Globetrot
Globetrot: Vi har skarvade takstolar som funkat sedan 70 talet........
3 svar · 3,8k läst
·
C
corre: Lyft en platta, stick upp huvudet och lukta, finns det bekymmer så luktar du det. Annars är det troligen tillräckligt med undertryck iom ventilationen att det inte trycker upp så mycket fukt ovan plattorna.
3 svar · 5,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag har personligen installerat massor med duschar i kontor/omklädning/BRF/hyresrätter där konsulter förespråkat denna lösning. Och vad jag vet har vi inte gjort om dessa!
4 svar · 4,1k läst
E
Enrique: Stort tack för alla svar och kloka synpunkter! Jag gjorde processen kort gentemot entreprenören genom att säga att jag inte var nöjd med hur mosaiken i nedre delen var satt och att de ska sitta rakt för att jag ska godkänna arbetet och betala fakturan. Beskedet mottogs utan problem och plattsättaren tog direkt ner mosaiken på de värsta ställena. Jag stod bredvid och inspekterade och
22 svar · 4,2k läst
·
H
hempularen: Det låter klent. men jag är inte säker på om jag förstått beskrivningen. Har du alltså en tvärgående "balk" (150x150) på mitten, så att reglarna bara har 2m spännvidd fram till bärlinan? Vad är det för spännvidd på bärlinan? Golvreglar med 4m spännvidd brukar vara 45x225. Och det är lite på gränsen att det räcker. OM du nu har 2m spännvidd fram till bärlinan så kanske
1 svar · 4,3k läst
0
0-90: Blev det något badkar?
2 svar · 3,5k läst
LillaHon
LillaHon: Hej, vi är på gång att köpa ett renoveringsobjekt, ett hus fr 80-talet så det är mest ytskiktsarbete... Men nuvarande gästtoa o groventr/tvättstuga ska göras om totalt till relax bad, dusch, toa, handfat (såklart) och tvättstugedel. Nåväl, ett kar i er storlek- vad kostar det i inköp o drift framförallt :)
5 svar · 6,0k läst
·
ronolo
ronolo: Att ta ner någon cm på varje vägg ser jag inte som varken särskillt tidsödande eller problemfyllt om det gäller en lättbetongvägg. Oavsett utförandemetod så kommer det att bli dammigt hursom. Men det är inget problem i sig sålänge yrkesmännen plastar in sig tillräckligt noga. Kolla med konstruktör om du är osäker på hurvida väggarnas bärighet påverkas av åtgärden.
35 svar · 5,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Olika regler finns ju beskrivna på i mest skilda skrifter. Jag tänkte att "säker vatten" kanske hade samma info som jag hittar i teknikhandboken. I VVS-företagens teknikhandbok finns följande att läsa: (sid 285 i 2011 års utgåva) Normflöde golvbrunn 1,5 l/s och Minsta ledningsdim vid oluftad anslutning normflöde 1,5 l/s - 75 mm.
22 svar · 11,1k läst
S
seniorkonsult: Ser bra ut. Roligt att det funkade med mitt förslag och Jula. Jag har 20x20 plattor och 5x5 på en ruta i hörnet med bra fall.
22 svar · 17,9k läst
·
F
Fliken: [citat] Bara montering? Fan vilket ocker. Hoppas ni blev nöjda iallafall :)
4 svar · 1,7k läst
MB77
MB77: Ytterligare en meningslös tråd om dolt fel, hur skulle det kunna vara ett dolt fel när man kan upptäcka det genom en inspektionslucka? Precis som buspojken skriver så har forumet svämmat över med trådar som handlar om just dolda fel, och väldigt få av de är verkligen dolda fel.
7 svar · 2,3k läst
F
Fliken: Nej du behöver inte ta bort allt. Men se till att punktera tätskiktet ordentligt på varje kvadratmeter. Alltså flertalet hål som femkroner.
2 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: Det finns mig veterligen ingen standard för skruvhålens cc mått. Varje tillverkare har sitt mått.
3 svar · 5,6k läst
F
Fliken: Nej det fungerar inte med kemsvets Hemigunnar. våtrumsmattor ska alltid svetsas med tråd.
