Badrum
stinamattias: Hej Vi har installerat (fått installerat) en handukstork med el-patron, Hafa Ellips. Den surrar, ett typiskt 50 Hz brum, när den är avstängd såväl som när den är igång. När den är igång kan jag på nåt sätt förstå det, men när den är avstängd? Någon annan som upplevt samma sak, eller vet varför/om det ska vara så? /M&S
Dahlgren79: Var på Optimera och kollade duschar och fick rekommendationen att använda Tec7 tätningsmassa, i liknande grå färg som fogen. Har ni erfarenheter av det? Är det bättre än silikon?
andersskåne: Funderar på att köpa ett bubbelbadkar hos bauhause http://www.bauhaus.se/bath-deluxe-thermino-standard.html#full-description någon som vet om dom är bra?
Niq: allmänt så ska man inte limma spegel med silikon då silikonet får spegelytan att oxidera. Finns något specialsilikon som ska fungera till spegel. Vi brukar använda dana lims ms foglim vet dock inte hur den fäster mot pvc men det borde inte vara något problem.
Björkhaga: Yrrol, du är fantastisk! Tack!!!! :-)
thomasx: [citat] Jag ringde de som tillverkar Biltemas tätskikt och fick alldeles utomordentligt support. :)
Hurvadvem: Tack! Hoppas & tror inte heller att vi får några problem med de :-)
coffe_aberg: Nu är slingorna fyllda och det var förstås tätt. I morgon ska armeringen på och sedan ska det flytspacklas så det står härliga till! Jag har expansionskärl och skvallerrör förresten så för högt tryck kan det inte bli. Det ska tydligen upp i rejäla temperaturer för att trycket ska bli så högt att det är något problem. Källa: min far, pensionerad rörmokare.
tank77: Vad skulle problemet vara? Du kan ha mattan i taket med om du vill, kanske inte så snyggt:x
Lasse B: Har ett ganska nyrenoverat badrum. Nu efter något enstaka år tycker jag att fogarna är lite väl "dikesformade" Skulle villa ha ett planare golv för då blir det enklare med städning m.m. Fråga Är det möjligt att foga om golvet utan att riva ut den gamla fogen d.v.s foga ovanpå befintlig fog, som naturligtvis först måste vara rengjord.
Raskus: Hade samma dilemma, min egen slutsats blev; ingen folie då man riskera stänga inne fukt mellan tätskikten.
Byggahuz: Jag kommer aldrig mer köpa blandare från INR. Vi har en INR Linc 20 och våra barn (4 och 7 år) kan inte stänga av vattnet då vredet mer eller mindre fastnar när man vridit det till maxläge. Kan inte fatta att jag var dum nog och köpte en design-blandare från en nykomling istället för att köpa en mer beprövad och funktionell blandare.
Lolle: Dagens krav som gäller. Då är det precis som Nino säger att skivtillverkarens anvisningar som styr. Om det nu är cc30 så är det lugnt. Det som bör kollas är som sagt vad det är för matta men högst sannolikt så är det fullt godkänt att kakla på.
KnockOnWood: Förnuftigt att bygga med plastmattor på golv och väggar. Det är väl det enda som håller tätt i längden.
Volatyle: [citat] Intressant. Då kanske det är likabra att köra antracit som du säger då...
RolfNilsson: lakebranch: Hoppas det löser sig för dig. Känns ju som det borde räcka med en bild.
thomasx: http://www.gvk.se/arbeta-med-vatrum/fore-arbetets-utforande/vatrumsanmalan
tank77: Du ska ha fall till båda brunnarna så det blir typ en liten "rygg" emellan brunnarna!
D09: Har den gått igång vid något tillfälle? Reklamera jobbet om inte annat
Klicka: Hittade nu att plywood skall vara minst 15mm tjock.
pelpet: En fundering . fungerar det verkligen att ha vägghängd toa med 45 x 45 reglar? Det blir ju rätt stora krafter på en vägghängd toa då en fullvuxen person sätter sig på den. Jag hade kollat upp det innan jag gick vidare.
Fliken: Denna http://www.duri.se/products.php?ProductID=1939 kommer antagligen golvläggaren använda sig av och svepa över repan. Eller http://www.duri.se/products.php?ProductID=1932 för att lägga i en tunn svets. Repan kommer du tyvärr få leva med, för den går inte att trolla bort.
Nicke-85: [citat] Helt i våg vet jag att det inte behöver vara men som det är nu så skiljer det allt för mycket, särskilt om man lägger ett långpass mellan bjälkarna och jämför höjden på dom. Hur funkar golvspånet om det skulle bli en svacka på ett par mm nånstans? Är det nån fara om det blir lite tomrum under nånstans? För det är väl inte helt lätt att få till en jämn nivå med
Savanna: Sitter nu och ska bestämma var alla avlopp ska komma upp ur plattan och hoppas på lite expertishjälp. :) Kan detta fungera? ¤ Golvbrunn dusch 38cm från vägg till centrum golvbrunn. (2st 90cm dörrar som kan vikas in mot väggen) ¤ Avlopp handfat 6cm från färdig vägg till början/kant på avloppsröret. (vet inte diameter på rör som kommer användas, vad är standard??) ¤ Avlopp
Manberg: Nej, bara att jag anser det vara lättare att anpassa väggar efter tak än tak efter väggar, men det är inte alltid det går.. Det som däremot finns om du är som jag och vill att allt ska vara snyggt även där man inte ser så finns det ju längre gips då jag antar att det där inte är 2700mm?