Var hittar man som privatperson Casco's eller Shönox manschett 2 x 20-32 mm cc40?
Har kollat med Hornbach/K-rauta men dom var inte sugna på att ta hem dom (visste inte ens att det fanns). Är det någon som vet eller har en över?

Det är den uppe till höger:
schonoxwetstopmprormanschett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så att det blir fin rördragning bakom kommoden,
P1070403.jpg
Skapa konto

Och varför finns det inte en manschett som är Ø25 utan bara 10-24? Nu verkar det som det fungerar med den ändå men man vill ju gärna följa den rekommenderade dimensionen, känns som att nästan alla tätskikt gjordes före intåget av RIR med Ø25.

De enda som vekar ha tänkt till är Weber som har en bra mängd manschetter (till och med trippel cc40):
10-28 mm
32-55 mm
75-110 mm
2x24-32 mm
3x24-32 mm

Redigerat:
T
Kör till en riktig renodlad kakelburik sitället så ska du se att do har dubbelmanschetten. Men fet går lika bra att köra med två enkla som man har gjort innan. Manschetterna är så elastiska så att dimensionsmåtten spelar inte så stor roll.

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
tank77 skrev:
Kör till en riktig renodlad kakelburik sitället så ska du se att do har dubbelmanschetten. Men fet går lika bra att köra med två enkla som man har gjort innan. Manschetterna är så elastiska så att dimensionsmåtten spelar inte så stor roll.
Har du någon butik i Gbg att rekommendera?

Att det går att dra på en manschett som är gjord för max 24 på ett 25 rör tvivlar jag inte på men om man nu ska följa alla regler till punkt och pricka är det ju taskigt av tätskiktstillverkarna att skriva tex 12 till 24. Kan man teoretiskt bli utan ersättning ifrån försäkringsbolaget om dom hittar att man dragit på en för liten manschett?

jag skulle säga att det är fel att ha cc40 med tanke på säkervatten, ska väl vara 40mm mellan ytterkanterna på rören enl dom

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
nino skrev:
jag skulle säga att det är fel att ha cc40 med tanke på säkervatten, ska väl vara 40mm mellan ytterkanterna på rören enl dom
Hittar inget om detta i säkervatten det finns bara regler hur nära röret ska ha till vägg och golv, inget inbördes.
"Vid rörgenomföring i vägg för mått mellan rör och intilliggande väggs tätskikt inte understiga 60 mm."

BKR skriver: "Centrumavstand mellan rör ska vara min. 40 mm."

Och hur gör alla som vill ha en snygg instalation med Vatette's system?

Capture.JPG
Skapa konto

Krilleman
Själva genomföringen 4cc är godkänd enligt säker vatten!

Jag använde Casco tätskikt och körde med två enkelmanschetter vid väggenomföringen som också var cc 40. De överlappade varandra lite.

ja jag hade nog fel i mitt påstående

Tack för alla svar. Hittade manschett hos FF Kakel i Gbg. Nu ska det sättas plyfa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.