Badrum
GoForIt: Ex. Alcro/Beckers har ju ett godkänt, målat våtrumssystem som bygger på en väv.
ms_strumpan: Scenario: köper ett hus (nybyggt) där det är förberett för kakling (dvs korrekt våtrumsskikt från fabrik) m "plastmatta", Om jag sedan kaklar själv alt lejer bort jobbet att kakla till annan än husleverantören. Är det våtrumsintyg jag fick med huset fortfarande giltigt, eller övertar jag alt. hantverkaren ansvaret. OM det är så - finns det dokumentation någon kan hänvisa till.
Rena: Hej, Någon som har koll på var man kan köpa Ifö Sense badrumsinredning till vettiga priser? TACK!
frefe: Låter prisvärt Graan! Vi har valt modellen att bygga två 40cm väggar och kakla dessa och sedan sätta en standard 90x90 duschdörr i hålet, då får vi 120x120...Ska lägga upp bilder efter hand som det blir klart! //F
proosen: Var det jag misstänkte :wow: Tack för svaren!
barajag: Hej Den frågan är ganska svår att svara på för man får ju gissa ganska mycket hur resten ser ut.:) Men min allmänna reaktion så skulle jag inte sätta något trä under gipsen eftersom gipstaket förmodligen är tätt. Då kommer den kondens som blir i badrummet att lägga sig på baksidan( ovansidan) av panelen som du inte har koll på förrän det är för sent. /bara jag
Hemigunnar: Hejsan. Ska ge mig på att bygga ett badrum nu och har läst på rätt mycket om tillvägagångssätt och material, men vill gärna bolla lite med er här på forumet
Bakgrund: Har köpt en fastighet med ett boningshus med kraftigt renoveringsbehov. Det finns ett antal ekonomibyggnader, även de med renoveringsbehov. Har valt att bygga om brygghuset till en gäststuga under tiden som stora
emigrating: Jag förstår heller inte hur 21200,- kan vara rimligt i materialkostnad. Om man tar i lite och utgår ifrån en yta på 25m2 så går tätskift/ångspärr på ungefär 3500,-. Lägger vi på [godt om] fäst- och fog- massa är vi endast uppe i 5000,-. Visserligen kostar annat material/tillbehör litegrann, men att det totalt skulle uppgå till ~16000,- låter helt otroligt. Eftersom de har gett
GoForIt: Välkommen till forumet, rallyfarmor.. De allra flesta lägger in golvvärme under klinker för att göra den ska upplevas mindre kall att gå på, s.k. komfortvärme. Något annat (ex. radiator eller handdukstork) bör svara för rummets uppvärmning. Ex. 8 m² golvvärmematta inkl digital termostat kostar på Biltema 3 699 kr. (Du lägger ju inte värme under precis hela ytan). Installation av
nino: http://www.svedbergs.se/components/com_virtuemart/shop_documents/Anvisning%20wc%20modul%20från%20Geberit.pdf Monteringsanvisningen, bara att ta fram tumstock och mäta
nino: Ingen brunn är godkänd än med folie, vänta på godkännande eller kör efter BBV 07:1 som innebär ingen kartongips och ingen OSB
nino: Ardex FG flex, smuts och vattenavvisande kanonbra fog att jobba med
Peter2400: Den här skall det nog vara. http://elradiator.com/pdfer/t2floortemp.pdf
barajag: Hej första gången jag svarar, brukar bara läsa andras funderingar. :) Men om jag skulle gjort detta jobb, skulle jag på vänster sida ( långa avståndet)knacka bort någon sten framför dörren och lagt en tre tum fyra längs med den andra golvbjälken ungefär en centimeter ut. På andra sidan skulle jag borrat fast en två tum fyra på kortsidan närmast toadörren, på så vis får du
forgus31: He he, det ska nog ligga där det ligger även om flyttspackel låter som det är lätt att flytta på.;)
lasseseger: Har hittat mycket fina klinkerplattor på Jem & Fix av alla ställen, mattsvarta med lite struktur på. Lite udda mått typ 30,5 x 61 cm vilket inte gör oss så mycket för vi skall ha det även på väggen hade vi tänkt oss. Letar till samma glans/färg i mosaik eller små plattor till duschgolvet och undrar om någon har sett något som liknar detta eller kanske har dessa klinkers hemma och
jtl: Hej, Är det någon som provat eller använder en sits från Ikea (Öresund) till en Ifö Sign stol? MVH, Tobias
dusthall: Krymper vårtrumsmattorna som förr i tiden, eller är det bättre matrial i dem idag? Tätskickt om jag minns rätt, hade förr 10 garanti, och sedan fick man knappt någon ersättning från försäkringsbolag mm vid vattenskada, hur ligger det till med sådant idag?
Floffi: [citat] Inte sant. Room 328 är visst gratis... det finns funktioner man måste betala för men det mesta är helt gratis och rätt så enkelt att använda... :cool: http://www.inr.se/tips-badrum/rita-designa-badrum/
injonil: Det har säkert hantverkarna full koll på! (sarkasm) Skämt åsido, tack för tippset! Ska se till att det utförs korrekt!
Floffi: Här finns faktiskt nästan just vad du skriver om... en dusch mellan glasblock http://www.inr.se/sv/tips-badrum/badrumstips/inspirera-oss/dusch-glasblock/ Tror också att du kan få de flesta av INRs duschar i vilket mått du vill så du behvöer inte gå till en glasmästare för att få det fixat. d^_^b /floffi
flaggan10: har du 15 grader inne så är det inga problem alls! du kan äve rikta en byggfläkt som extra säkerthet
igmab: Pax har nog det du söker. Har själv en 70-bred pax. Gå in på Pax.se och titta efter Jazz eller Blues. /Martin
ohlgren: Det är väl lite ömtåligare än vanlig klinker. Om man tappar något på golvet så lite större risk att glasmosaiken går sönder. Å andra sidan tror jag det är lättare att byta en mosaikruta än en hel klinker. Större risk att förstöra tätskiktet om ta bort klinker än ta bort mosaikruta. Själv skall jag lägga glasmosaikgolv.
Hemlängtan: Snyggt! Såna här projekt gillar jag, ekonomiskt, praktiskt och man tar till vara på det man har och river inte ut allt för att få det senaste. Gillar skarpt våtrumsmatta och våtrumstapeter/väv. Att man kan måla över gammal våtrumstapet var en nyhet frö mig, tack för den idén!
microtimer: Ta dit en oberoende besiktnignsman och låt honom/henne besikta resultatet. Han kan allt om toleranser och regler och vet hur saker skall se ut, vad som är acceptabelt eller inte. Då finns det ingen tvivel om vilka åtgärder som skall sättas in.
hanss0n: Är det någon som har erfarenhet av skånskabyggvarors nyua modeller av massagebadkar? Det är inte ett specifikt kar jag undrar över utan det är mer deras teknik etc då jag antar att alal komponenter är den samma i deras nya kar och endast formen som är olika. Hur är kvaliten? Hur mkt låter dem? helhetsintryck? etc etc. Har läst på många sidor om dem nya karen men det är nästan bara