Hej,

Vi (hmm, rättare sagt en byggfirma) har just byggt ut vårt hus med ett nytt badrum på knappt 8 kvm. Om någon vecka ska det kaklas och läggas klinker (granitkeramik). Vår plattsättare använder uteslutande produkter från Ardex.

Då vi valt ett mycket mörkt/svart golv vill vi gärna ha rätt mörka fogar, typ antracit. Vår plattsättare avrådde starkt från detta och hävdade att färgen lakas ut med tiden så att fogen blir grå. Jag ringde till Ardex och fick till min förvåning detta bekräftat. Personen jag talade med rekommenderade deras nya hybridfog EG 8 som tydligen "är lättjobbad som en cementfog, men stark, tålig och färgbeständig som en epoxifog". Han sa att all smuts och kalk bara är att städa bort och att inga missfärgningar kvarstår.

Läser på och tycker att den verkar riktigt bra. Den är förvisso lite dyrare, men en tusenlapp eller två låter det som att det kan vara värt att ha en fog som (efter normal städning) ser lika fint ut om tio år och inte urlakad eller gul och sunkig som vanlig fog. Vår plattsättare har fogat med EG 8 tre gångar tidigare, så det är lugnt.

Är det någon som har åsikter om denna? Är den så bra som det låter? Finns det något negativt med den jämfört med vanlig? Missar jag något?

Tacksam för åsikter, råd och tips!

Har inte själv fogat med EG8 men varit på mässor och sett den och jag tycker också att den verkar väldigt bra.
Det enda negativa är väl att den är dyrare än vanlig fog.
Se till att hålla tiderna innan belastning bara

EG8 kostar ca fyra gånger så mycket som t.ex Ardex FM gör.
Så du får nog räkna på ca 400-450:- för en säck på 4kg. Såklart beroende på vart du köper den ;)

Annars vet jag att det finns impregneringsmedel med nanofunktion som sluter fogarna men att dom fortfarande andas. Denna ska förhindrar att kalken ska tränga fram. T.ex Steinfix och Surfapore produkter.
Har personligen aldrig provat dessa men antar att det kanske kommer sluta på samma peng som att använda enbart EG 8.

T
Får hoppas att den är bättre än PCI:s Geofog som lovade för mycket och dom mörka fogbruken fick dras tillbaka eftersom dom blev flammiga.

tank77 skrev:
Får hoppas att den är bättre än PCI:s Geofog som lovade för mycket och dom mörka fogbruken fick dras tillbaka eftersom dom blev flammiga.
Hmm, låter oroväckande. Men å andra sidan är väl "geopolymer" och "epoxi" inte samma sak?

med tanke på att Ardex huvudkontor ligger i Tyskland och dom inte "vet" vad reklamationer är (deras produkter är så bra att man inte behöver det) så är jag säker på att EG8 är en utomordentlig fog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.