventilen en aning och då blir det ett skrikande ljud som KOW just beskrivit. Åtminstone Ifö har bra info på hemsidan om reservdelar och bottenventilen var mycket lätt att byta när
huggan: Ring direkt till firman, att det blir lite släpp händer ibland. Detkommer dom att fixa utan problem.r
Odjuret: Äntligen en vettig hantverkare.... nån som vet var man hittar honom? I fulasidorna? eller på sidan klantverkare.nu:D Eller ska man kanske höra med tätskiktsleverantören, ÖB?:)
Yrrol: [bild] simulerat lite med mått, när jag kan börja vrida kabinen och få ut allt utan lossa handfatet.. När allt var i byggstadiet så tänkte jag aldrig på att man var tvungen att dra ut för rengöra, så jag gjorde ju en millimeterplanering och snickaren följde den utan protest. Vill ju helst ha en relativt stor kabin. Fast samtidigt så ska allt funka också. Gällande vatten så
lomo saltado: hej alla! tack så jättemycket för era svar! nu vet jag hur vi ska göra!
TurboTouring: Visst är det mycket att ta in men sen är det ju rummet i huset som orsakar många vattenskador i svenska hem. Lika bra att göra rätt på en gång även om det är mycket och rätt krångligt med alla typer av lösningar.
Gurkbacka: Jo. Och det är ju så att den utmaningen är en del av det roliga. I alla fall om en som jag bara okynnesrenoverar ett fullt funktionabelt fritidshus :)
Frostig: Hej, Sitter och funderar på att byta ut badkaret mot två fina duschdörrar i glas. Dock ser jag att ena väggen i badrummet har ett lut utåt på totalt 5 cm om man mäter från golv och uppåt 2 meter. För att mäta tog jag ett snöre med en tyngd i som jag hängde ut 10 cm från väggen och så mätte jag avståndet nere vid golvet som var 5 cm, således 5 cm lut. Rören ligger också
Globetrot: Försäkringsbolag tittar på skadan som sådan. Men självfallet om du konstruerat väggen icke enligt branchregler och skadan är i väggen så lär det inte gå på någon försäkring, oavsett bolag.
SBH: tätskikt endast golvet och 5-10 upp på vägg. sen beroende på fallet till brunnen kan du göra en ruta på 2*2m.( dåligt fall? tätskikt hela golvet) kakla med med "ute"fix eller likvärdigt som klarar fukt.
Lingström: Det jag tänker först på är om sprickorna är dagsgamla eller 30 år osv. Är dom supergamla och uppkom under en jobbig vinter med extrem tjäle så skulle jag inte oroa mig. Om du nu inte skall använda tätskikt så kanske du kan överleva om en platta eller fog "spricker" efter ett par år och då byta ut den. Nackdelen är att den är mycket svårt att blanda fog till rätt nyans.
Emil Br: Hej! Alla ni (vi) som sneglat på badrumstapet från Eterno Solutions AB, alltså leverantören av Eternowall, får tänka om eftersom de gått i konkurs: http://www.allabolag.se/5568160823/Eterno_Solutions_AB Mvh Emil
tronen: Vilka alternativ har vi när vi vill ha en spegel som är 180x70cm, inte har hörnfästen, och med backlight (ledlist bakom?). Jag har inte hittat någon där allt passar ihop, är det sista alternativet att specialbeställa spegelglas och dra ledlist bakom spegeln? Eller har någon något tips på spegel som tillfredsställer vårt behov? :)
seniorkonsult: Den spricka du talar om runt gallret är väl bara fogen som släppt. Tätskiktet finns ju under plattor och silram.Det är svårt att säga om det är felmonterat eller inte men om besiktningsmannen (BM) sagt att det är ok så får man väl tro på detta. Det går ju att sända en anmärkning till BM för att ha gjort en anmälan. Manschetten skall skäras med en speciellt konstruerad kniv för
pelpet: Jag tänker mig att lösningen med staketsektioner är lättare att demontera om man vill kontrollera tätskiktet eller ta bort träpanelen. Då får man bara några fula hål i plastmattan som man borde kunna laga med silikon av lämplig färg. Ska du bryta ner en massa limmade panelbrädor blir det nog större skador på tätskikten, och sen finns det ju lim som kan skada vinylmattor. Jag tror
StefanIAlvik: Efter nog mycket funderande och väntan för att se om IKEA eller någon av er har lösningen...samt att det nu droppade 1 Liter per dygn, så tog jag och gjorde som så att jag lossade hela krankäglan med verde och allt. Satte dit den nya krankäglan istället. Dockj hade jag nu inget vrede... Satte därför faste fast den nyss bortskruvade i skruvstädet (i den gamla krankäglan) och borrade