Badrum
Dr.L: Följ råden ovan. Byt allt, gör det seriöst! Stöter på allt för många badrum som görs om på grund av snålrenoveringar. // rörmokare.
Lingström: Låt det torka, prima och justera med ett mer trögare flyt, eller sk fallspackel
Realdoolar: Sketchup är ju inte superavancerat, men en sak jag inte gillade var avsaknaden av bra modeller. I Hafa's lösning kunde man ju t.ex hitta en skalenlig modell av Ifö sign etc. Hafa's lösning är kanske inte den bästa, men tillräckligt för att skissa på ett badrum. Betydligt lättare att använda och kräver inte lika mycket input som sketchup.
norrbottenstorpet: Är det lägre än 2,25 torde det vara i duschen således zon 1. http://www.hafa.se/badrumsakuten/infor-kop/ip-klass
s37632: Änligen är jag klar med, flytspackling av golv , puts (puts/mur [bild] bruk) och "fin" bilning av mellanrum tidigare vägg/golv och läggning av parkettgolv. Spackel av väggar med tre lager silikat färg , isolering av tak , dubbla lager gipsskivor, fyra lager målarfärg. Kvar att göra , golvlister och eldragning.
vectrex: För att ytterligare förtydliga hur "ofarlig" din konstruktion är så gissar jag att du varken kommer använda badrummet eller ha det fullt uppvärmt (>20C) under tiden huset kallställs? Om mitt antagande stämmer så kommer du alltså inte tillföra någon fukt, och du kommer heller inte ha full värme. Således kommer luften inne i rummet visserligen ha betydligt lägre relativ fuktighet än
vectrex: Det kommer säkert fungera. Tänk på att träet med stor sannolikhet kommer torka isär (mer än dina 2mm, och inte heller symmetrisk), särskilt under vinterhalvåret.
tank77: Kör du på din tänkta plan då det inte gör någonting att flytspacklet ligger öppet några veckor. Man kan kan ha endast flyspackel som ytskikt om man skulle vilja ha det, bara att olja in och sedan är det klart.
lordi: I vilket skick är ventilationen. Om det är dåligt drag eller om ventiler är stängda, så uppstår mögel lätt.
vectrex: Alternativet är väl att leva med det och kräva rejält prisavdrag samt att plattläggarn bekostar besiktningsmannen.
spekerök: Glöm inte föravstängning/avstängningsventil mellan rör och slangarna som går till duschkabin om ett slangbrott skulle inträffa är de guld värda. >>http://www.sigro.se/sv/kulventil/vatette-kulventil-rak-cu-x-utvaendig-gaenga-med-planaenda.php mvh
jon: Har du elpush måste aktivt stänga några ventiler för att, som du säger, inte värma upp resten av huset. /Jon (har fortfarande inte kopplat in den).
Dr.L: Nej aldrig i väggen om det är yttervägg, isåfall ska röret ligga innanför den isolerande delen av väggen, dvs i ett installationsutrymme.. Ang 16mm rör så finns det flera leverantörer bl.a. Altech.
Consensus: Du kan inte byta brunn utan att byta golvet. Snålrenoveringar brukar bli dyrrenoveringar.
hempularen: Jag skulle kolla med ett välsorterat stenhuggeri, de kan säkert få fram den..
Fred vom Jupiter: Nja, jag menade inte att man tappar ett glas i golvet utan att man tappar något tungt på glasmosaiken. Om de är klarglas i mosaiken blir det väldigt vasst när det går sönder, men det verkar som att vanlig glasmosaik av pressat glaspulver funkar bättre.
thomasx: Jag hade målat med våtrumsfärg, dvs först våtrumsgrund och sedan våtrums-täckfärg. Måla hela väggen när du ändå är i farten så får du en fin fräsch vägg ;) Färgen kommer ju ändå inte i hur små burkar som helst ;)
tank77: Ta en bild och lägg in i tråden så att vi kan göra ett utlåtande! och ta inte en bild på makroavstånd........
Snyfus: Tackar. Det kan faktiskt vara ett bra alternativ. Duschen blir självklart lite mindre med detta alternativ. Men hur man än vrider och vänder så får man göra någon kompromiss.
anders07: Golvbrunnen måste bytas. Det bästa är ju att bila ur som nino säger och isolera under. Du kan också använda EPS cement!
pelpet: Vill du göra det enkelt och fuktskyddat för dig så köper du en Fastbo väggplatta på IKEA och sätter dit. De finns i två olika varianter och kostar som en burk spackel.
Stew: Ok. Då förstår jag. Det borde fungera så länge hantverkaren kan ta bort ett par plattor utan att skada tätskiktet bakom.
corre: Om det är en bostadsrätt måste du gå via styrelsen. förändirngar i ventiliationen är inte något resp lägenhetsinnehavare får göra.
thomasx: [citat] Det där med telefonsupport fram till nio på kvällen även på helger låter ju riktigt kundvändligt, något för byggvaruhusen att ta efter :)
HandySmurf: Sök på "Våtrumsvägg 2012" så får du tips på godkänd väggkonstruktion.