Badrum
Immeln: Hej! Jag har nyligen installerat blandaren Dalskär i ett handfat i min sommarstuga. Jag köpte blandaren i fyndhörnan och fick då tyvärr inte med pexslangarna som man ansluter till blandaren. Nemas problemas tänkte jag och köpte två nya från en vanlig VVS butik. När jag sedan kom hem och skulle montera slangarna så blev jag lite bekymrad. Om man kollar in bilden här [bild] eller kikar
Manberg: Tack för svaren! EPS ja! Bra tips, det har jag läst lite om, då får man lite isolering med. Jag har kollat lite videos på det tidigare, det verkar annorlunda att jobba med. Om jag förstod det rätt så ska man inte komprimera det så mycket, vilket av videon jag såg att döma skulle vara sugen på iom att det verkar så "torrt" Någon av er som har erfarenhet? Nu brainstormar jag bara: men
Krilleman: Svårt att ge dig konkret hjälp, som pixi skriver behöves det en tydlig bild!
nino: Jag tycker den är helt ok att jobba med, använder bara 60cm skivor. lite tyngre än vanliga skivor finns tydligen en kniv så man ska kunna rits och knäcka dom, men jag är skeptisk... jag sågar med en vanlig såg, eller om det är ett stort jobb så kör jag med cirkelsågen men det dammar som f** fick tips om att sätta i en diamantklinga med slät klinga, skulle tydligen damma mycket
ehamren: Finns även på webben. Ser likadan ut som 90x90.
nino: du borde kanske kontakta han redan imorgon, ifall han la golvet i torsdags då kan det vara lite enklare att plocka upp plattorna innan fix o fog har härdat ordentligt
sune.kempe: Hej, har du fått något fått svar, eller rent av köpt ? Mvh, / Sune
sune.kempe: Hej, någon av Er som undrade som fått svar, eller rent av köpt ? Mvh, / Sune
AndersP04: Hej! Har köpt ett radhus från -56 som har vattenburengolvvärme i huset. Tidigt ute :) Ska totalrenovera badrummen och lägga nya rör och golvbrunn. Är det stora problem tro/svårigheter att dra rör och ny golvbrunn när det redan finns ett vattenburet system? Någon som har erfarenhet av detta?
mångstekta: Det är ju en hemsk skillnad på plattor och plattor idag oxå... Vissa kan ju kasta på 3mm även fast dom var dyra plus att dom ofta är skeva, även fast dom är skurna så kan det ju skilja 2mm på en 30x60 platta, så dom har det nog inte så lätt alla plattläggare alla gånger vissa är nu otroligt duktiga på å trolla bort sånt men då tycker ju ofta kunderna att det blir för dyrt
Ante_: Torktid och krymp i betongen. Samma för finbetong. Måste man bottna med något ska man använda snabbslipsats
Krilleman: Är man noggrann och inte rädd för att prova så blir det bra. Skillnaden är tidsaspekten, en yrkesutövare grejar detta på "en pisskvart" medans jag som glad amatör tar väldigt mycket längre tid på mig. Det innebär då att man kanske inte kan fylla en rulle till bredden med fix och bara köra.... Personligen har jag kaklat en 4m² WC och två stänkskydd a la kök men mycket gott
isolde: Fila Fugaproof har jag använt en del. Sopro kan vara lättare att få tag på. Överflödig impregnering måste tas bort efter 5-10 min, annars blir det oändligt mycket merarbete. Akemi har jag enbart erfarenhet av andra produkter (natursten).
Örby Villastad: Tack för svaren – bekräftar det jag hoppades, att det inte är en helt dum lösning och att badrummet inte behöver göras om. Det stämmer att vi har badkar, så den enda fukt/vattenbegjutning som hamnar utanför badkarshörnan är egentligen kondensen, och där tar ju lådan upp det mesta av detta även utan tätskikt.
mångstekta: vill du någon gång lägga klinker så är det ju ett guld läge nu å spackla istället för att allt ska rivas igen...
Nyfniken: Enligt min erfarenhet är vattensnitten aldrig så knivskarpa som man kan få det med klinga.
lordi: Koppla bort värmepumpen helt. Tänk på att även frånluften slutar att fungera. Köp en beg varmvattenberedare på blocket och koppla in provisoriskt för varmvatten.
Krilleman: En skåpsstomme från tex IKEA, valfri låda/skåpslucka. Sågas ner till exakt "rätt" djup med en bänkskiva efter tycke och smak. Och på det ett tvättställ för bänkskiva. Tex IFÖ:s variant Kan kombineras i oändlighet och det är bara du som har ett efter som du byggt det efter "eget huvud" Så skulle jag ha gjort! Och detta förfarande blir inte dyrare än att köpa färdigt, snarare
Nilsson2: Är också ute efter en 300x300 ram och har inte lust att betala 1000:-. Dock verkar Bauhaus slutat med den storleken. Någon som sett 300x300 till bra pris någonstans?
slurppe99: Jag gav inget direktiv var min skulle vara och vi var bortresta. Han satte den direkt under lysknappen. Däremot frågade han var de jordade uttagen skulle vara och höjd. Fick ett gott förtroende för den unga elektrikern som även gjorde ett snyggt arbete med jordfelsbytaren. Han snyggade även till vissa ledningar efter andra elektrikers dragningar vid elcentralen.
largab: Det dyra är vattnet. Det beror på vad ni får betala för kallvatten. Lägg sedan på för grunduppvärmning av det. Den kostnaden beror på hur ni värmer vattnet. Med EL så är det dyrast, typ 10-20 kr per bad. Övrig EL max ca 2-3 kr/h. Om ni badar alla 5 i samma vatten så blir det intr så dyrt. Egen brunn , vedeldning kostar 2-3 kr/h.
skogsstjrna: Någon som vet något om hur Montonis blandare är? Köpte en badrumsmöbel där man fick med en Montoni (valde Open) på köpet. Vore lite skönt att verifiera kvaliteten innan jag väljer om den ska sitta i lilla toan eller badrummet.
Joens: Jag vill gärna hålla donet mot väggen med dörr då det är en innevägg och den andra en yttervägg. Taket på vinden går så tajt på om man sätter den vid ytterväggen. Men kanske ut från hörnet typ 450mm från varje vägg?
norrbottenstorpet: Monterade en intellivent för två veckor sedan och har en passad 60 liggandes som väntar på montage, så om du kan ge dig till tåls en sisådär 6 månader så kan jag säkert svara. :p Nej, kan inte riktigt jämföra, men jag kan säga efter två veckor med intelliventen på kontinuerligt grundflöde att jag tycker det nästan är för högt. Den går på lägsta möjliga nu och jag hade
Globetrot: Kanske har lite fördomar själv men jag tror det finns betydligt fler dåliga o oärliga hantverksföretag än kunder. Hantverkaren har ju betydligt lättare att processa då tex skulder kvarstår även vid personlig konkurs, medansprivatpersoner står där o biter i det sura äpplet om AB konkar. Dessutom är ett belopp på 50,000 kr relativt lite för ett AB, men mycket för kunder.
johannaak: Är det bara jag som tycker kakel och klinker inte är så jäkla snyggt alltid? Framförallt i ett enklare hus (som ett fritidshus) känns det lite malplacerat och ger (enligt mig) lite bårhus-vibbar?
Globetrot: Jag skullepeta loss den lite mer, undersöka om den verkar vikt som överensstämmer med min länk (jafo brunn). Om det inte droppar på grannen under så gör inte något förhastat. Tar du dit hantverkare kommer de rimligtvis säga "oj oj oj...du måste anlita oss omgående och det här blir dyrt".