Hej alla
Kan man använda betong i stället fä avjämningsmassa
Så här skulle det se ut
Klinker satt i fix
Tätskikt Limmad svetsad plastmatta
4-5 cm betong armerad m nät med 17-20 mm golvvärme (istället för avjämnings massa)
22 mm spånskiva på reglar cc 300 mm
/hansP

Ja det går att använda betong men då är det lite svårare att bygga fall men den största anledningen är torktiden. Räkna med lång tid mellan gjutit betongen och tills du kan tätskikta.

M
Barrum - är det där man kastar in hjulgranen den tjugonda knut?

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Har jag förstått det rätt att du kommer sätta klinkers på en vanlig PVC-plastmatta?

MaxPax skrev:
Barrum - är det där man kastar in hjulgranen den tjugonda knut?
Hehe :D

Nä det där med tork tider är nog inte avgörande i detta fall verkar ju som det kommer vara en del fukt i luften även när betongen borde ha torkat ut. Detta med tanke på namnet på rummet bar-rum. Jag tycker att TS tar den gamla fula baren till en ny nivå när hen tänkt göra ett helt rum hemma till bar. Skål säger jag :)

Helioz skrev:
Har jag förstått det rätt att du kommer sätta klinkers på en vanlig PVC-plastmatta?
Som Helioz antyder, du kan inte sätta klinkers på våtrumsmatta. Det gjorde man för i tiden och det håller inte. Cementen i fixet förstör mjukgöraren i mattan och efter några år spricker dem av minsta rörelse.

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Om "limmad svetsad plastmatta" är en nyläggning gjord för att sätta kakel/klinkers på är det enligt dagens rekommendationer.
Gjordes på detta sättet hos oss där vi sedan har matta väggen.
Betong, elvärmeslinga, inspackling, matta som limmas och svetsas i hörnen och sedan kakel på detta.

T
Andreas Lundgren skrev:
Som Helioz antyder, du kan inte sätta klinkers på våtrumsmatta. Det gjorde man för i tiden och det håller inte. Cementen i fixet förstör mjukgöraren i mattan och efter några år spricker dem av minsta rörelse.
Har funnits plastmattor i flera år som är gjorda för att sättas klinker på, till exempel Tarketts Tarko Dry eller Forbo Forshaga dito.

Uppdatera dina kunskaper tack........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.