23 svar · 40,5k läst
·
Lingström
Lingström: clearmirror.com/
7 svar · 7,2k läst
A
angelikaj: Någon som har erfarenhet av Saniscan lim för att limma upp handduschen? Kan man ta bort den om man skulle vilja ändra med tiden?
0 svar · 1,4k läst
C
corre: Är badrummet gammalt? Låter som det bara är luft som är instängt då. Du kan mot en relativt liten kostnad som är ROT giltig få en mattläggare att snitta i bubblan, spruta in lite lim och svetsa om mattan med sina verktyg. Det är fortfarande ett godkännt ytskikt i badrummet, men utan bubblorna.
3 svar · 4,3k läst
nino
nino: ja, spackla med tex fix använd inte våtrumsspackel. Cementbaserat ska det vara
1 svar · 1,3k läst
K
kakelmannen: Den största boven med vattenskador i badrummen är ju att badrummet inte är fackmanna mässigt utfört och där ingår ju fallet men det är ju inte huvud orsaken. Till största delen är det slarv med tätskicktet runt rörgenomförningar och golvbrunnar samt rörisar som inte lärt sig hur man pluggar och tätar när de sätter upp sina prylar som är huvudorsaken till vattenskador i badrum!
11 svar · 7,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Köp ett element som passar storleksmässigt det tror jag blir den bästa lösningen. Lenhovda gör fortfarande "gamla" element! En bit ner på sidan: http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/ Tillverkarens hemsida: http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10
12 svar · 1,9k läst
·
V
vectrex: [citat] Det beror på vilket tätskikt du använder dig av, följ instruktionerna från tillverkaren. En grundregler angående primer är att det så gott som alltid ska påföras på underlaget när något cementbaserat ska på, för att förhindra att vattnet sugs ut ur cementpastan. Ovanpå tätskiktet ska det dock inte primas (tätskikt suger dåligt) :)
3 svar · 3,0k läst
M
martinlindgren43: Badrummet är på ovanvåningen. Planen är precis som du säger att ganska omgående göra det nedre badrummet och använda det som dusch. Det berörda badrummet på ovanvåningen kommer nog främst användas som toalett samt att barnen vill bada där emellanåt. Att remaljera golvbrunnen kanske inte är så nödvändigt, jag tänkte mest som säkerhet bara för att då vara ganska säker på
3 svar · 4,6k läst
·
H
hempularen: Låter nog lite högt, inte jättehögt. Kolla fler. Tänk på att om du inte har jordfelsbrytare tidigare så måste det monteras nu, det är något som ofta tillkommer. Och kan ge en onödig konflikt.
1 svar · 1,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Om inte föreningen har några speciella krav så kan du faktiskt göra precis allt utom elen själv. Det finns inga lagkrav på behörighet när det gäller exempelvis VVS. Dock gäller det att arbetet görs korrekt (fackmannamässigt, enligt branschregler osv) annars kan det bli dyrt vid en framtida skada pga exempelvis minskad/utebliven försäkringsersättning. Detta är nog extra
10 svar · 1,4k läst
palbin
palbin: Såhär svarade de (och tack för rådet - borde jag kommit på själv :) ): Hei Takk for din henvendelse. Det er ikke noen fordel og du trenger ikke bruke plast under allocplater Mvh Ove Skoland Technical Service Consultant ___________________________________________ BerryAlloc Fiboveien 26 N-4580 Lyngdal Tel + 47 91384811 Fax + 47 383 43 744 ove.skoland@berryalloc.com www.berryalloc.com
3 svar · 1,8k läst
O
oskee: Kanon då släpper jag den tanken. Tack så mycket.
5 svar · 1,2k läst
nino
nino: en vanlig klinkerplatta absorberar fukt och lämpar sig inte för utomhusbruk, det finns klinker som har mindre vattenabsorption, kallas oftast för frostsäker som funkar. Granitkeramik (rätta namnet är egentligen porslinsplattor) absorberar 0,1% så den är utmärkt för utomhusmiljö
6 svar · 1,9k läst
R
rickard_89: Tack har snackat och vi ska samtala vidare efter semestern och jag kommer delvis stå för rivningen. Och även bortforsling. Då vet jag iaf att priset är rimligt.! Med vänlig hälsning Rickard
14 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.