T
Byggis1976 skrev:
Jag tycker inte heller det stör. Det finns utfyllnadssilikon i träfärg som kanske kan hjälpa skarven. Men jag undrar, kommer försäkringsbolaget gilla lösningen? Anledningen till hög tröskel är väl att inget vatten skal rinna ut...om skarven finns även in mot badrum (syns inte på bild) så lär vatten kunna sippra mellan....vatten tar sig ju igenom små glipor...
Eftersom det ska vara ett fall i hela badrummet nuförtiden så torde det vara högst osannolikt att vattnet skulle nå tröskeln.

Det går att justera dörren i höjdled på gångjärnen. Ta en insexnyckel och skruva och se om du kommer tillräckligt högt...?

Jag kategoriserar det också som i-landsproblem. Det var väl ingenting att hänga upp sig på.

Så där har jag nyss också gjort. Inga som helst problem, MEN i ditt fall så är ju inte tröskeln limmad ordentligt utan förmodligen bara ditlagd? Sviktar den när du trampar på mitten? Är det bara i mitten som dörren tar i?

Isf kan man tvinga ihop den på något sätt, sviktar den så kan man försiktigt öppna springan lite mer och limma ihop dom. Viktigt är att ha högt tryck medan limmet torkar. Jag körde med sättlim av en slags gummi som ger en liten rörelseförmåga om det skulle vilja röra på sig.

tank77 skrev:
Eftersom det ska vara ett fall i hela badrummet nuförtiden så torde det vara högst osannolikt att vattnet skulle nå tröskeln.
Fast med det resonemanget krävs väl ingen tröskel alls då?

Är det stopp i brunnen så rinner det till sist över ;)

T
Byggis1976 skrev:
Fast med det resonemanget krävs väl ingen tröskel alls då?
Nej, egentligen inte. Om det är handikappsanpassat ska det inte vara någon tröskel. Och enligt reglerna behövs ingen tröskel om tätskiktsnivån vid brunnen är 2 cm lägre än golvet vid dörröppningen.

T
MattisH skrev:
Är det stopp i brunnen så rinner det till sist över ;)
Ja, och då hjälper ingen tröskel på 1,5 cm heller.............

tank77 skrev:
Ja, och då hjälper ingen tröskel på 1,5 cm heller.............
Precis :D
Men beroende på tröskelhöjden tar det olika lång tid...

Det är väl förhoppningsvis tätat mot tröskeln...

tronen skrev:
Varför behöver man en list om man gör det rätt från början?
För att i detta fallet finns det inget "från början". Man jobbar i en befintlig miljö.

andersmc skrev:
För att i detta fallet finns det inget "från början". Man jobbar i en befintlig miljö.
Hur menar du? Det finns ett "från början", nämligen det skede som finns efter att flytspacklingen är klar.

När vi renoverade badrummet var den tröskel som ingick i dörrpaketet inte tillräckligt häg. Då köpte jag bara en enbit på kanske 8 mm tjocklek som jag limmade på tröskeln. Såg hur bra ut som helst. På bilden verkar det ju snarare som om man inte limmat + tvingat ihop de båda träbitarna. Tröskeln ska väl dessutom skruvas, borde inte skruvarna "dra ihop" de båda bitarna? I vilket fall som helst så borde ju tröskeln kunna tas bort om man inte har mjukfogat på insidan? I värsta fall, skär bort mjukfogen, gör om gör rätt :)

/S

steve5432 skrev:
När vi renoverade badrummet var den tröskel som ingick i dörrpaketet inte tillräckligt häg. Då köpte jag bara en enbit på kanske 8 mm tjocklek som jag limmade på tröskeln. Såg hur bra ut som helst. På bilden verkar det ju snarare som om man inte limmat + tvingat ihop de båda träbitarna. Tröskeln ska väl dessutom skruvas, borde inte skruvarna "dra ihop" de båda bitarna? I vilket fall som helst så borde ju tröskeln kunna tas bort om man inte har mjukfogat på insidan? I värsta fall, skär bort mjukfogen, gör om gör rätt :)

/S
Om dom hade satt en planhyvlad bit under hade det ju inte märkts. Nu är det en vanlig tröskel under, som har rundade kanter :) Byggaren kommer göra om detta, så jag är inte orolig för detta, det blir bra till slut. Bara trist att det inte kan bli klart, alltid något man hittar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.