Badrum
corre: Hur frekvent är det tänkt att använda duschen? Hur är det med dräneringen på utsidan? Du borde inte ha fuktgenomslag öht om den är OK. Ett alternativ är kanske att ha någon av de skivbaserade tätskikten på väggen och endast gummitätskikt på golvet och 10cm upp. Då får du en luftspalt bakom som vädrar.
Anonymiserad 5589: Då verkar både Lux och Litex godkända. Tänkte leta återförsäljare i Göteborg och och och titta på dem. Är det någon som testat dessa skivor och har lite synpunkter? Vet ni var priset ligger på? Har försökt letat via internet men inte hittat något pris, skall ringa runt lite imorgon. Vet någon hur mycket pengar det skiljer per kvm mellan det vanliga (våtrumsgips + tätskikt) och
andersmc: [citat] Jag har aldrig testat det själv, men jag har sett anvisningar för att bygga en tryckslagsdämpare genom att bara ha ett tomt (dvs tomt på vatten, fyllt med luft) rör som sticker upp från vattenledningen. Dock kan det inte vara riktigt så enkelt. Man måste också fixa så man kan fylla på ny luft i röret.
pipewelder: Tack för snabb respons. Kanske lika bra att försöka hitta ett skåp med ställ med samma bredd.
Morten Alper: [citat] Problemet är om det händer något, då vägrar försäkringsbolagen pröjsa ut en spänn då dom hittar ett "fel". Höga premier ska betalas men när man som konsument ska få något tillbaka vid skada är det tvärstopp.
Metamatik: Okej, bra at jag frågade då. Jag förmodar att det även gäller en "takvägg" med samma konstruktion men då med takpannor utanför? Jag vet inte om den delen är isolerad. Huset är byggt 1968 och är ett tidigt Myresjöhus.
Joens: Kortla är inget problem ;) hade nog velat göra det ändå. Beställde en pall EPS idag så den kommer nog lagom till jag börjar behöva den. En annan fråga om VVS genom väggen. Fungerar en sånhär: [bild] Till en sånhär: [bild] Eller behöver man en sånhär: [bild]
Lolle: [citat] Som jag skrev innan Varken yt eller tätskikt ingår i villaförsäkringen. Med tillägget allrisk villa ingår både förutsatt att våtrumsintyg finns, annars ersätts fortfarande varken yt eller tätskikt. Det som ingår är sanering och återställning till byggskiva plus ev merkostnader som kan uppkomma vid våtrumsskadan(tex läckage in i annat rum). Detta förutsatt att utförandet
hempularen: Om du har en kanal som går upp via kattvinden så tänk på att den kan behöva isoleras, annars kan det bli kondens i kanalen som droppar ned i badrummet. Om det är svårt att komma åt att arbeta med kanalen från vinden så kan du i värsta fall bli tvungen att göra ett större hål i taket för att komma åt.
hempularen: Kan det vara en begreppsförvirring. Det har väl förekommit att man vid badrumsbyggen har behållit den gamla brunnen men höjt den med ring för att klara flytspackling. OCh då har man dels behållit en brunn som borde bytas. Dels kanske inte använt förhöjningsring avsedd för just den brunnstypen? Vid nyombyggnad borde man ju placera brunnen på rätt höjd så att det inte behövs en
unomygg: Hej. Tänkte renovera mitt badrum på ca 5m2 med snedtak. Allt ska bort (inkl en toalett och ett handfat) men brunnar och rör behåller sin placering. Helkaklat och klinkers med el-golvvärme på golvet. Billigt, enkelt och bra gäller - d.v.s inga dyra märken och speciallösningar. Så till frågorna: Är det någon som kan rekommendera en bra hantverkare för detta jobb, i eller nära HÖÖR?
seniorkonsult: Finns inga lagkrav på dörrslagning. Det enda som gäller är, om det är handikappkrav som gäller att man ska komma in och kunna vända med rullstol samt ha friyta på sidan om toastolen (70 cm) såvitt jag vet. I övrigt lika hempularens åsikter #43.
monica m: Nu har vi köpt en ny fläkt! En fuktstyrd, så nu ska väl maken anse att ventilationen är tillräcklig så han slipper öppna dörren.
