7 086 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Lite hjälp att tolka reglerna... tänkte göra förarbetet själv
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Vågar inte svara säkert på frågan. Men det eventuella problemet med dina nedsänkta spånt, är att de inte hänger ihop. Om du tänker dig en punktlast ovanpå en bjälke, den böjer ned sig lite, och dina spåntade brädor följer med ner, utan att i någon större grad försöka hålla uppe bjälken. Om du istället har spånskiva eller plankor som går över flera bjälkar. Då måste skivan böjas, den motkraften kommer då att belasta närliggande bjälkar, så att de får ta upp en del av belastningen, nedböjningen av den utsatta bjälken blir mindre.
Jag kör spån då, limmat och skruvat.. är det ok att sen prima och lägga ut armeringsnätet på spånet och surra fast golvvärmeslangen i detta, både den vattenburna och elslingan, och sedan gjuta fall direkt på detta?
Spacklet blir då 2,5 - 4,5 cm totalt. Täcker slangen med mellan 0,5 och 2,5cm. Är detta OK ?
Spacklet blir då 2,5 - 4,5 cm totalt. Täcker slangen med mellan 0,5 och 2,5cm. Är detta OK ?
[QUOTE1825558]enl Ardexa ( men kolla med din spackellev.) så ska det vara min 12mm spackel över rörhjässan[/QUOTE]
Menar de 12mm för värmespridningen eller för hållfastheten då?
Jag undrar mest över hållfastheten nu. Värmespridningen blir ok med 20mm slang på 30cc och bara täcka slangen med nån milimeter och sedan klinkers. Det har jag testat flera gånger med bra resultat.
Menar de 12mm för värmespridningen eller för hållfastheten då?
Jag undrar mest över hållfastheten nu. Värmespridningen blir ok med 20mm slang på 30cc och bara täcka slangen med nån milimeter och sedan klinkers. Det har jag testat flera gånger med bra resultat.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det finns två typer av hållfasthetsproblem. Dels förstyvningen av golvet. Men också hållfasthet mot värmesprickor. Det blir stora spänningar i materialet pga. värmen från slingorna, om där då är för tunna skikt så spricker det. Dvs. även om man skulle spackla på ett tjockt betongvalv så måste man ha en vis tjocklek över slingan.
När det gäller framförallt värmeproblemet så är det en enorm skillnad mellan olika spackeltyper/fabrikat. Framförallt handlar det om ifall det finns fiberarmering i spacklet.
Det är också skälet till att man måste vänta typ en månad innan man slår på värmen i golvet. Spackel och fix, fog osv. skall uppnå full styrka innan man utsätter det för värmespänningar.
När det gäller framförallt värmeproblemet så är det en enorm skillnad mellan olika spackeltyper/fabrikat. Framförallt handlar det om ifall det finns fiberarmering i spacklet.
Det är också skälet till att man måste vänta typ en månad innan man slår på värmen i golvet. Spackel och fix, fog osv. skall uppnå full styrka innan man utsätter det för värmespänningar.
Ska förstärka väggen på ett ställe. Där glasväggarna till duschhörnan ska sitta känns det ju bra med nån extra regel och plyfa istället för spånskiva. Tar ner allt och bara trycker in en regel på 30cc och skruvar fast i golv och tak?
OK, fattar. Är det att svära i kyrkan att fundera på byggmax flytspackel? Det verkar vara fiberarmerat?hempularen skrev:Det finns två typer av hållfasthetsproblem. Dels förstyvningen av golvet. Men också hållfasthet mot värmesprickor. Det blir stora spänningar i materialet pga. värmen från slingorna, om där då är för tunna skikt så spricker det. Dvs. även om man skulle spackla på ett tjockt betongvalv så måste man ha en vis tjocklek över slingan.
Jag lägger ju armeringsjärn också i botten uppepå spånskivorna.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Frågan är väl vilken support du kan få från byggmax. Jag har handlat stora mängder flytspackel på nätet från kakelpalttan.se, ena gången var det 1,5 ton som de levererade som postpaket (hemkört). Det är några år sedan, då sålde de Mapei, som har en lysande support. De var just då billigast även inkl. frakt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden