17 681 läst ·
43 svar
18k läst
43 svar
slarvsnickaren, tröskel på tröskel
Eftersom det ska vara ett fall i hela badrummet nuförtiden så torde det vara högst osannolikt att vattnet skulle nå tröskeln.Byggis1976 skrev:Jag tycker inte heller det stör. Det finns utfyllnadssilikon i träfärg som kanske kan hjälpa skarven. Men jag undrar, kommer försäkringsbolaget gilla lösningen? Anledningen till hög tröskel är väl att inget vatten skal rinna ut...om skarven finns även in mot badrum (syns inte på bild) så lär vatten kunna sippra mellan....vatten tar sig ju igenom små glipor...
Så där har jag nyss också gjort. Inga som helst problem, MEN i ditt fall så är ju inte tröskeln limmad ordentligt utan förmodligen bara ditlagd? Sviktar den när du trampar på mitten? Är det bara i mitten som dörren tar i?
Isf kan man tvinga ihop den på något sätt, sviktar den så kan man försiktigt öppna springan lite mer och limma ihop dom. Viktigt är att ha högt tryck medan limmet torkar. Jag körde med sättlim av en slags gummi som ger en liten rörelseförmåga om det skulle vilja röra på sig.
Isf kan man tvinga ihop den på något sätt, sviktar den så kan man försiktigt öppna springan lite mer och limma ihop dom. Viktigt är att ha högt tryck medan limmet torkar. Jag körde med sättlim av en slags gummi som ger en liten rörelseförmåga om det skulle vilja röra på sig.
När vi renoverade badrummet var den tröskel som ingick i dörrpaketet inte tillräckligt häg. Då köpte jag bara en enbit på kanske 8 mm tjocklek som jag limmade på tröskeln. Såg hur bra ut som helst. På bilden verkar det ju snarare som om man inte limmat + tvingat ihop de båda träbitarna. Tröskeln ska väl dessutom skruvas, borde inte skruvarna "dra ihop" de båda bitarna? I vilket fall som helst så borde ju tröskeln kunna tas bort om man inte har mjukfogat på insidan? I värsta fall, skär bort mjukfogen, gör om gör rätt 
/S
/S
Om dom hade satt en planhyvlad bit under hade det ju inte märkts. Nu är det en vanlig tröskel under, som har rundade kantersteve5432 skrev:När vi renoverade badrummet var den tröskel som ingick i dörrpaketet inte tillräckligt häg. Då köpte jag bara en enbit på kanske 8 mm tjocklek som jag limmade på tröskeln. Såg hur bra ut som helst. På bilden verkar det ju snarare som om man inte limmat + tvingat ihop de båda träbitarna. Tröskeln ska väl dessutom skruvas, borde inte skruvarna "dra ihop" de båda bitarna? I vilket fall som helst så borde ju tröskeln kunna tas bort om man inte har mjukfogat på insidan? I värsta fall, skär bort mjukfogen, gör om gör rätt
/S
Klicka här för att svara