Wide Glide: [citat] Av egen erfarenhet använder jag aldrig ättiksyrahärdande fogmassor. De kan missfärga materialet de skall foga. Sten t.ex. får en mörkare nyans av ättiksyran. Glas och annat ej sugande material är det dock OK.
nino: jag har också dragit spettet rakt genom golv/tak, dessutom så ramlade det ner puts i stekpannan hos gubben under :) kärnborrning är också en metod, som kostar lite mer men som går snabbare (om det är en duktig borrare) dessutom kan man flytta brunnen en bit genom att borra ytterligare hål. Man borrar alltså inte genom bjälklaget.
injonil: [citat] Branschreglerna hänvisar till skivtillverkarna när det gäller böjstyvhet. Jag tror t ex Gyproc har konstruktioner med 45x45 och dubbla skivor för våtrum. Någon med koll kanske kan bekräfta/dementera!
Paul-Staffanstorp: Inte alls ovanligt att det ligger ytliga gjutjärnsrör eller andra rör i schakt som bara är täckta av hönsnät och tunt lager puts. Har rivit många gamla badrum där det ser ut så... Dock tror jag också mest på att det är fel val av maskin och borr så därför skulle en bild på det som använts löst problemet. ;)
salbo: Tuberna var casco fast själva sprutpistolerna var bauhaus.
hrb131: Köp en våtrumsskiva typ Lux, Bacboard eller Tetti. Limma fast en 10 cm bred ram på väggen. Använd exempelvis Casco Super Fix (lim). Klä sedan in hyllan i kakel. Så har du en fin hylla för schampo och eventuellt ett glas champagne!! Våtrumsskivan tål vatten och behöver inte fuktspärras.
JF.: Någon som har den eller monterat en sådan? Ser väldigt snygg ut! Men måste vara svårt att få till skärningen runt ramen? http://www.reuter-badshop.com/geberit-flush-plate-sigma60-for-dual-flush-system-p371191.php
Salle60: Skrev fel i första, försökte rätta till blev en till felpost. Ska nog sova nu.......
nino: spackla till rätt nivå med fix, bygg inte mer än max 8-10mm i taget, finnns risk för separation av fixet sen är det "bara" att lägga plattorna, dom bör inte flyta runt om du har spacklat upp
cust3000: [citat] Jag vet mycket väl att det finns olika utvecklingsmetodiker, det var därför jag frågade vilken PDP TS tillämpar i sitt yrke. Det jag opponerade mig mot var att TS hävdade att man ska testa produkter även till annat som det är avsett för, och det i regi som utvecklare. I detta fall är det väl ingen fara, men i andra fall kan det vara rent farligt att göra som TS påvisar. Jag
tronen: Någon som känner till en online shop som säljer Atlas Concorde produkter? www.atlasconcorde.it är produkthemsidan.
pelpet: Det är inte olagligt att skippa spotlights. Jag är rätt less på spotlights själv. Vi kör med 4 st Eglo Samira med kompaktlysrör i vårt nya badrum. 2 i taket, 2 vid spegeln. Det blir mjukt och fint ljus och jag tycker lampan är riktigt snygg. Tyvärr har jag bara hunnit montera en av dem ännu :(. De har en plastinkapsling och frostat glas utanför. Beställde från Tyskland, hade kostat
madtrist: Nu sitter ventilen på plats och sitter bra. Tack alla för all hjälp! Denna tråd kanske hjälper nån annan stackare med samma huvudvärk
tank77: Ring runt till alla återförsäljare som saluför KGC produkter! Någon måste ja ha en vit list som ligger och skräpar någonstans ju. Listen har säkerligen slutat tillverkas pga av för låg efterfrågan.